تحصیل در حوزه علمیه بدون محدودیت سنی

مؤسس حوزه علمیه امام جعفر صادق(ع) گفت: ورود به حوزه علمیه، ضوابطی مانند شرط سنی و یا محدودیت زمانی دارد اما ما این محدودیت را برداشته‌ایم و دروسی مانند مدرسه سابق مرحوم آیت‌الله مجتهدی(ره) به طلاب ارائه می‌دهیم.

به گزارش فرهنگ به نقل از فارس : حوزه علمیه امام حعفر صادق(ع) واقع در محله سید‌خندان تهران یکی از یک‌صد مدرسه علمیه فعال پایتخت است که خدمات ویژه‌ای را به طلاب ارائه می‌دهد. با حجت‌الاسلام سید ‌فیض‌الله فاطمی فلاح، مؤسس این حوزه علمیه گفت‌وگو کردیم که مشروح آن را در ادامه می‌‌خوانید:  
**امکان تحصیل در حوزه علمیه بدون محدودیت سنی و زمانی
* ابتدا توضیحی درباره فعالیت‌ها و تفاوت حوزه علمیه امام جعفر صادق(ع) با سایر حوزه‌ها بفرمایید.
- از آنجایی که ورود به حوزه علمیه، ضوابطی مانند شرط سنی و یا محدودیت زمانی یعنی فقط صبح‌ها را دارد لذا این موضوع باعث می‌شود تا برخی از عزیزانی که به علوم حوزوی علاقه‌مند هستند از این علوم محروم شوند از این رو ما دروسی را مانند مدرسه سابق مرحوم آیت‌الله مجتهدی(ره) به طلاب ارائه می‌دهیم که بعد از ظهر‌ها از ساعت 16 تا 20:30 برگزار می‌شود که محدودیت سنی و زمانی نیز ندارد.
بنابراین، در این حوزه علمیه، شرط سنی برداشته شده است و به لحاظ زمانی نیز بعد از ظهر‌ها زمانی است که دسته دیگری از علاقه‌مندان می‌توانند از دروس حوزوی بهره‌مند شوند و این موضوع باعث شده تا افرادی در این دوره‌ها شرکت کنند که عمدتا دارای مدرک کارشناسی، کارشناسی ارشد و یا دکتری هستند.
همچنین دروسی را برای سطح خارج راه‌اندازی کرده‌ایم که از آن جمله می‌توان فقه، رجال و قواعد الفقهیه را نام برد که رجال، برای شناخت راویان احادیث در استنباط و اجتهاد است و کاربرد قواعد الفقهیه نیز در استنباط احکام مورد استفاده قرار می‌گیرد و در واقع، این دروس و درس خارج «کتاب القضا» برای آن دسته از طلابی است که درس حوزه را تمام کرده‌اند که پذیرای علاقه‌مندان از تمامی حوزه‌های تهران هستیم.
برگزاری دوره‌هایی مانند تفسیر قرآن، احکام فقهی، پخش برنامه‌ زنده رادیویی پاسخ به سؤالات شرعی، رسیدگی به وضع نیازمندان تا حد امکان و تشکیل پرونده برای مددجویان، دفتر پاسخ به سؤالات شرعی و شبهات دینی از دیگر فعالیت‌های این حوزه علمیه به شمار می‌رود.
کلاس روخوانی و تجوید قرآن برای خواهران، روزهای چهارشنبه قبل از نمازظهر و کلاس قرائت قرآن برای برادران، سه‌شنبه شب‌ها توسط اساتید مجرب برگزار می‌شود و به طور کلی، حوزه علمیه امام صادق(ع) به طور آزاد در چهار پایه برای خواهران و برادران فعالیت می‌کند.
** مجموعه اتفاقات مؤثر فرهنگی به فرهنگ‌سازی یک موضوع کمک می‌کند
* شما چه شیوه‌ای را در امور تبلیغی و دینی اعمال می‌کنید که علاوه بر جذب جوانان، باعث استمرار حرکت آنها می‌شود؟
- در این زمینه امور مختلفی دست به دست هم می‌دهد تا بتوان یک مسئله را فرهنگ‌سازی کرد و صرفاً یک نهاد نمی‌تواند به تنهایی متصدی این امر بوده و یا موفق عمل کند لذا یک مسجد با مجموعه اتفاقات مؤثر فرهنگی در جامعه می‌تواند موفق باشد. وظایفی که ما برعهده داریم آن است که زمینه را برای شرایط مستعد، فراهم کنیم تا اگر کسی به فراگرفتن مباحث آموزشی و دینی احساسی نیاز کرد سراغ آن برود چراکه دشمن، بسیار فعال عمل می‌کند و نمی‌توان این موضوع را نادیده گرفت تمام دنیای استکبار فعال است و ما نیز تا آنجایی که توان داریم در جذب و ماندگاری جوانان به معارف دین، کوتاهی نخواهیم کرد.
**تبیین اسلام ناب محمدی «مبارزه مثبت» با عرفان‌های کاذب است
* با توجه به تعاملات و وسعت فعالیت‌های فرهنگی، آیا تا کنون با موردی درباره عرفان‌های کاذب برخورد کرده‌اید؟
- متأسفانه عرفان‌های کاذب هم در ایران و هم خارج ایران فعال است. یکی از راه‌های مقابله با این انحرافات، معرفی قرآن و عترت اهل بیت علیهم‌السلام به عنوان شاخص‌های هدایت است همان طور که پیامبر اکرم (ص) فرمودند: «إِنِّی تَارِکٌ فِیکُمُ الثَّقَلَیْنِ کِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی أَهْلَ بَیْتِی إِنْ تَمَسَّکْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا أَبَداً» لذا ما ابتدا با فرقه‌های انحرافی، مبارزه مثبت کرده‌ایم و آن معرفی اسلام ناب محمدی(ص) است که قرآن کریم و عترت اهل بیت(ع) است.
همچنین برگزاری جلسات تفسیر قرآن، برپایی مراسم پاسداشت و بزرگداشت ولادت و یا شهادت حضرات معصوم علیهم‌السلام و معرفی سیره عملی ائمه اطهار(ع) نیز گامی در این راستا به شمار می‌رود.
امام رضا(ع) می‌فرمایند: اگر مردم زیبایی‌های کلام ما را می‌دانستند قطعا از آن تبعیت می‌کردند و این بدان معناست که کلام ائمه(ع) را باید به مردم رساند و این کلام آنقدر زیباست که مردم آن را درک خواهند کرد. بنابراین، ما وظیفه ابلاغ قرآن و اهل بیت(ع) را برعهده داریم چراکه جاذبه آنها آنقدر زیاد است و ارتباطی قوی و جاذب با مسلمانان برقرار می‌کند که به تنهایی کفایت می‌کند.
یکی از روزها خانمی از آلمان آمده بود وقتی درباره برخی از امور سؤال ‌کرد و ما معارف دین را به او عرضه کردیم در نهایت، یک قرآن و نهج‌البلاغه درخواست کرد و طی صحبت‌های یک ساعته، او گفت که حقایق اسلام برایش در حال آشکار شدن است.
منظور این است که زمینه کار فراوان است، از این رو لازم است که درباره سایر فرق و مذاهب، مبارزه مثبت کرد. آگاهی نسبت به فتنه‌هایی که دشمنان در فرقه‌سازی و انحراف جوانان در پیش گرفته‌اند گام بعدی به شمار می‌رود به ویژه اینکه دشمنان نگاه می‌کنند عواطف جوانان به چه زمینه‌ای متمایل است و نقشه‌های خویش را در همان راستا عملیاتی می‌کنند. خوشبختانه فعالیت‌های خوبی داشته‌ایم و همواره سعی داشته‌ایم که اطلاع‌رسانی‌ها به موقع انجام شود.
** اخلاق برآمده از عقاید انسان است
* چطور می‌توان فضایل اخلاقی را در یک مخاطب، کاربردی و عملیاتی کرد؟
- در روایات اخلاقی ما یکی از توصیه‌های بسیار مهم، مجالست با اهل خلق حسن و علماست. مراوده و نشست و برخاست یکی از عناصر مؤثر است چرا که به صرف گفتن، کار تمام نمی‌شود و یا با چند لحظه برخورد، تمام زوایا برای انسان آشکار نمی‌شود شاید یک نفر در یک برخورد مطالب خوبی داشته باشد اما وقتی این برخوردها ادامه می‌یابد ممکن است در سایر زمینه‌ها انعکاسی متفاوت از آن فرد ببیند.
انسان باید با یک عالم ربانی ارتباط داشته باشد عالمی که با قرآن و عترت آشنا باشد و محضر اساتید بزرگ را درک و اوصاف نیک و اخلاق پسندیده را کسب کرده باشد تا بتواند آن را به مخاطب خود منتقل کند. بنابراین برای داشتن اخلاق حسنه، انسان باید یقیناً با یک عالِم در ارتباط باشد از این رو در روایات ما نگاه به درب خانه عالم، عبادت شمرده می‌شود. ارتباط فرد با شخص عالم، ارتباط دورا دور نیست بلکه این ارتباط آنقدر نزدیک است که با خانه عالم نیز مرتبط است.
کسی می‌تواند اخلاق خوبی داشته باشد که دارای عقاید خوبی باشد چرا که اخلاق برآمده از عقاید انسان است وقتی عقاید، صحیح نباشد اخلاق هم یقینا نمی‌تواند راه به جایی پیدا کند. اخلاق یکی از میوه‌‌های عقاید است. فردی به دنبال ابتذال نمی‌رود که معنویت بالایی را کسب کرده باشد و معنویت نیز از اخلاق ناشی می‌شود برای همین انسان نمی‌تواند استاد اخلاقی که عالم نیست را انتخاب کند.
شخص غیر عالم نمی‌تواند انسان را از اخلاق ربانی و رحمانی با خبر کند اخلاق ربانی و رحمانی از آیات و روایات اهل‌بیت علیهم‌السلام به دست می‌آید و اخلاق نیک و پسندیده، طی یک مراحل و فرآیندی جذب وجود انسان می‌شود مانند اینکه انسان می‌خواهد خوش‌اخلاق شود و نفاق، کبر و حسد را از خود دور کند صرف خواستن و ادعا کردن این امر محقق نخواهد شد بلکه راهکارهایی در این زمینه لازم است تا انسان بتواند اخلاق زشت را از خود دور کند. پس اخلاق، یک فرآیندی را نیاز دارد تا بتوان به آن دست یافت.
** در انتخاب استاد اخلاق همانند طبیب، صلاحیت او را احراز کنیم
* نشانه‌های یک استاد اخلاق خوب چیست؟
- چند نکته در این خصوص می‌توان مطرح کرد: نخست آنکه خود آن فرد، تحت تربیت اساتید، آگاه و فاضل رشد کرده باشد که بتوانند وی را تأیید کنند. دوم اینکه در همنشینی با علما تداوم داشته باشد تا بتواند در طی مسیر، به موفقیت‌های بالایی برسد و شرط سوم اینکه اصول اخلاقی و معرفتی را رعایت کند. لذا اگر شخصی به یک سری از مراحل دست یافت اما اصول معرفتی را رعایت نکرد همانند درختی خواهد بود که تا دیروز میوه خوب می‌داد اما امروز میوه‌اش دچار آفت شده است. دلیلی ندارد انسان دیروز و امروز را با هم مقایسه کند بلکه باید توجه داشت که او بر صراط مستقیم، تبعیت از اهل بیت و ایات قرآن کریم است یا خیر. انسان نباید تعصبی نسبت به اساتید خویش داشته باشد در واقع استاد اصلی، وجود مقدس امام زمان(ع) است که حجت خداست و قرآن کریم ایشان را «بَقِیَّةُ اللّهِ خَیْرٌ لَّکُمْ إِن کُنتُم مُّؤْمِنِینَ» معرفی می‌کند.
بنابراین انسان باید همانند یک طبیب که قبل از مراجعه به آن، صلاحیت وی را احراز کرده و سپس درد خود را برای او بیان می‌کند باید به اینجا برسد که واقعا آخرت و دنیای خویش، دین و اخلاق خویش را در اختیار شخصی قرار دهد که از جهات بسیاری، برتری‌هایی داشته باشد و عقل به انسان حکم می‌کند که شایستگی استاد و یا طبیب روح را همانند طبیب جسم احراز کند.

 

برای تهیه متن کتب و صوت درسی پایه های اول تا دهم می توانید به لینک زیر رجوع کنید:

متن و صوت دروس حوزه علمیه از پایه اول تا دهم

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت