آیا انکار ائمه(ع) منجر به کفر می شود؟

پرسش:
با سلام علامه مجلسی در کتاب بحار الانوار جلد 23 صفحه 390 می فرمایند که هر کس یکی از ائمه را انکار کند کافر است ! حال می خواستم ببینم آیا چنین است؟ اگر چنین است

پاسخ:  

با سلام و ادب
 اهل سنت هر چند اعتقاد به امامت نداشته باشند، مسلمان هستند و کسی از فقهای شیعه آنها را کافر ندانسته است. زيرا وقتي كسي شهادتين را گفت، تمام احكام اسلام دربارة او جاري مي شود و به عنوان يك مسلمان با او برخورد مي شود، ولي اعمال هر كس از جمله اهل سنت وقتي بدون ولايت باشد، به نقطه لازم از تأثير نمي رسد و انسان را به كمال برتر نمي رساند، چون ولايت فقط يك بحث نظري نيست، بلكه بدان معناست كه در عمل و در صحنه جامعه ببينيم عمل فرد بر گرد چه محوري انجام مي گيرد؟
قبولي اعمال در گرو نگرش جامع به دين و ماهيت آن و از جمله ولايت است. در احكام فقهي،اهل سنت از مسلمانان محسوب شده اند
البته چون اسلام و مسلمانی مراتبی دارد آنچه از بحار نقل کرده اید نظر به مراحل کمال اسلام در یک فرد دارد و به تعبیر دیگر مسلمان واقعی کسی است که ولایت خدا و پیامبر وامام بعد از پیامبر را از جان و دل بپذیرد و تسلیم دستورات آنان باشد اطیعوا الله واطیعوا الرسول واولی الامر منکم.
آری اگر شخصی از نواصب و دشمن اهل بیت باشد ، حکم کافر را دارد ، در حالی که بسیاری از اهل سنت ، دشمن اهل بین نیستند ، بلکه بسیاری از ایشان امامان را نیز دوست دارند ، اما به عنوان امام معصوم قبول ندارند.

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت