تعریف كمال چيست؟

پرسش:

كمال چيست ؟ آيا ما انسان ها مي توانيم به كمال برسيم و خشنودي پروردگار در چيست ؟

پاسخ:

با سلام و ادب سلامتي، سعادت و موفقيت شما را از درگاه ايزد منان خواستاريم

از ارتباط جنابعالی با سایت طلبه پاسخگو سپاسگزاریم

بعضي ها ممكن است آدمي را كمال ناپذير بپندارند و قائل به شانس و اقبال و جبر و غيره شوند,ولي مسلماً اين نظريه درست نيست و انسان قابليت تربيت پذيري دارد و اديان الهي و عقلاي بشر نيز همين نظررا دارند. رسول اكرم (ص)و ائمه : پدران و مادران را مسئول تربيت فرزند مي شناسند. انسان داراي اراده واختيار است و قابليت تشخيص حق از باطل و قدرت انتخاب را دارد, قرآن مي فرمايد: «ما اصابك من سيّئة فمن نفسك ;(1) هر بدى و زشتى كه به تو مى رسد از تو و عمل تو است», «ان اللّه لا يغيّر ما بقوم حتّى يغيّروا ما بأنفسهم ;(2)خداوند سرنوشت ملّتي را تغيير نمي دهد, مگر اين كه خودشان اقدام كنند».

در نظام احسن الهي , همه فرزندان , با فطرت و سرشت الهي و نيكو متولد مي شوند.

در سراسر قرآن , همه جا بخت از كمال و تكامل انسان است , همه جا اختيار و انتخاب انسان مقدس شمرده شده و كلمه (أحسن تقويم ) را خدا _أحسن الخالقين)درباره انسان آورده است ; بنابراين , انسان كمال پذير است ,كما اين كه نقص پذير نيز هست , مي تواند به كمال برسد و مي تواند به ذلّت و پستي برسد.«انا هديناه السبيل امّاشاكراً و امّا كفورا» (3) ما راه را از بي راهه براي انسان مشخص كرده ايم , حال اين انسان است كه يا در راه حركت مي كند يا در بي راهه مي رود.(4)

اما كمال چيست ؟ به طور خلاصه , كمال انسان در عبوديت او نهفته است و به جز اين , هيچ راهي براي كمال نيست . انسان عبد خدا است , وقتي به كمال مي رسد كه پا فراتر از اين حقيقت ننهد و عبوديت انسان ازاخلاق سرچشمه مي گيرد. كسي كه هواهاي نفساني را به كنترل خويش در آورده و بر آن ها مسلط شده , تكبرندارد, حسود نيست , به كسي ظلم نمي كند, به حدّ خودش قانع است , شهوت راني نمي كند. حريص و بخيل نيست , خواه ناخواه در اعمال و رفتار او آثاري وجود دارد كه تواضع مي كند, به ديگران احترام مي گذارد, حق معلم و استاد و پدر و مادر و همسايه را مراعات مي كند, حق خدا را ارج مي نهد, به بيچارگان رسيدگي مي كند,از جهنم ترس دارد و به بهشت علاقه مند است , دل و زبانش به ذكر و مناجات مشغول است . اگر كسي اين خلقيات را آموخت و در عمل مراعات كرد, بنده كامل خدا مي شود و در حقيقت به عبوديت رسيده است .

مشاهد بر مطالب بالا, آيات آخر سوره فرقان است كه در حقيقت , تمام يا بخشي از خصوصيات انسان هاي كامل را بيان كرده و بخشي هم در آيات ديگر قرآن آمده است .«و عبادالرحمن الذين يمشون على الارض هونا و اذاخاطبهم الجاهلون قالوا سلاما;... انسان در اثر پيمودن طريق هدايت و عمل كردن به دستورات اخلاقى , داراى نفس پاك و مطمئنّ مى شود و علماى اخلاق , بر تهذيب نفس كه همان راه كمال است اصرار فراوان دارند. درسوره مائده ,(5) صادقى را در (فوز عظيم ) و (رضوان الهى) و دانسته و در سوره مجادله مشخصات(حزب الله) را بيان نموده و بعد مي فرمايد: آنان از خدا راضي و خدا هم از آنان راضي است ,(6) و در سوره(بيّنه)آمده است :

كساني كه از خدا بترسند و قلبشان خاشع و خاضع پروردگار باشد, مورد رضوان الهي مي باشند.(7)

 

1.نساء (4) آيه 79.

2.رعد(13) آيه 11.

3.انسان (76) آيه 3.

4.براي اطلاع بيش تر ر.ك : علي فائضي , مباني تربيت و اخلاق اسلامي .

5.مائده (5) آيه 119.

6.مجادله (58) آيه 22.

7.بيّنه (98) آيه 8.

 

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت