اگر به دلیل مریضی ازدواج نکنم سنت پیامبر عمل نکردم؟

پرسش:
اگر فردي (مرد يا زن ) به دليل بيماري جسمي و يا رواني شديد مانند پارانوئيد( بدبيني شديد)، اسكيزوفرني و اعتياد كفايت و شايستگي ازدواج دائم را نداشته باشد:
1.آيا با ازدواج مدت دار به سنت پيامبر عمل كرده است و مشمول اين حديث( النكاح سنتي فمن اعرض عن سنتي ليس مني) است؟
2. اگر فردي كه به خود نمي بيند از پس مشكلات زندگي و اداره زندگي مشترك و تربيت كودك برآيد اگر هنگام ضرورت براي حفظ دين (نه هوس راني )ازدواج مدت دار كند، و ازدواج دائم نكند، كار حرامي انجام داده است؟

پاسخ:
با سلام
1. ازدواج موقت هم همانطور که عرض شد مانند ازدواج دائم نوعی نکاح است بنابراین مشمول حدیث بالا می گردد .
2. ازدواج موقت به خودی خود چه هنگام ضرورت (حفظ دین یا ...) و غیر ضرورت (مثلا برای لذت بردن یا ...) اشکال شرعی ندارد. 1
ازدواج دائم نکردن در فرض سئوال به شرطی که بتواند با ازدواج موقت خود را از حرام حفظ کند ، اشکال شرعی ندارد. 2


1. امام خمینی ، توضیح المسائل م 2 ص 297
2. امام خمینی ، توضیح المسائل م 2319 و استفتائات ج 3 ص 122 س 111.

اسلام و اهمیت ازدواج موقت!

پرسش:
از نظر شرع مقدس ازدواج موقت فرع بر ازدواج دائم است؟  يا يك ازدواج مستقل است؟
پاسخ:
با سلام و عرض ادب
ازدواج بر دو قسم است: دائم و غير دائم. عقد دائم آن است كه مدت زناشويى در آن معين نشود و عقد غير دائم آن است كه مدت زناشويى در آن معين شود، مثلًا زن را به مدت يك ساعت يا يك روز يا يك ماه يا يك سال يا بيشتر عقد نمايند.
با توجه به اقسامی که از ازدواج بیان شده است،ازدواج موقت یک ازدواج مستقل است و احکام خاص خود را دارد. 1
در روایات هم اشاره ای به انواع ازدواج داریم که نشان دهنده مستقل بودن ازدواج موقت یا متعه است :
أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص خَطَبَ النَّاسَ فَقَالَ- أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّ اللَّهَ أَحَلَّ لَكُمُ الْفُرُوجَ عَلَى ثَلَاثَةِ مَعَانٍ- فَرْجٌ مَوْرُوثٌ‌ وَ هُوَ الْبَتَاتُ وَ فَرْجٌ غَيْرُ مَوْرُوثٍ- وَ هُوَ الْمُتْعَةُ وَ مِلْكُ أَيْمَانِكُمْ.
از امام باقر علیه السلام نقل شده است که پیامبر صلی الله علیه و آله در زمانی که برای مردم سخنرانی می کردند ، فرمودند:
ای مردم همانا خداوند سه گونه زن را بر اساس سه نوع ازدواج بر شما حلال نموده است ازدواج دائم ، متعه و مالکیت کنیز. 2


1. رساله مراجع،احکام نکاح
2. حر عاملی ره ، وسائل الشیعه ج 20 ص 86.

با پسري تلفني آشنا شدم اما...

پرسش:
با پسري تلفني آشنا شدم از آن جا كه من مقيد بودم به او گفتم كلمات غير ضروري گناه داراد او گفتم من تو را خواستگاري مي كنم. چون پدر نداشتم با مادر و برادر بزرگم در ميان گذاشتم آنها موافقت كردند و او قرار شد رسما بيايد خواستگاري. ولي در ادامه رابطه تلفني تاو من را به عقد خودش با قرائت صيغه عقد دائم در آورد و ما چند ماه با هم تلفني گف و گو مي كرديم. وقتي جدي از او خواستم براي عقد و ثبت محضري بيايد گفت من منصرف شده ام
1.ازدواج ما درست بوده و طلاق نياز دارد؟
2.آيا او بايد طلاق دهد يا همين طور جدا شويم؟
3.او مي گويد چيزي نبوده كه من بخواهم طلاق دهم و اصلا راضي نمي شود طلاق دهد؟ چه كنم؟
4.تلفني مي توان صيغه طلاق را خواند؟
5.مهريه بر او واجب مي شود؟
6. بايد به خواستگار بعدي اين موضوع را بگويم؟

پاسخ:
1.اگر صیغه خوانده شده مطابق شرایط عقد ازدواج مندرج در توضیح المسائل مرجع تقلیدتان بوده باشد ازدواج صورت گرفته و برای جدایی نیاز به طلاق است .
2. همانطور که فرمودید چون عقد دائم بوده نیاز به طلاق دارد و او باید شما را طبق شرایط ، طلاق دهد و بدون طلاق جدایی ممکن نیست .
3. اگر از هیچ راهی راضی به طلاق دادن نمی شود شما باید به حاکم شرع مراجعه کنید و ضمن تماس با دفتر مرجع تقلیدتان مشکل را مطرح فرمایید تا حاکم شرع در صورت صلاحدید شما را طلاق دهد .
4. اگر شرایط طلاق رعایت شود و دو شاهد عادل هم در کنار طلاق دهنده حضور فیزیکی داشته باشند طلاق صحیح است هر چند زن و مرد حضور نداشته باشند .
5. در صورت صحت عقد ازدواج ، دادن مهریه بر او واجب است .
6. گفتن این موضوع به خواستگار بعدی ضرورتی ندارد بلکه در بسیاری از مواقع جایز نیست. 1

ادامه سوال:
دو شاهد حتما بايد حضوري حقيقي و فيزيكي داشته باشند اگر مثلا تلفني يا با وبكم و...باشد اشكال دارد؟
پاسخ:
با سلام و عرض ادب
همانطور که عرض کردم حضور حقیقی و فیزیکی دو شاهد عادل ضروری است و حضور تلفنی ، وبکمی ، ویدئو کنفرانسی و ... کفایت نمی کند و بدون آن عقد طلاق صحیح نیست و طلاق واقع نمی شود .


1. استفتاء از دفتر آیت الله خامنه ای در قم (7746666-0251)

آيا 40 سال ازدواج موقت دائم حساب نمي شود؟

پرسش:
با آقايي از اقوامم بعد از چند سال بيوه بودن، ازدواج مدت موقت كردم. او من را دوست دارد و من او را، اما يك اختلاف بين مان به وجود آمده است. ما خودمون عقد را خوانديم و مدت را چهل سال در نظر گرفتيم. من مي گويم عادتا بعد از 40 سال ديگر ما زنده نيستيم و اين عقد دائم به حساب مي آيد ولي شوهرم قبول نمي كند. من مي گويم بايد به من نفقه بدهي ولي او مي گويد عقد موقت نفقه ندارد. ممنون مي شويم ما را از اين مشاجرات نجات دهيد؟
الف - آيا 40 سال دائم حساب نمي شود؟
ب- آيا به من نفقه تعلق مي گيرد؟
ج- اگر مي گيرد آيا عاقد گناهكار نيست كه اختلاف عقد دئم و موقت را براي من توضيح نداده است تا من با دقت شرائطي در عقدم بگذارم؟
د- شوهرم قبل از عقد در صحبت هايش گفته بود من ماهي 150 هزار تومان به تو مي دهم آيا اين جز شرط ضمن عقد حساب مي شود البته الان هم قبول دارد كه چنين چيزي گفته است ولي بعضي مواقع در دادن پول سخت مي گيرد يا كم مي دهد او به من مي گويد تو ناشزه هستي چرا هر وقت تلفن مي كنم كه بيايي نمي آيي منزل ما و عذر تراشي مي كني؟با توجه به اين كه عقد موقت در فرهنگ ما جا نيفتاده و من نمي توانم به مادر يا خواهر و برادرم بي موقع بگويم كه كجا مي روم و بايد شرايط خودم را در نظر بگيرم و بروم آيا حرف او درست است و من ناشزه مي شوم؟ آيا او به اين دليل حق دارد از 150 هزار تومان كم بگذارد يا ندهد؟

پاسخ:
با سلام و عرض ادب
عقد شما همان عقد موقت است و تبدیل به دائم نمی شود .
در عقد موقت دادن نفقه واجب نیست .
عاقد گناهی ندارد شما خود باید در مورد شرایط و تفاوت های عقد موقت و دائم سئوال و تحقیق می نمودید .
این سخن شوهرتان پیش از عقد جزء شروط ضمن عقد محسوب نمی شود مگر اینکه عقد مبنی بر آن صورت گرفته باشد یعنی مثلا شما این مبلغ را در ضمن عقد درخواست کرده باشید و ایشان هم قبول نموده باشند .
اگر قرار بر این بوده که تمکین شما به این صورت باشد که او تماس بگیرد و شما به منزل ایشان بروید بر شما واجب است این کار را انجام دهید و اگر اینکار را انجام ندهید ناشزه خواهید بود و او حق دارد از مهریه شما به تناسب کم کند .
اما در صورتی می تواند از مبلغ فوق که عقد بر مبنای آن بسته شده ،کم کند که دادن آن مشروط به تمکین شده باشد در غیر این صورت نمی تواند.


 استفتاء از دفتر آیت الله خامنه ای در قم.

صیغه کردن مرد متاهل کجا جایز و کجا جایز نیست؟

پرسش:
 صیغه کردن برای مرد متاهل در کجا جایز و در کجا جایز نیست.من فرض مثال مردی که همسرش در خانه است و هیچ مشکلی نیست آیا مرد مجاز است برود صیغه کند؟
پاسخ:
با سلام و عرض ادب
داشتن ازدواج موقت ،همزمان با ازدواج دائم از جهت شرعی هیچ شرط ومحدودیتی ندارد ولی انچه که یک مردمتاهل ومتعهد را از این کار باز می دارد، بحث تعهد اخلاقی و پایبندی به حفظ نظام خانواده و تلاش برای ایجاد کانونی امن و سرشاراز محبت وصمیمیت است.


 العروه الوثقی /ج2 /کتاب النکاح /فصل 3.

Publish modules to the "offcanvas" position.