آیا با فرد لجوج و گمراه در اعتقادات باید بحث کنیم؟

پرسش:

آيا با فرد لجوج و گمراهى كه در اعتقادات مذهبى دچار مشكل است، بايد بحث كنيم، حتى اگر بارها چنين كارى را كرده باشيم و اثرى نديده‏ ايم؟!
پاسخ:

با سلام و عرض ادب و احترام 

در چنين وضعى تكليف از عهده شما ساقط است، زيرا افرادى كه در زمينه اعتقادى دچار مشكلند و حتى از رويارويى با حقيقت گريزانند به لجاجتى دچار شده‏ اند كه حتى روز روشن را شب مى‏ بينند.
قرآن در مورد افرادى كه در مقابل دين و آيين اسلام ايستادگى و لجاجت مى‏ كردند، چنين تعبير مى كند: «اگر فرشتگان را بر آن‏ها نازل مى ‏كرديم و مردگان با آن‏ها سخن مى‏ گفتند و همه چيز را در برابر آن‏ها جمع مى‏ نموديم، (يعنى از تمام راه‏هاى ممكن) هرگز ايمان نمى ‏آورند».(1)
در جايى ديگر مى‏ فرمايد: «اگر درى از آسمان به روى آن‏ها مى‏ گشوديم و از آن بالا مى‏ رفتند، مى‏ گفتند ما چشم ‏بندى شده ‏ايم و ما را سحر و جادو كرده‏ اند».(2) گرچه اميد است فرد مورد نظر شما تا چنين مرحله‏ اى سقوط نكرده مصداق اين آيه نباشد، اما در هر صورت خدا اسباب هدايت را به بشر ارزانى داشته و اين انسان است كه مى‏ بايست با اختيار به طرف حق رود، اما در بعضى اوقات به جاى اختيار حق، كفران نعمت مى ‏كند: «ما راه را به او نشان داديم، خواه شاكر باشد، يا ناسپاس».(3)
شما با تأسى به اين آيه با شخص مورد نظر بحث كرده ‏ايد؛ اگر ديديد قبول نمى‏ كند، بر حرف خود اصرار نورزيد و از گفتگو بپرهيزيد.
با اين حال سعى كنيد با اخلاق و برخوردهاى نيكو و با احسان و نيكى كردن او را علاقه‏ مند و فريفته خود كنيد، تا كم كم و در مراحل بعدى به گفته‏ هاى شما توجه كند. اگر مى‏ توانيد با يكديگر نزد عالم پاك و با تقوايى برويد و سؤالات و مشكلات ايشان را مطرح كنيد شايد قانع شود، يا كتاب هايى را در اختيار ايشان قرار دهيد، چون ممكن است حرف‏هاى شما و نحوه استدلال و بحث براى او قانع كننده نباشد.
پى‏ نوشت‏ها:
1 - انعام (6) آيه 11.
2 - حجر (15) آيه 14 و 15.
3 - قيامت (75) آيه 3.

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت