آیا سیر تکاملی انسان با مساله خاتمیت سازگار است ؟

خاتمیت و تکامل انسان

سوال:
آیا سیر تکاملی انسان با مساله خاتمیت سازگار است ؟ و چرا انسان در این سیر تکاملیش از رهبری پیامبران تازه ای محروم گردیده؟
پاسخ:
سلام علیکم
پاسخ شما با توجه به یک نکته روشن می شود و آن اینکه :گاه انسان مرحله ای از بلوغ فکری و فرهنگی می رسد که می تواند با استفاده ی مستمر از اصول و تعلیماتی که نبی خاتم بطور جامع در اختیار او گذارده راه را ادامه دهد بی آنکه احتیاج به شریعت تازه ای داشته باشد.
این درست به آن می ماند که انسان در مقاطع مختلف تحصیلی در هر مقطع نیاز به معلم و مربی جدید دارد تا دورانهای مختلف را بگذراند اما هنگامی که به مرحله ی دکترا رسید و مجتهد و صاحب نظر در علم یا علوم مختلفی گردید در اینجا دیگر به تحصیلات خود نزد استاد جدیدی ادامه نمی دهد بلکه به اتکاء آنچه از محضر اساتید پیشین و مخصوصا استاد اخیر دریافته به بحث و تحقیق و مطالعه و بررسی می پردازد و مسیر تکامل خود را ادامه می دهد،و به تعبیر دیگر نیازها و مشکلات راه را با آن اصول کلی که از آخرین استاد در دست دارد حل میکند،بنابراین لزومی ندارد که با گذشت زمان همواره دین و آیین تازه ای پا به عرصه وجود بگذارد.
و به تعبیر دیگر انبیای پیشین برای اینکه انسان بتواند در این راه پر نشیب و فرازی که به سوی تکامل دارد پیش برود،هر کدام قسمتی از نقشه ی این مسیر را در اختیار او گذاردند تا این شایستگی را پیدا کرد که نقشه ی کلی و جامع تمام راه به وسیله ی آخرین پیامبر (ص)از سوی خداوند بزرگ در اختیار او قرار گیرد.
بدیهی است با دریافت نقشه ی کلی و جامع نیازی به نقشه ی دیگر نخواهد بود و این در حقیقت بیان همان تعبیری است که در روایات "خاتمیت"آمده و پیامبر اسلام را آخرین آجر یا آخرین آجر کاخ زیبا و مستحکم رسالت شمرده است.
اینها همه در مورد عدم نیاز به دین و آیین جدید است اما مساله رهبری و امامت که همان نظارت کلی بر اجرای این اصول و قوانین و دستگیری از واماندگان در راه می باشد مساله دیگری است که انسان هیچ وقت از آن بی نیاز نخواهد بود به همین دلیل پایان یافتن سلسله ی نبوت هرگز به معنی پایان یافتن سلسله امامت نخواهد بود،چرا که تبیین و توضیح اصول و عینیت بخشیدن و تحقق خارجی آنها بدون استفاده از وجود یک رهبر معصوم الهی ممکن نیست.
موفق باشید.
منبع:پیام قرآن،ج 8،ص 421و 422

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت