در قطب‏ها كه شش ماه شب و شش ماه روز است، چگونه نماز مى‏ خوانند؟

پرسش: 

در قطب‏ها كه شش ماه شب و شش ماه روز است، مسلمان چگونه نماز مى‏ خواند؟
پاسخ :

با سلام و عرض ادب و احترام
در عين حال توجه شما را به فتواى دو تن از مراجع جلب مى‏ نماييم. آيت اللَّه نورى همدانى مى‏ فرمايند:
در مناطقى كه شش ماه شب و شش ماه روز است، لازم است مسلمانان وقت‏هاى خود را به دوازده ساعت تقسيم كنند و دوازده ساعت را شب و دوازده ساعت را روز قرار دهند. در دوازده ساعتى كه آن را روز قرار داده ‏اند، اعمال روزانه و در دوازده ساعتى كه شب قرار داده ‏اند، اعمال شب را انجام دهند.(1)
آيت اللَّه فاضل لنكرانى مى‏فرمايند:
ساكنان آن مناطق بايد بر اساس شهرهاى متعارف كه شب و روز آن‏ها تقريباً مساوى است، مانند مكّه و مدينه عمل كنند، يعنى نماز ظهر و عصر را بخوانند؛ شش ساعت بعد، نماز مغرب و عشا را بخوانند و يازده ساعت بعد نماز صبح را بخوانند. روزه را هم به همين طريق بگيرند. نيز مى ‏توانند ملاك را وطن وشهر خود قرار دهند، مثلاً اگر از تهران به آن جا رفته‏ اند، با اذان ظهر تهران، نماز ظهر و عصر را بخوانند و با اذان مغرب، نماز مغرب و عشا را و با اذان صبح، نماز صبح را بخوانند و روزه را به همين ملاك بگيرند.(2)
مرحوم آيت اللَّه سيد سعيد كاظم يزدى كه يكى از بزرگان فقها است در كتاب عروة الوثقى(3) شبيه همين مسئله را عنوان نموده و تأييد مى‏ كند كه «چنين اشخاصى مؤظفند، نماز و روزه خود را طبق مناطق معتدله انجام دهند، يعنى بايد ملاحظه كنند طول شب و روز در چنان فصلى به طور متوسط در مناطق معتدله چه اندازه است و طبق آن روزه بگيرند و نمازهاى پنجگانه خود را به جا آورند.
اين موضوع را مى‏توان به تعبير ديگرى كه هر گونه ابهام و ايرادى را برطرف مى‏سازد چنين توضيح داد:
در مناطق قطبى كه شب‏ها و روزهاى طولانى دارد و گاهى تا شش ماه خورشيد در آسمان هست و غروب نمى‏كند، در هر بيست و چهار ساعت يك مرتبه در افق (البته مطابق حس ما) گردش مى‏ نمايد. در اين گونه مناطق، حركت خورشيد به دور افق هميشه يكنواخت نيست، يعنى در همان بيست و چهار ساعت كه يك مرتبه دور افق مى‏گردد، گاهى اوج ميگيرد و گاهى پايين مى‏ آيد و در حفيض واقع مى‏ شود. به اين ترتيب گاهى هوا روشن‏تر و گاهى كم نورتر خواهد بود.
اين وضع در هر شبانه روز تكرار مى‏ شود. ساكنان مناطق قطبى هنگامى كه آفتاب در آسمان بالا مى‏آيد، آن را روز مى‏ خوانند و به كار و زندگى مشغولند و هنگامى كه آفتاب پايين مى‏ آيد و خورشيد به افق نزديك و كم نور مى‏ شود، شب مى‏گويند و استراحت مى‏ نمايند.
بايد توجه داشت هنگامى كه آفتاب در افق آن جا پايين مى‏آيد، در مناطق معتدله‏اى كه روى همان نصف النّهار قرار دارند، شب حقيقى وجود دارد.
روى اين حساب تشخيص شب و روز در آن جا آسان مى‏شود. اگر شاخص را روى زمين نصب كنيم، هنگامى كه سايه آن به حداقل رسيد، ظهر است و هنگامى كه به حداكثر رسيد، نيمه شب خواهد بود. به اين ترتيب مشكل به دست آوردن ظهر و نيمه شب حل خواهد شد.
حال اگر مقدار شب و روز مناطق معتدله در آن موقع از سال را بدانيم، مثلاً بدانيم در اوّل تابستان روزها به طور متوسط چهارده ساعت و شب‏ها ده ساعت است، تكليف نمازهاى پنج گانه و روزه، كاملاً روشن خواهد گرديد.
بنابراين تكليف نماز و روزه در روزهاى طولانى روشن گرديد، اما اوقاتى كه شب‏هاى طولانى وجود دارد، بايد توجه داشت كه هوا در بيست و چهار ساعت يكنواخت نيست؛ گاهى تاريك و گاهى تقريباً روشن است، زيرا گاهى خورشيد به افق نزديك مى‏گردد و هوايى مانند بين الطلوعين يا كمى تاريك‏تر پيدا مى‏كند و گاهى خورشيد دور مى‏شود و هوا تاريك مى‏گردد. در اين شب‏ها از وضع حركت ستارگان و فاصله آن‏ها با افق، هم چنين از وضع تاريكى و روشنى هوا، نيمه شب و ظهر را مى‏ توان تشخيص داد. در اين صورت با در نظر گرفتن مقدار متوسّط شب و روز مناطق معتدله وظايف شرعى را به جا آورد.
پى نوشت‏ها:
1. آيت اللَّه نورى همدانى، توضيح المسائل، ص 603 و 604.
2. آيت اللَّه فاضل لنكرانى، جامع المسائل، ج 1، ص 77.
3. عروة الوثقى، كتاب صدم، طريق ثبوت الهلال، مسئله 10

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت