ماهیت و تعریف روح چیست؟

پرسش:

سلام لطفا درمورد روح توضیح دهید

پاسخ:

با سلام و ادب، مطالبی در ذیل در مورد روح  بیان شده است ، چنانچه سوال خاصی در مورد روح دارید ، آن را به طور مشخص بفرمایید در آینده در زمانی کمتر برای شما ارسال نماییم.

وجود انسان از دو بعد جسم و روح تشكيل شده است، آياتي از قرآن مجيد به اين نكته اشارت دارد :
1)    « اني خالق بشرا من طين فاذا سويته و نفخت فيه من روحي فقعواله ساجدين » [ خداي سبحان به فرشتگان فرمود : ] من بشري را از گل آفريدم ، پس آن گاه كه او را اعتدال بخشيدم و از روح خويش در او دميدم ، شما موظف هستيد كه به او سجده كنيد (1)
ملاحظه مي  كنيد كه انسان در بدو خلقت از دو بعدشكل گرفت : ابتدا جسم او كه از خاك و گل است ، سپس جان و روح او كه توسط خدا آفريده شد و حيات و اساس وجود انسان نيز همين روح اوست وآن جاست كه مساله سجدهً فرشتگان مطرح مي شود .
2- در آيه ديگرمي فرمايد : « يسيلونك عن الروح قل الروح من امر ربي» ؛ درباره ً روح از توسوال مي كنند .بگو روح يك امر رباني است (2 ))
كه درباره ًاين آيه تفاسير و نكات زيادي بيان كرده اند، ولي به هر حال اجمالا"مي رساند كه روحي مطرح است .
3- در سوره ً مومنون آمده است كه «... فكسونا العظام لحما" ثم انشاناه خلقا" آخر » از اين كه مي فرمايد : آن گاه مااو را خلق ديگري ايجاد نموديم ، فهيمده مي شود كه علاوه بر مراتب جسماني در اينجا چيز ديگري كه منشا حيات انساني اوست به وي عطا شده و آن روح انسان است . در روايتي از امام علي ( ع ) نقل شده كه مي فرمايد : « الروح في الجسد كالمعني في اللفظ ؛ روح در بدن نظير معنا در لفظ است » .
هم چنين در فرمايش ديگري از آن حضرت نقل شده است كه : « و خرجت الروح من جسده فصار جيفه بين اهله » و روح از جسدش خارج شده و به صورت جيفه ومرداري در بين اهلش در خواهد آمد (3).
از دو روايت مذكور برداشت مي شود كه : بين روح و جسد دوگانگي هست . پس روح چيزي غير از جسم انسان است و حيات انسان نيز به همين حقيقت وابسته است، به طوري كه وقتي روح نباشد، بدن چونان لفظ مهمل و بي معنايي خواهدبود و جسم نيز هم چون ساير جمادات خواهد گشت .


1)    ) سوره ص ، آيه 71 - 72
2)    سوره اسرا، آيه 85
3)    نهج البلاغه ، خطبه ً 109

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت