من مرتکب گناه بزرگی شده ام آیا خداوند منو می بخشه؟

پرسش؟ 

من چند ماه قبل مرتكب گناه بزرگي شدم .......كه البته كاملا خواسته ي من نبود ...ولي من هم بي تقصير نبودم ...
بعد از آن عذاب وجدان شديدي گرفتم و بارها و بارها توبه كردم ...و مطمئنم كه ديگر چنين گناهي مرتكب نميشم ...ولي چيزي از عذاب وجدانم كم نشد ...چطور مي تونم بدونم كه خدا منو بخشيده يا نه ؟؟
آخه جمله اي شنيدم كه خيلي دلسرد و نا اميد شدم : "هرگناهي با توبه پاك ميشه غير از زنا"
لطفا به من بگين چيكار كنم ...زندگيم سياه شده ...از بس كه گريه كردم ...خدا منو مي بخشه ؟؟
پاسخ:

با سلام و عرض ادب و احترام 
زنا از گناهان کبیره (بزرگ است) که در آیات و روایات از عذاب سختی برای آن خبر داده شده است، اما بزرگ تر از گناه زنا ، یأس و ناامیدی از رحمت خداوند است. خداوند در قر آن وعده بخشش از تمام گناهان را داده است و گناه زنا نیز از آن جمله است ، به شرطی که انسان شرایط توبه را محقق سازد و توبه واقعی نماید.
در قرآن كريم، ذات پاك پروردگار 91 بار به عنوان غفور (بسيار آمرزنده) و 5 بار به عنوان غفار (بسيار بخشنده) ياد شده است و بيش از 80 بار سخن از توبه و بازگشت به سوي خدا و قبولي توبه، سخن به ميان آمده است. همة اين ها حكايت از دامنة گسترده رحمت و مغفرت حق تعالي و قبولي توبة توبه كنندگان دارد. در سورة نساء مي فرمايد: ‌" هر كسي كار بدي انجام داده يا به خود ستم روا داشته" (اگر) از خداوند طلب آمرزش كند، خدا را آمرزنده و مهربان خواهد يافت".
يأس و نا اميدي از لطف و رحمت بي پايان و بي كرانة حق تعالي چرا؟

اين سخن خدا است كه به پيامبرش فرمود: "اي پيامبر! از قول من به مردم بگو: اي بندگان من! اي كساني كه (با بدي ها و گناهان) بر خود ستم روا داشتيد، از حمت خداوند نا اميد نشويد (و بدانيد كه در صورت توبه كردن) خدا همة گناهان را مي آمرزد، چه اين كه او بسيار آمرزنده و مهربان است".(1)

آنان كه از روي عناد و لجاجت، عصيان با پروردگار هستي نكرده اند، يا بر آن موضع نيستند، بلكه گناه آنان از روي جهل و سهو و پيروي هواي نفس و غلبة نفس اماره و مقتضيات جواني آنان بوده و سپس توبة حقيقي كرده اند، چرا مأيوس شوند؟ يأس از رحمت الهي، خود از گناهان كبيره و در رديف كفر قرار دارد!
توبه كننده، محبوب خداست قرآن كريم فرموده: ‌"ان الله يحب التّوابين؛(2) يقيناً خداوند توبه كنندگان را دوست دارد".
پس توبه مخصوص گناه خاصي نيست وشخص خاصي را نيز شامل نمي شود. خداوند نسبت به هر عمل زشت وگناهي وعده پذيرش توبه داده است ودر اين جهت فرقي بين گناه كبيره وصغيره نيست،اما بايد شرايط توبه واقعي تحقق يابد و توبه تنها به زبان نباشد. پشيماني دروني و قلبي و قصد جدي و قاطع در ترك آن گناه براي هميشه ، از جمله شرايط آن است.
آنچه از عدم بخشش گناه زنا شنیدی ، صحیح نیست.
اما باید مراقب باشی . هیچ گاه نباید از فریب شیطان غافل باشید و این که اطمینان بیابی که دوباره مرتکب این گناه نمی شوی ، ممکن است فریب شیظان باشد. هیچ گاه بر نفس اماره خود ایمن مباشید و آن را ناچیز نگیرید. همیشه باید از آن گناه متنفر باشی و خود را در محیط امان نبینی . شاید با اسودگی خیال دوباره کم کم شرایطی اتفاق افتد که به آن گناه دچار شوید.
همیشه باید زشتی عمل گناه برایت وجود داشته باشد.
در عین حال با توبه و پشیمانی واقعی زیاد خودت را اذیت نکن و مطمئن باش که خداوند همان گونه که وعده اده است ،توبه واقعی را می بخشد.

پي نوشت ها:

1. زمر (39) آية 53.

2. بقره (2) آية 222.

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت