آیا خمس و سهم سادات را می توان بدون اجازه مرجع تقلید پرداخت کرد؟

پرسش:

1. آیا سهم سادات را می توان به سادات واقعا نیازمند قرض الحسنه داد تا افراد بیشتری مشکلاتشان رفع شود؟ 2. آیا انسان می تواند خمس را بدون اجازه مرجع تقلیدش به نیازمند واقعی از اقارب و غیرهم بدهد؟

پاسخ:

با سلام خدمت شما

خمس در لغت به معنای یک پنجم است و در اصطلاح فقه عبارت است از: پرداخت یک پنجم در آمدی که از راه زراعت، صنعت، تجارت، پژوهش و یا از راه های کارگری و کارمندی به دست می آید.

خمس یکی از فریضه های اسلامی است و قرآن کریم آن را در کنار جهاد (قرار داده) است، و دارای حکمت ها و اسرار گوناگونی است که به بعضی از آنها اشاره می شود:

1. خمس به منظور تأمین هزینه های امام (ع) به عنوان رئیس حکومت ،برای پیشبرد نظام اسلامی و اداره جامعه، واجب گردیده است. از این رو در روایت از خمس به عنوان "وجه الاماره" یاد شده است.

2. خداوند متعال برای حفظ کرامت و عزت پیامبر اسلام، محل تأمین بودجه فقیران بنی هاشم و منسوبان به آن حضرت را از خمس قرار داد و سهم آنان را قرین سهم خود و رسول کرد تا زمینه تحقیر نسبت به آنان از بین برود.

3. خمس برای تأمین بودجه هر کار خیری است که امام بخواهد انجام دهد و برای هر موردی که صلاح بداند، مصرف کند.

4. خمس وسیله ای برای رشد و کمال انسان محسوب می شود که ادای آن، باعث جلب روزی و وسیله آمرزش گناهان می گردد.

5. خمس برای احیای دین خدا و تحقق حکومت اسلامی واجب گردیده است.

محل پرداخت خمس

خمس به امام و سادات اختصاص می یابد و آن را در عصر غیبت باید به فقیه جامع الشرایط پرداخت نمود.

در پاسخ به دو پرسش فوق، فتاوای مراجع عظام تقلید به ترتیب زیر بیان می شود:

امام خمینی (ره): باید به مرجع تقلید خود یا مجتهدی که مانند او از نظر کمیت و کیفیت به مصرف می رساند، بپردازد و نیز می تواند در جایی مصرف کند که مرجع تقلیدش اجازه می دهد.[1]

آیت الله العظمی خامنه ای: باید خمس را به ولی امر مسلمانان یا وکیل او بدهد و اگر به فتوای مرجع تقلید خود نیز عمل کند، موجب برائت ذمه می شود.[2]

آیات عظام فاضل (ره)، نوری، مکارم، بهجت و وحید: باید سهم امام را به مرجع تقلید خود یا مجتهدی که مانند او از نظر کمیت و کیفیت به مصرف می رساند، بدهد و نیز می تواند در جایی مصرف کند، که مرجع تقلیدش اجازه می دهد و سهم سادات را بنابر احتیاط واجب، باید به مرجع تقلید خود و یا با اجازه او به سادات بدهد.[3]

آیت الله العظمی تبریزی: باید سهم امام را به مرجع تقلید خود یا به مصرفی که او اجازه می دهد، برساند و چنانچه بخواهد به مجتهد دیگری بدهد، بنابر احتیاط واجب باید از مرجع تقلید خود اجازه بگیرد و سهم سادات را می توان به خود آنان داد.[4]

آیت الله العظمی سیستانی: باید سهم امام را به مرجع تقلید خود یا به مصرفی که او اجازه می دهد، برسانند و احتیاط واجب آن است که او مرجع اعلم و آگاه بر جهات عامه باشد و سهم سادات را می توان به خود آنان داد.[5]

آیت الله العظمی صافی: باید سهم امام را به مرجع تقلید خود یا مجتهدی که مانند او از نظر کمیت و کیفیت به مصرف می رساند، بدهد و نیز می تواند در جایی مصرف کند که مرجع تقلیدش اجازه می دهد و سهم سادات را نیز می توان به خود آنان داد.[6]

تبصره: خمس به دو قسمت تقسیم می شود: نصف آن سهم امام و نصف دیگر سهم سادات است. آیات عظام سیستانی، تبریزی (ره) و صافی در پرداخت سهم سادات اجازه مجتهد را لازم نمی دانند.


[1]. توضیح المسائل مراجع، ج2، م 1834.
[2]. خامنه ای، اجوبة المسائل، س 1004 و 1002.
[3]. توضیح المسائل مراجع، ج2، م 1834؛ نوری، توضیح المسائل، م 1830؛ وحید، توضیح المسائل، م 1843.
[4]. توضیح المسائل مراجع، ج2، م 1834.
[5]. همان.
[6]. همان.

چرا خمس را به سيّدها مى دهند و به فقرا نمى دهند؟

پرسش:
چرا خمس را به سيّدها مى دهند و به فقرا نمى دهند؟
پاسخ:
با سلام  و عرض ادب
 اولا تنها نيمى از خمس مربوط به سادات و بنى هاشم است كه آن هم منحصراً به نيازمندان آنان و حداكثر به اندازه نيازمندى هاى يك سال و نه بيش تر به آن ها داده مى شود. در نتيجه فقط كسانى از اين بخش خمس استفاده مى كنند كه يا از كار افتاده و بيمارند يا كودك يتيم دارند و يا به دلايل ديگر از نظر هزينه زندگى در بن بست قرار گرفته اند. بنابراين ساداتى كه توانايى كسب مال و ثروت را داشته باشند، هرگز نمى توانند از خمس استفاده كنند.
ثانياً: مستمندان و نيازمندان سادات و بنى هاشم حقّ استفاده از زكات را ندارند و به جاى زكات، فقط بايد از خمس استفاده كنند.
ثالثاً: اگر سهم سادات (نيمى از خمس) از نيازمندى سادات موجود بيش تر باشد، بايد آن را به بيت المال باز گرداند و در راه هاى ديگر مصرف كرد.
با توجّه به آنچه گفته شد، روشن مى شود كه از نظر مادّى، تفاوتى ميان سادات و ديگران وجود ندارد. اسلام براى همه نيازمندان جامعه منابعى را در نظر گرفته است كه منبع مالى تأمين زندگى سادات فقير، خمس و منبع مالى تأمين نيازمندان ديگر زكات است.
نكته قابل توجه اين است كه زكات، جزو اموال عمومى جامعه اسلامى است و خمس مربوط به حكومت اسلامى و تأمين مخارج آن و گردانندگان حكومت مى باشد. محروم بودن سادات از دست يابى به اموال عمومى (زكات) براى دور نگاه داشتن خويشاوندان پيامبر(صلى الله عليه وآله وسلم)از اين قسمت است تا بهانه اى به دست مخالفان نيفتد كه رسول خدا(صلى الله عليه وآله وسلم)بستگان خود را بر اموال عمومى مسلّط ساخته است.[1]

[1]. تفسير نمونه، آية الله مكارم شيرازى و ديگران، ج 7، ص 181 ـ 183.

تفاوت خمس با زكات چيست؟

پرسش:
تفاوت خمس با زكات چيست؟
پاسخ:
با سلام  و عرض ادب
 تفاوت اين دو واجب مالى را مى توان در دو زمينه بررسى كرد، يكى مالى كه خمس يا زكات به آن تعلق مى گيرد و ديگرى شيوه مصرف خمس و زكات .

تفاوت نخست) تفاوت مالى كه خمس و زكات به آن تعلق مى گيرد
بنابر نظر فقها و مراجع دوران ما، زكات، به نه چيز تعلق مى گيرد كه عبارتند از: گندم، جو، خرما، كشمش، طلا، نقره، گوسفند، گاو و شتر. البته وقتى زكات اين نه چيز واجب مى گردد كه شرايط خاصى داشته باشند. اين شرايط در رساله هاى عمليه ذكر شده اند.
اما خمس به هفت نوع از درآمدها و سودها تعلق مى گيرد كه عبارتند از:
1. منفعت كسب؛ 2. معدن؛ 3. گنج؛ 4. مال حلال مخلوط به حرام؛ 5. جواهرى كه به واسطه غواصى به دست مى آيد؛ 6. غنيمت جنگى؛ 7. زمينى كه كافر ذمّى از مسلمان بخرد.
وجوب خمس در اين موارد نيز احكام ويژه اى دارند كه در رساله ها آمده است.

تفاوت دوم) تفاوت در شيوه مصرف خمس و زكات
خمس را بايد دو قسمت كرد: يك قسمت آن سهم سادات است كه اختيار آن با حاكم است و بايد آن را به مجتهد جامع الشرايط داد يا با اجازه او، به سيّد فقير، يا سيّد يتيم يا به سيّدى كه در سفر درمانده شده داد. و نصف ديگر آن سهم امام(عليه السلام)است كه در اين زمان بايد به مجتهد جامع الشرايط بدهند يا به شكلى كه او صلاح مى داند مصرف كنند.
اما زكات را مى توان در اين موارد مصرف كرد:
1. فقير و او كسى است كه مخارج سال خود و خانواده اش را ندارد.
2. مسكين و او كسى است كه سخت تر از فقير روزگار مى گذراند.
3. مأموران جمع آورى و توزيع زكات.
4. كافرانى كه اگر به آنان زكات بدهند، به دين اسلام مايل مى شوند يا در جنگ، به مسلمانان كمك مى كنند.
5. خريد بنده ها و آزاد كردن آنان.
6. بدهكارى كه نمى تواند قرض خود را بدهد.
7. كارهاى عام المنفعه، مانند ساختن مسجد و مدرسه و پل و تعمير راه ها و هر آنچه كه به هر شكلى به نفع اسلام باشد.
8. مسافر در راه مانده.

خمس چگونه بايد مصرف شود؟

پرسش:
خمس چگونه بايد مصرف شود؟
پاسخ:
با سلام  و عرض ادب
 امام خمينى(قدس سره)در اين باره فرموده اند:
«خمس را بايد دو قسمت كرد: يك قسمت آن سهم سادات است كه امر آن با حاكم است و بايد آن را به مجتهد جامع الشرايط تسليم كرد يا با اذن او به سيّد فقير يا سيّد يتيم يا به سيّدى كه در سفر درمانده شده، بدهند. و نصف ديگر آن سهم امام(عليه السلام)است كه در اين زمان بايد به مجتهد جامع الشرايط بدهند يا به مصرفى كه او اجازه مى دهد، برسانند.»[1]

[1]. توضيح المسائل مراجع، ج 2، ص 62، دفتر انتشارات اسلامى.

چرا به خمس اين همه اهميت داده مى شود؟

پرسش:
حدود 32 آيه در قرآن كريم مربوط به «زكات» و تنها يك آيه مربوط به «خمس» است. پس چرا در جامعه ما به خمس اين همه اهميت داده مى شود، امّا آن چنان كه بايد، به زكات توجّه نمى شود؟
پاسخ:
با سلام  و عرض ادب
 اهميت «زكات» بر كسى پوشيده نيست و آيات فراوانى به اين واجب الهى پرداخته اند. در اهميت زكات همين بس كه قرآن كريم، ترك زكات را از ويژگى هاى مشركان شمرده و چنين فرموده است: (...و ويلٌ لِلمُشرِكينَ ؛ اَلَّذينَ لا يُؤتُونَ الزَّكاةَ وهُم بِالاخِرَةِ هُم كافِرونَ [1] ... واى بر مشركان! همان ها كه زكات نمى پردازند و آخرت را منكرند.)
زكات ، نوعى ماليات بر درآمد و ثروت راكد به شمار مى آيد . زكات در بين احكام اسلامى از جايگاه مهم و ويژه اى برخوردار است تا آنجا كه خداوند در بسيارى از آيات قرآن كريم بر اقامه آن دستور و امر مى كند.
امّا چرا آن گونه كه بايد به اين واجب مهم توجّه نمى شود؟ در اين باره به نكات ذيل مى توان اشاره كرد:
1. چنين نيست كه در جامعه اسلامى، زكات كاملا تعطيل باشد. هم اكنون افراد مؤمن و متدين زكات مى پردازند و در سال هاى اخير، تلاش هاى موفقى براى ترويج آن صورت پذيرفته است.
2. بخشى از كم توجّهى به زكات، به دليل بى برنامه گى مسئولين است؛ وگرنه مردم مسلمان ما براى پرداخت زكات تا حدّ بالايى آمادگى دارند. در صدر اسلام، رسول خدا(صلى الله عليه وآله وسلم)براى جمع آورى زكات مأمورانى را به اطراف اعزام مى كرد كه همين اقدام، باعث رونق زكات مى گشت.
3. گرچه احكام خمس بيش از احكام زكات بيان مى گردد؛ ولى اين گونه نيست كه خمس نيز چنان كه شايسته آن است، مورد توجّه باشد.
4. از آن جا كه اهل سنت، خمس را تنها مربوط به غنائم جنگى مى دانند، به طور طبيعى، بحث زكات در آنان پررنگ تر است.
5. گرچه زكات اصطلاحى، شامل خمس نمى شود؛ ولى ممكن است آيات مربوط به زكات، خمس را نيز در بر بگيرد؛ زيرا زكات در آيات قرآن، به مالى گفته مى شود كه در راه خدا پرداخت گردد. از اين رو، اهميت دادن به خمس، اهميت دادن به زكات مورد نظر قرآن نيز خواهد بود.
6. زكات ، موارد بسيار محدودى دارد؛ امّا خمس درآمد ساليانه افراد را ـ از هر نوع درآمدى كه باشد ـ در بر مى گيرد. از سوى ديگر چون زندگى امروزه بيشتر شهرنشين هستند براى همين، افرادى كه بايد خمس بپردازند بيش از كسانى هستند كه بايد زكات بدهند و به طور طبيعى، احكام خمس، بيش از احكام زكات در جامعه مطرح مى گردد.

[1]. فصلت/6 و 7 .

Publish modules to the "offcanvas" position.