چرا شراب با اين كه فوايدي دارد، حرام شده است؟

پرسش:

چرا شراب با اين كه فوايدي دارد، حرام شده است؟

پاسخ:

با سلام و ادب سلامتي، سعادت و موفقيت شما را از درگاه ايزد منان خواستاريم

شراب به خاطر زيان‏هاي گوناگون و عواقب شوم تحريم گرديده است و آثار شوم شراب از نظر روحي و رواني و جسمي و... اصلاً قابل مقايسه با منافع ناچيز اقتصاد و احياناً جسمي (در معالجه برخي امراض) نمي‏باشد. ملاك امتياز آدمي بر ساير جان داران عقل او است و به خاطر عقل است كه انسان علم و دانش مي‏اندوزد. همه ترقيات و پيشرفت‏هاي جوامع بشري ثمره علم ودانش بشري است و شراب عقل را گرچه در مدت محدود زايل مي‏كند.
قرآن كريم مي‏فرمايد: "درباره شراب و قمار از تو سؤال مي‏كنند، بگو: در آن‏ها گناه بزرگي است، و منافعي (از نظر مادي) براي مردم در بردارند (ولي) گناه (و مفسده) آن‏ها از نفع آن‏ها بيشتر است".(1)
اين مسئله كاملاً منطبق بر عقل و منطق است، چيزي كه ضررش بسيار بيشتر از منفعت آن باشد، انسان عاقل از آن پرهيز مي‏كند و در دين نيز از آن نهي و تحريم شده است و قاعده اهم و مهم نيز بر همين اساس است.
در آيات قران قمار و شراب امري پليد و شيطاني دانسته شده است كه دو ابزار مهم شيطاني‏اند "شيطان مي‏خواهد كه به وسيله شراب و قمار در شما انسان‏ها دشمني و كنيه ايجاد كند".(2)
براي روشن شدن زيان‏هاي شراب، قسمتي از اخرين نظرهاي دانشمندان روان شناس و پزشكان را در مورد زيان‏هاي شراب مي‏آوريم:
اثر الكل در عمر:
يكي از دانشمندان مشهور غربي اظهار مي‏دارد كه هر گاه از جوانان 21 تا 23 ساله معتاد به مشروبات الكلي 51 نفر بميرند، در مقابل از جوان‏هاي غير معتاد ده نفر هم تلف نمي‏شوند. دانشمندان مشهور ديگري ثابت كرده است كه جوان‏هاي 20 ساله كه انتظار مي‏رود پنجاه سال عمر كنند، در اثر نوشيدن الكل بيش‏تر از 35 سال عمر نمي‏كند.
زيان‏هاي اجتماعي الكل:
طبق آماري كه پزشك قانوني شهر "نيون" در 1961 تهيه نموده، جرائم اجتماعي الكليست‏ها از اين قرار است: مرتكبين قتل‏هاي عمومي 50 در صد، ضرب و جرح 77/8 درصد، سرقت 88/5 درصد، جرائم جنسي، 88/8 در صد اين آمار شنان مي‏دهد كه اكثريت قاطع جنايات و جرائم بزرگ در حال مستي روي مي‏دهد.(3)
آنچه در اين آمارها آمده تنها گوشه‏اي از آثار و مفردات شراب، آن هم از نظر جسماني و مادي است امّا آثار مخرب اجتماعي و روحي و معنوي آن بسيار بزرگ‏تر و عظيم‏تر است.

1. بقره (2) آيه 219.
2. تفسير نمونه، ج 2، ص 74 و 75. براي اطلاع بيشتر از مضرّات مشروبات الكل بهتر است به تفسير نمونه، ج 5، ص 74 مراجعه فرماييد.
3. مائده (5) آيه 91.
واحد پاسخ به سؤالات دفتر تبليغات اسلامي

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت