چرا با وجود یقین به وجود خدا, تارک الصلوه هستم؟


پرسش:

چرا به خدا یقین داریم ولی نمی توانیم نمازمان را بخوانیم ؟

پاسخ:

با سلام و احترام

واقعیت آن است که یقین و ایمان در درجه ای نیست که ما را به سوی راز و نیاز با خداوند و عبودیت و بندگی او سوق دهد، یا شناخت درستی از عظمت خداوند و نقش عبودیت و بندگی در زندگی و آثار و فواید نماز نداریم ، یا به قیامت و روز بازپسین و جزا و پاداش الهی اعتقاد کامل نداریم ، زیرا اگر هر یک از این موارد به تنهایی می توانست ما را به سوی نماز سوق داده و رابطه ما را با خداوند مستحکم تر کند.
آیا خداوند را به عظمتش شناختیم ؟ آیا اعتقاد راسخ و یقینی به وجود خدا و نظارت و آگاهی او از احوال خود داریم؟ آیا به نقش نماز در زندگی دنیوی و اخروی اعتقاد داریم؟ آیا او لایق ستایش و پرستش نیست ؟ آیا از محاسبه اعمال خود بیمناک و نگران نیستیم؟ و....
حال نگاهی به برخی عوامل سستي و ترك نماز بیندازیم:

1ـ عدم آشنايي به فلسفه و حقيقت نماز كه مهترين عامل سستي در نماز و ارتباط با خدا است.
آنچه كه موجب مى‏گردد برخى از نماز، رويگردان باشند و يا نسبت به آن سستی كنند، ندانستن فلسفه نماز و يا دركى غلط از آن است. برخى چنين مى‏پندارند كه چه لزومی دارد که نماز بخوانیم ، در حالی اصل توجه به خدا است و ما می توانیم این کار را خد انجام دهیم.اینان فریفته مکر شیطان شدند و شیطان از این طریق آنها را از نماز باز داشته و کم کم یاد و ذکر خدا را نیز فراموش خواهند کرد.
2- گاهی برخی شبهات و اشکالات در ذهن وجود دارد که موجب می شود که انسان از نماز دور شود . در چنین مواردی باید سعی در زدودن اشکال از ذهن کرد و هر آنچه مانع از برقراری ارتیاط با خداوند می شود ، باید رفع گردد تا انسان به سوی نماز روی آورد.
3ـ تنبلي و سستي و تن پروري: عادت به سستي و از زير بار مسئوليت ها در رفتن باعث مي شود كه جوان براي خواندن نماز بي اهميت باشد.
4ـ مسامحه و سهل انگاري كه در بعضي از كارها دامنگير جوانان است، در مسئله اي مانند نماز و عبادت خدا نيز وجود دارد.
جوانان بايد اين روحيه وحالات را در تمام كارها از خود دور كنند و به مسئوليت هاي اجتماعي و فردي خود اهميت دهند.
پدران و مادراني كه به نماز اهميتي نمي دهند يا آن را با سستي و تنبلي، خارج از وقت فضيلت انجام مي دهند، نمي توانند از فرزندان خود انتظار داشته باشند كه براي نماز اهميتي خاص قائل شوند.
5ـ عدم شناخت آثار سبك شمردن نماز: اگر افراد به اهميت نماز آگاه شوند و بدانند نماز ستون دين و بازدارنده از فحشا و منكرات است و سستي در انجام نماز چه پيامدهايي دارد، قطعاً سستي نخواهند كرد.
پيامبر گرامي(ص) فرمود: «چيزي كه مسلمان را كافر مي كند، ترك عمدي نماز واجب است يا خوار و سبك شمردن و به جا نياوردن آن. فاصله اي بين ايمان و كفر وجود ندارد جز به ترك نماز».(1)
كسي كه نماز را سبك شمرد، به تدريج آن را ترك خواهد كرد. ترك نماز دليلي جز سبك شمردن دين و مسخره كردن آيين ندارد. امام صادق(ع) هنگام وفاتش فرمود: «به شفاعت ما اهل بيت نمي رسد كسي كه نمازش را سبك شمرد».(2)
جهت آگاهی بیشتر از نماز و فلسفه آن  به کتابنماز زيباترين الگوي پرستش ،اثر غلامعلي نعيم آبادي مراجعه فرمایید.


پي نوشت ها:
1. وسائل الشيعه، ج 3، ص 29.
2. بحارالانوار، ج 79، ص 235.

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت