حکم رابطه عاطفی همسرم با مشتریان؟

پرسش:
باشوهرم در يك مؤسسه فرهنگي كار مي كنيم ايشان با خانم هايي كه آنجا رجوع مي كنند خيلي راحت صحبت مي كنند و نسبت به آنها ابراز احساس مي كند و از واژه هاي عاطفي نسبت به هم استفاده مي كنند حتي كلماتي به آن خانم ها چه مجرد و چه متأهلشان مي‌گويد كه كمتر به من مي گويد. وقتي به او اعتراض مي كنم به من مي گويد كه تو كه من را مي شناسي من هميشه خدا را در زندگيم در نظر دارم من خواهر نداشتم و هميشه اين عقده در دلم مانده است وقتي خانم محترمي را مي بينم واقعا احساس مي كنم او مانند خواهرم است و بدن هيچ احساس گناه آلودي با آنها سخن مي گويم و مانند خواهرم دوست تشان دارم.
شوهرم در ارتباط با خانم ها مثل آهنربا است خانم ها به بهانه هاي مختلف به او تماس مي گيرند و او هم با انها صحبت مي كند. شوهر من مشاوره تخصصي نخوتنده است اما سنگ صبور خانم هاست و وقت زيادي را اختصاص به شنيدن درد و دل انها مي كند و مي گويد من كار خلافي نمي كنم. من خودم وقتي مشكلي دارم او حاضر نمي شود به متخصصي تماس بگيرم و حتي هم كلام شدن من براي مسائل ضروري را نمي پسند حال سئوال من اين است:
1- آيا من از نظر شرعي گناه مي كنم و اين كه او را منع مي كنم از مصاديق سو ظن و گناه است؟
2- آيا شوهر من كه در موضع تهمت خود را قرار مي دهد و شك من را تحريك مي كند گناه نمي كند؟
3- آيا او مي تواند با خانم هاي نامحرم راحت باشد و چشم خواهري به انها نگاه كند و خوش و بش كند؟
4- آيا او حق دارد بدون تخصص مشاوره بدهد؟ آيا هركسي خوش برخورد و خوش بيان است و مي تواند ديگران را با سخنان جذاب گرد خود جذب كند مهارت مشاوره را هم دارد؟

پاسخ:
با سلام
1. اگر کار حرامی انجام نشده باشد عمل شما سوءظن و حرام است اما اگر واقعا حرام باشد مثل اینکه مطمئن باشید ایشان در این ارتباط ها دچار گناه می شوند مثل اینکه نگاه حرام دارند یا در این کار ایشان خوف افتادن در حرام است و ... ، منع ایشان از این کار سوء ظن نیست بلکه نهی از منکر است .
2. انسان اخلاقا نباید خود را در موضع تهمت قرار دهد اما این کار حرام شرعی نیست .
3. چیزی به نام ارتباط خواهری و برادری نداریم اما صرف این کار حرام نیست بلکه اگر مفسده ای بر آن مترتب باشد مثل اینکه نگاه حرامی بکند یا خوف از افتادن حرام در آن باشد که معمولا در این ارتباط ها اتفاق می افتد ، جایز نیست .
خوب است در چنین مواردی به ویژه در جایی که انسان احتمال قوی مفسده می دهد مانند صحبت کردن بی نشاط با همسر و با نشاط و شوق با نامحرم احتیاط کند و چنین رفتارهایی را ترک نماید .
4. صرف مشاوره دادن بدون تخصص حرام نیست اما اگر خدای نخواسته منجر به مشکلی برای طرف مقابل شود جایز نیست و در برخی از مواقع ضامن است. 1 

1. استفتاء از دفتر آیت الله خامنه ای در قم

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت