لازمه برویم گواهی سلامت بکارت بگیریم؟

پرسش:
با توجه به جامعه امروزی و شیوع روابط نامشروع و بدگمانی مردم نسبت به هم و احتمال تهمت مرد به همسرش
1. آیا برای زن لازم نیست برای خروج از موضع تهمت بعدی به شوهرش قبل از هر رابطه ای بگویید برویم گواهی سلامت بکارت بگیریم؟
2.اگر مرد هم قبول نکرد برای جلو گیری از اتهام بعدی که احتمال دارد در اختلافات بروز کند آیا بهتر نیست دختر خود اقدام کند؟
پاسخ:
با سلام و عرض ادب
1. خیر این کار از نظر شرعی لازم نیست حتی رد اتهام و دفاع از خود در برابر تهمت هم واجب شرعی نیست
2. قدام خود دختر برای گرفتن گواهی اشکال ندارد و در این امر اجازه و توافق مرد نیازی نیست.

آیا پاره شدن بکارتم را به خواستگار بگویم؟

پرسش:
اگر دختری قبل از ازدواج با روابط نامشروعی بکارتش را از دست بدهد لازم است آن را به خواستگار بگوید؟ اگر نگوید و خواستگار بفهمید می تواند عقد را فسخ کند؟

پاسخ:
با سلام و عرض ادب
اگر شوهر در عقد شرط کند که زن با کره با شد و بعد از عقد معلوم شود که با کره نبوده میتواند عقد را بهم بزند. 1
داشتن ارتباط قبل از ازدواج به شرط حفظ بکارت ، از عیوبی نیست که موجب فسخ نکاح گردد .
عیوب فسخ نکاح مختص زن عبارتست از : برص ، جذام ،کوری هر دو چشم ، فلج ،افضاء وقرن و عیوب مختص مرد : خصاء ، جب و عنین است. 2


1. منبع رساله مرا جع ج2 ص493 م2444
2. تحریر الوسیله،ج2،کتاب النکاح،فی العیوب الموجبه لخیار الفسخ.

مردي به زور به من تجاوز كرد!

پرسش:
چند سال قبل مردي به زور به من تجاوز كرد و مرا تهديد كرد كه بايد با او ازدواج كنم و گفت به همه مي گويد كه اين خانم مشكل داشته است من كه از آبرويم مي ترسيدم به او كه براي خواستگاري پيش آمده بود جواب مثبت دادم -البته از ترس جواب مثبت دادم- الان يك فرزند سه ساله داريم هر موقع تجاوز و رفتار غير انساني او يادم مي آيد از او حالم به هم مي خورد خاطرات تلخ گذشته گاه و بيگاه اذيتم مي كند به خودش هم گفته ام او معذرت خواهي و توبه هم كرده
- آيا ازدواج ما صحيح است چون من مجبورا بله رو گفتم البته الان زندگي ام را پذيرفته ام و نسبتا راضي هستم؟
- آيا ازدواج من با اين فرد زناكار كه الان توبه كرده اشكال شرعي داشته است؟
پاسخ:
با سلام و عرض ادب
طبق نظر امام ورهبری:
1.اگر زن ومرد یا یکی از انها را به ازدواج مجبور کنند وبعد از خواندن عقد راضی شوند وبگویند به ان عقد راضی هستیم،عقد صحیح است.

2.اگر شما د ر اصل گناه و در حین انجام ان مجبور بودید وهیجگونه مخالفتی نمی توانستیدانجام دهید ودر وافع با او مشارکت نکردید ،گناهکار نیستید
3.ازدواج شما صحیح بوده واشکال شرعی ندارد. 1
پاسخی دیگر
الف:انچه دراين حكايت شما پيش امده كه گفتيد(البته از ترس جواب مثبت دادم)اصطلاحاً به ان اكراه مي گويندشرط پنجم عقد از رساله مراجع اين است پنجم: زن و مرد به ازدواج راضى باشند، ولى اگر زن ظاهرا به كراهت اذن دهد و معلوم باشد قلبا راضى است عقد صحيح است.)همانطور ملاحظه مي فرمائيد رضايت در اينجا اشاره به يك امر باطني(قلبي) است وامر باطني رابايد حواله به خود شخص كردكه اگر در حال عقد، شما ولو بخاطر تهديد به اين عقد رضايت داشتيد صحيح است، والا اگر قلباً راضي به اين عقدنبوديد،عقد شما صحيح نيست.
ب:اگر تجاوز شد به اين معني هيچ مشاركتي (ظاهراً وباطناً)در اين كار نداشتيد وراه فراري براي شما نبوده گناهكار نيستيد.
ج: ازدواج با فرد زاني اشكال شرعي ندارد.
تبصره؛ رضايت بعد اززوال اكراه واجباركه بعد از عقد است عقد را صحيح مي كنددر صورتي كه قبل از رضايت ردي صورت نگرفته باشد. 2


1. رساله مراجع / ج2 / م2374 و عروه الوثقی /ج2 / کتاب النکاح /فصل4 / م17
2ا. درس؛ رساله امام ج/2---------م/2370 به بعد..
تحرير ج/2 فصل في عقدالنكاح واحكام ان م/ 25 و /فصل في اولياء العقدم/25

حکم ازدواج با خواهر کسی که با لواط کردم؟

پرسش:
شخصی قبل از بلوغ با پسری نزدیکی(لواط)کرده است. الان با خواهر آن خانم ازدواج کرده است آیا این همسر بر این مرد حرام است و ازدواج شان هم باطل است و باید جدا شوند.اگر این رابطه با برادر خانم بعد از ازدواج باشد حکم چه طور است.آیا بالغ بودن پسر فاعل و مفعول فرقی در حکم دارد؟
آیا افرادی که ازدواج کرده اند و تفاهم دارند و طبق نظر امام و رهبری باید از هم جدا شوند می توانند در این مسئله به مرجع تقلید دیگری رجوع کنند تا جلوی طلاق و آبرو ریزی گرفته شود؟
آیا مراجع بر این مسأله(حرمت ازدواج و وجوب جدایی درصورت ازدواج) اتفاق نظر دارند؟

پاسخ:
با سلام و عرض ادب
طبق نظر امام ورهبري
بله، اين ازدواج ، از ازدواج هاي حرام است وبايد از هم جدا شوند.
به مسئله زير از رساله مراجع توجه كنيد؛
2405 مادر و خواهر و دختر پسرى كه لواط داده بر لواط كننده حرام است اگر چه لواط كننده و لواط دهنده بالغ نباشند، ولى اگر گمان كند كه دخول شده،يا شك كند كه دخول شده يا نه، بر او حرام نمى‏شوند.
2406 اگر با مادر يا خواهر يا دختر كسى ازدواج نمايد و بعد از ازدواج با آن كس لواط كند، آنها بر او حرام نمى‏شوند.
بالغ بودن هم طبق نظر امام ورهبري فرقي ندارد. در اينكه فاعل بالغ باشد همه اتفاق نظر در حرمت وجدائي دارند ولي اگر فاعل نابالغ باشد در حرمت و جدائي اختلاف دارند در صورت نياز نام مرجع را ذكر كنيد تا جواب بدهيم. 1
قابل رجوع نيست چون نظرشان فتوي است.


1. رساله مراجع :2405

آيا اجازه دارم در خواستگاري دختر را بدون رو سري ببينم؟

پرسش:
من خودم را مي شناسم زيبايي همسرم براي مهم است و سخنان مادر و خواهرم برايم حجت نيست بايد خودم بپسندم كه البته سخت پسند هستم. مي ترسم كه با نگاه سطحي انتخاب كنم و فردا نتوانم در زندگي آن دختر را قبول كنم.
اگر دختر اجازه ندهد و بعدا من در زندگي اشكال بگيرم كي مقصر است؟
چگونه او را ببينم كه گناه نباشد؟ ( چه شرايطي دارد)

پاسخ:
با سلام و عرض ادب
براى كسيكه مى خواهد با زنى (يا دخترى ) ازدواج كند جايز است به او نظر بيفكند البته با شرایطی از جمله :
1. منظورش ‍ لذت بردن نباشد هر چند بداند كه بمحض ديدن او خواه ناخواه تلذذ برايش حاصل مى شود،
2.به شرطی اين نظر كردن جايز مى شود كه احتمال بدهد اگر او را ببيند بصيرتش نسبت به او بيشتر مى شود(در واقع توصیف کردن مادر و خواهر،یا دیدن عکس دختر برایش کفایت نمی کند)
3. شرط سوم اينكه در حال حاضر ازدواج با او جائز و ممكن باشد، پس نگاه كردن به زن شوهردار بقصد ازدواج با او بعد از طلاق شوهرش و بيرون شدنش از عده جائز نيست ،
4. شرط چهارم اينكه احتمال بدهد كه زن با درخواست وى موافقت كند، پس زنى كه دوست دارد با او ازدواج كند ولى مى داند كه او هرگز قبول نمى كند نمى تواند نظر بيندازد،
5. احوط اگر نگوئيم اقوى اينست كه تنها به زنى نظر بيندازد كه قصد ازدواج با خصوص او را دارد، پس حكم جواز نظر شامل صورت انتخاب يكى از بين چند نفر زن نمى شود (تا اينكه همه را با هم مقايسه نموده يكى كه بنظرش بهتر است، انتخاب كند)
حد نگاه کردن: احتياط آنستكه بديدن صورت و كف دست و موى سر او و ساير زيبائيهايش اكتفا كند. 1
-دیدن بدون روسری جایز است .
-اگر تا این اندازه مهم است که احتمال بروز مشکلات وجود دارد ،شما مختاربوده ومی توانید با ایشان ازدواج نکنیدوکسی مقصر نیست.
-اما این دیدن باید با شرایطی باشدمانند:
1-به قصد لذت وریبه نباشد(هرچند بداند با نگاه لذت قهری پیدا می شود)
2-برای آگاهی از وضع جسمانی دختر باشد(پس اگر آگاه است ،نگاه جایز نیست)
3-مانعی از ازدواج در میان نباشد.
4.احتمال بدهد دختر اورا رد نمی کند. 2
ان شاءالله با رعایت این شرایط ،آلوده به گناه نخواهند شد.


1. تحریر الوسیله،امام خمینی،کتاب نکاح،م28
2. امام خمینی (ره)،تحریرالوسله ،ج2،کتاب النکاح،م28

Publish modules to the "offcanvas" position.