نظرات بعضی از مراجع تقلید پیرامون بعضی خرافات و سنّتها وعادتها و امور باطل یا بی ارزش
1- سؤال : خرید و فروش ترقّه و انجام چهارشنبه سوری و سیزده بدر به اعتقاد نحسی 13 و احیای مظاهر ملّی گرایی مانند تخت جمشید چگونه است؟ متاسّفانه این اعمال ، مورد تشویق قرار گرفته است؟ مسائل جدیدج1ص156
آیت الله خامنه ای: چهارشنبه سوری و سیزده بدر مبنای عقلایی ندارد(مجموعه استفتائات)
آیت الله فاضل لنکرانی: در فرض مزبور که دارای خطرات جانی و مالی است و موجب اذیّت و آزار دیگران است و مخالف مقرّرات و قانون و نظم جامعه است جایز نیست .
آیت الله بهجت: این کارها مشروعیّت ندارد .
آیت الله تبریزی: هیچ یک از این امور رجحان شرعی ندارد و تشویق مردم به این مورد تشویق به دنیا و غافل کردن از آخرت است و اینکه تصّور می کنند این امور مردم را به حفظ وطن و عزّت وا می دارد تصورّی باطل است ، آنچه مردم را به عزّت می رساند و به حفظ وطن وا می دارد ایمان است و بس .
آیت الله صافی گلپایگانی: اشکال دارد.
آیت الله سیستانی: اموری که به جامعه ضرر می زند و موجب ایذاء مردم است مانند استعمال ترقّه ، خرید و فروش آن جایز نیست .
آیت الله مکارم شیرازی: این کارها شایسته مسلمان نیست .
2- نظر آیت الله صافی گلپایگانی دربارة چهارشنبه سوری و عادات کهن : امّت بزرگ و مسلمان ایران! شیعیان و جوانان متعهد و مخلص! فرزندان قرآن و نهج البلاغه! امّت توحید ، امّت حقّ و عدل و صدق و صلح ! امّت محمّد صلی الله علیه و آله و شیعة علی علیه السّلام ! برادران و خواهرانی که اسلامیّت را ملیّت ، هویّت و افتخار خود می دانید و در میدان های مختلف همواره با آن ابراز وجود و اعلام موجودیّت می کنید و سرافزار و سربلند به اسلام ، به شعائر اسلام ، به التزام به احکام اسلام و مدنیّت اسلامی می بالید! عاشوراییان و صاحب الزّمانیان شما که همیشه و در فرصت هایی مثل تقارن عاشورا و نوروز، هویّت اسلامی خود را به نمایش گذارده و نشان داده اید آنچه پیش شما اصل است و همة هدف ها و حرکت ها و افتخارات و برنامه ها و شعارها باید به سوی آن و برای آن و برگرفته از آن باشد اسلام و ولایت اهل بیت علیهم السّلام است روی سخن و عرایضم با شما است . با آن عدّه ای که درعوالم معلومی سیر می کنند و می خواهند با کارهایی مثل پریدن از روی آتش، سنّت های مرده را زنده کنند حرفی نداریم، ذَرهُم یأکلوا و یَتَمتّعوا و یلههم الامل فسوف یعلمون . روی سخن با شما برادران - فرزندان علی علیه السّلام- وخواهران - دختران فاطمة زهرا سلام الله علیها است. البتّه مراسم خرافی مثل چهارشنبه سوری ، مناسب با شأن ، مقام ، درک ، بصیرت و معرفت مردم شریف و مسلمان ایران نیست وکسانی که در این مراسم شرکت می نمایند اکثراً نا آگاه و بی اطّلاع می باشند و گروهی غرضشان ضربه زدن به هویّت اسلامی جامعه است ؛ در پشت ترویج این هویّت زدایی ، روشنفکرنماها و برخی نویسندگان و مطبوعات ملی گرا ، شعار و دستگاه های تبلیغاتی بیگانه قرار دارند. اینها در گوشه و کنار دنیای اسلام ، به اسم میراث ها و سنّت های باستانی ، فرهنگ های جاهلی آنها را مطرح میکنند ؛ مثلاًًً در ایران عصرهای قبل از اسلام ، در مصر دوره های فرعونها و زمان هایی که عروس نیل و آن خرافات عجیب و غریب رایج بود و در این سو و آن سو و هر جا دستشان برسد برای کم رنگ کردن فرهنگ اسلام و مدنیّت اسلامی تلاش می کنند. هم اکنون مسألة حجاب در فرانسه و ضدیّت با حقوق اوّلیة زن های مسلمان ، عمق این توطئه ها را نشان می دهد . فرهنگ چهارشنبه سوری ، فرهنگ ضد حجاب ، فرهنگ به اصطلاح ملّی گرایی ، مبارزه با مدارس دینی ، فشار شدید آمریکا برحکّام آژانس بین المللی انرژی اتمی علیه ایران اسلامی ، اوضاع فلسطین و افغانستان و عراق و ده ها مسائل دیگر، همه حرکت در خط استیلا برعالم اسلام و محو مدنیّت آن می باشد و همه در یک مسیر قرار دارد . مسلمانان در چنین شرایطی باید اتّحاد و آگاهی و ایستادگی و هشیاری خود را حفظ کنند و از مواضع و سنّت های خود عقب نروند؛ هدف دشمن را از احیای عادات کهن و مرده که چهارشنبه سوری در ایران نمونه ای ازآن است، درک نمایند.در خاتمه لازم به تذکّر است که شنیده شد بعضی از مسئولین به عنوان کنترل و دفع افسد به فاسد ، در مقام رسمیّت دادن به مراسم چهارشنبه سوری بر آمده اند. حقیر این اقدام را که حکایت از ضعف نیروهای کنترل کنندة نظم می باشد، خلاف مصلحت و حرکت در مسیر همان برنامة چهارشنبه سوری و رسمیّت دادن به آن می دانم. و ما توفیقی الّا بالله علیه توکّلت و الیه انیب- مسائل جدیدج4 ص 177
3- نظر استاد شهید آیت الله مطهری دربارة چهارشنبه سوری و عادات کهن : قرآن منشأهایی برای فکرهای بی ریشه که آنها را به درختان بی ریشه تشبیه می کند ذکر می کند. یکی از آنها تقلید است البتّه قرآن با کلمه تقلید مطلب را بیان نکرده است ، با تعبیر دیگر بیان کرده است . تعبیر قرآن ، تبعیّت کورکورانه از گذشتگان ، از پدران ، مادران ، آباء و اجداد است . این هم از موضوعاتی است که قرآن روی آن زیاد تکیه کرده است و آن را منشأ لغزش و خطای بشر می داند و سخت انتقاد می کند . مثلاً می گوید : آنها چنین می گویند: « انا وجدنا آبائنا علی امة وانّا علی آثارهم مقتدون » اینها می گویند : ما پدران خودمان را بر یک طریقه ای یافته ایم و ما هم همان طریقه پدران خودمان را می گیریم و می رویم ، به تعبیرامروز : سنّت گرایی . حالا این تعبیر صحیح است یا غلط و بهتر از این هم می توانستیم تعبیر پیدا کنیم . به هر حال این کلمه امروز رایج شده است . قرآن سنّت گرایی را محکوم می کند امّا اشتباه نشود ضد سنّت گرایی را هم قرآن محکوم می کند. هر دو را محکوم می کند. چطور؟ قرآن فقط عقل گرایی و منطق گرایی را تأیید می کند . قرآن می گوید: هر امر به اصطلاح قدیمی و هر سنّت قدیمی را به دلیل آن که گذشتگان ما چنین می کرده اند ، نیاکان ما این چنین بوده اند و ما باید راه نیاکان خودمان را برویم ، انجام دادن ، محکوم است ، چرا ؟ می گوید ممکن است نیاکانتان اشتباه کرده باشند ، ممکن است نیاکانتان عقل و شعور نداشته با شند. آن که دلیل نمی شود. نیاکان ما در گذشته چنین می کرده اند ، ما هم چنین می کنیم! چهارشنبة آخر اسفند می شود بسیاری از خانواده ها (که باید بگوییم : خانواده های نادان) آتشی و هیزمی روشن می کنند بعد آدم های سُر و مُر و گُنده از روی آتش می پرند: ای آتش زردی من از تو، سرخی تو از من! این چقدر حماقت است که می پرسیم: چرا چنین می کنید؟ می گویند: این یک سنّتی است میان ما مردم ، از قدیم پدران ما چنین می کرده اند. قرآن می گوید: او لو کان آباؤهم لایعقلون شیئا.
اگر هم پدران گذشته تان چنین کاری میکردند شما وقتی می بینید یک کار احمقانه است و دلیل حماقت پدران شماست رویش را بپوشانید. چرا این سند حماقت را سال به سال تجدید می کنید؟ این فقط یک سند حماقت است که کوشش می کنید این سند حماقت را همیشه زنده نگه دارید ، ماییم که چنین پدر و مادرهای احمقی داشته ایم او لو کان آباؤهم لایعقلون شیئا . (نشریه نصیحت490 )- مسائل جدیدج4 ص 179
4- سؤال : درعید نوروز اقدامات خوبی چون نظافت و صلة رحم و... انجام می گیرد ولی برخی مدّعی هستند به استناد برخی روایات که این عید علاوه برجنبة ملّی وجهة شرعی دارد از جمله به روایتی از معلّی بن خنیس استناد می شود یا روایتی ازامام علی علیه السّلام ذکر می شود که هر روزتان نوروز باد . آیا استدلال به این روایات تامّ است و می توان برای نوروز وجهة دینی وشرعی درست کرد؟ مسائل جدید ج5ص69
آیت الله خامنه ای: سعی کنید اطّلاعات تاریخی وغیر آن را از منابع معتبر که در اختیار افراد مطّلع و مورد اعتماد است دریافت نمائید .
آیت الله فاضل لنکرانی: شما مطالب مربوط به دین خود را ازمرجع تقلیدتان اخذ کنید نه از مردم عوام و افرادی که بدون علم کافی سخن می گویند . کما اینکه نمی توانید به یک روایت استناد کنید درحالی که روایات دیگر هم داریم و شما صحّت آن را تشخیص نمی دهید .
آیت الله صافی گلپایگانی: نوروز از اعیاد اسلامی نیست هرچند در بعضی روایات دستور دعا وغیره وارد شده باشد .
آیت الله مکارم شیرازی: روایت مذکور از نظرسند ضعیف است و نوروزجنبة شرعی ندارد ولی یک عید ملّی وطبیعی است .
آیت الله بهجت: در روایات برای نوروز وجهة دینی و شرعی داده نشده فقط نوشته شده که در نوروز این جریانات اتفاق افتاده و مرحوم مجلسی دعا نقل کرده .
آیت الله سیستانی:صحّت آنها ثابت نیست .
5- سؤال: برخی از افراد در جلسات دعا یا عزاداری ادّعای ارتباط با ائمة معصومین علیهم السّلام خصوصاً امام زمان (عج) کرده و بدینوسیله ضمن استفاده های مادّی از احساسات دینی مردم سوء استفاده می نمایند و اینگونه مسایل در جلسات مختلف خصوصاً زنانه رو به ازدیاد است. با توجّه به ادّعای ارتباط با معصومین و واسطه بودن آنان و برخی تبعات اخلاقی که موجب سست شدن اعتقادات مردم به مسایل دینی می شود ، مستدعیست نظر مبارک را دربارة شرکت در این جلسات و هر گونه تقویت و ترویج این افراد بیان فرمایید . مسائل جدید ج3ص225
آیت الله صافی گلپایگانی: ادّعای ارتباط خاص با حضرت حجّت عجّل الله تعالی فرجه الشّریف در زمان غیبت آن بزرگوار دروغ است و شرکت در مجالسی که در آن چنین ادّعاها می شود حرام است و مؤمنین باید بی اساس بودن چنین ادّعا را برای مردم بیان کنند که گمراه نشوند .
آیت الله سیستانی: این افراد دروغگو و دجّال اند و در صورتی که امکان هدایت آنها نباشد باید مردم را متوجّه نمود تا از آنان دوری کنند .
آیت الله مکارم شیرازی: این ادعاها مخصوصاً اگر همراه با ادّعای پیامی از ناحیة معصومین باشد باید تکذیب شود .
آیت الله فاضل لنکرانی: باید جلوی این سوء استفادة از این مجالس را گرفت .
آیت الله تبریزی: این مطالب اساس ندارد و تقویت و ترویج این امور موجب وهن مذهب و جایز نیست ، مؤمنین باید با شرکت نکردن در این مجالس و تذکّر دادن به افراد ، کاری کنند که این مجالس از بی رونقی تعطیل شود .
آیت الله بهجت: ادّعا تا یقین آور نباشد اعتبار ندارد ، تقویت و تثبیت آنچه ثابت نیست جایز نیست .
6- سؤال : چند سالی است در شب اوّل ماه ربیع الاوّل حرکتی در بعضی مساجد باب شده است ،که به نظر می رسد شائبة بدعت و یا ترویج نوعی خرافه باشد . ماجرا بدین قرار است که در شب اوّل ماه ربیع الاوّل از حدود نیمة شب تا اذان صبح افرادی که غالباً خانم ها هستند ، با در دست داشتن شمع پشت در مساجد مراجعه و با کوبیدن به در مساجد و خواندن اذکاری توسّل جسته و حاجات خو درا طلب می نمایند ، البتّه این عمل را تا هفت مسجد ادامه می دهند و خصوصاً این حال توسّل در هنگام اذان صبح به اوج خود می رسد . قابل ذکر است که از هر کدام که نسبت به علّت این کار سؤال می شود این را مستند به شنیده های خود از بعضی خانم های جلسه ای و جهت رفع هّم و غّم و برآورده شدن حاجات و تسلّی دادن دل حضرت زهرا علیها السّلام می گویند ومعتقدند، بدین وسیله، اتمام ماه صفر و آمدن ماه ربیع الاوّل را خبر می دهند . لذا از حضرتعالی استدعا دارد نظر خود را نسبت به چند سؤال زیر اعلام فرمایید:
آیا چنین عملی مستند روایی دارد؟ آیا چنین عملی که در حال گسترش می باشد می تواند به عنوان یک حرکت شایسته مورد تأسّی دیگران قرار بگیرد؟در صورتی که عمل فوق از جمله خرافات و یا خدای نکرده نوعی بدعت باشد وظیفة ما در این خصوص چیست؟ با توجّه به مزاحمتی که این گونه اعمال برای همسایگان مساجد دارد آیا ایجاد مزاحمت در نیمة شب برای همسایگان مساجد برای انجام عمل فوق الذکر مجوّز شرعی دارد؟ مسائل جدیدج4 ص 175
آیت الله خامنه ای: عمل فوق الاشاره مستند روائی ندارد و شیوة قابل تأیید نیست . اگر چه اصل اذکار و ادعیه و طلب حاجات از خداوند متعال عمل پسندیده است ، لیکن اشکال در شیوة عمل به نحو یاد شده است آقایان علما اعلام دامت افاضاتهم و مؤمنین ایّدهم الله تعالی با پند و اندرز و موعظه و نصیحت از رواج چنین رفتارهایی که بسا ممکن است منتهی به وهن مذهب شود جلو گیری نمایند.(کیهان30-1-83)
آیت الله فاضل لنکرانی: مستند شرعی برای عمل فوق ملاحظه نشده است و لازم است مؤمنین از اینگونه اعمال اجتناب نموده وبرای قضاء حوائج و برآورده شدن حاجات ازطرقی که درکتب ادعیه آمده است استفاده نمایند.(جمهوری اسلامی29-1-83 )
آیت الله مکارم شیرازی: با توجّه به اینکه این عمل در روایات معصومین (ع) وارد نشده ، انجام آن به عنوان یک امر مستحب شرعی ، جایز نیست و سزاوار است ائمة محترم جماعات ، مردم را به سوی مراسم و توسّلاتی دعوت کنند که در روایات معصومین (ع) وارد شده است و گرنه ممکن است افراد منحرف برای وهن مذهب هر روز امر تازه ای اختراع کنند و نا آگاهان را به سوی آن دعوت کنند.استفتاء شمارة 18175 مورّخة 13-7-87
آیت الله صافی گلپایگانی : مستند روایی برای عمل مذکور بنظر نرسیده و با عدم مستند شرعی، تأیید آن معنی ندارد و علماء اعلام ایّدهم اله باید مردم را آگاه کنند. استفتاء 1/ 1268 مورخه 21-7-87 بخش استفتائات
آیت الله بهجت: از اهل بیت علیهم السّلام چنین دستوری نرسیده است. بخش استفتاء دفتر معظّم له
آیت الله سیستانی: عمل یاد شده مستندی از شرع ندارد. استفتاء 1642 هیئت استفتاء دفتر معظّم له
7- سؤال : چند سالی است در روز بیست و هفتم ماه رمضان عدّة زیادی از خانمها به مسجد جامع و مسجد امام حسن عسکری ع شهر مقدّس قم می روند و برای گرفتن حوائج خود ، اقدام به دوختن کیسه می کنند و از هفت نفر سیّد هم می خواهند که پارچة آنها را کُک بزنند . لذا از حضرتعالی استدعا دارد نظر خود را نسبت به چند سؤال زیر اعلام فرمایید:
1- آیا چنین عملی مستند روایی دارد؟ 2- آیا چنین عملی که در حال گسترش می باشد می تواند به عنوان یک حرکت شایسته مورد تأسّی دیگران قرار بگیرد؟در صورتی که عمل فوق از جمله خرافات و یا خدای نکرده نوعی بدعت باشد وظیفة ما در این خصوص چیست ؟3- جواب ما به کسانی که می گویند عدّه ای از خانمها با انجام این عمل ، حاجت خود را می گیرند چه باشد؟ 4- با توجّه به مزاحمتی که این گونه اعمال برای نمازگزاران دارد آیا ایجاد مزاحمت برای نمازگزاران ، برای انجام عمل فوق الذّکر مجوّز شرعی دارد؟
آیت الله مکارم شیرازی: این کار مستند شرعی ندارد و جزء خرافات است و بایداز آن پرهیزکرد.استفتاء18175مورّخة13-7-87
آیت الله صافی گلپایگانی: مستند روایی برای عمل مذکور بنظر نرسیده و با عدم مستند شرعی، تأیید آن معنی ندارد و علماء اعلام ایّدهم اله باید مردم را آگاه کنند. استفتاء 1268 مورخه 21-7-87 بخش استفتائات
آیت الله بهجت: از اهل بیت علیهم السّلام چنین دستوری نرسیده است. بخش استفتاء دفتر معظّم له
آیت الله سیستانی: عمل یاد شده مستندی از شرع ندارد. استفتاء 1643 هیئت استفتاء دفتر معظّم له
آیت الله خامنه ای : عمل مذکور مستند روائی ندارد و در شرع مقدّس اسلام وارد نشده است و مؤمنین از آن اجتناب کنند و مزاحمت برای نمازگزاران جایز نیست. جواب شمارة145386 به استفتاء8017 فوق ، بخش استفتائات دفتر معظّم له
8- سؤال: برگه هایی با نقل خواب از برخی افراد توزیع میشود و در آنها ذکر می شود چند بار از روی آنها نوشته یا تکثیرگردد و الّا حادثة بدی اتفاق خواهد افتاد ، آیا بی اعتنایی به آنها چه صورت دارد؟ مسائل جدید ج3ص209
آیت الله خامنه ای : این نوشته ها هیچ اعتباری ندارد .
آیت الله مکارم شیرازی : این خوابنامه ها که از قدیم الایّام مرسوم بوده اعتباری ندارد و نباید به آن ترتیب اثر داد .
آیت الله صافی گلپایگانی : این کار سابقه دار و دروغ است ، نه تکثیر کنید و نه آن را به کسی بدهید بلکه از بین ببرید .
آیت الله فاضل لنکرانی : مانعی ندارد ، این اوراق اعتباری ندارد .
آیت الله تبریزی : برگ های مزبور اعتبار شرعی ندارد .
آیت الله سیستانی : اینها خرافات است اعتنا نکنید .
آیت الله بهجت : بی اثر است .
9- سؤال: انتشار مطالب وهن آلود تحت عنوان خواب در برخی کتابها و نشریات نسبت به اهل بیت علیهم السّلام موجب بروز برخی نگرانیها شده است ، آیا کسی مجاز است خواب خود مانند آنکه بگوید حضرت زهرا سلام الله علیها مرا در آغوش خود فشرد با اینکه این فرد سیادت ندارد بر فرض صحّت، برای دیگران منتشر سازد؟ و اساساً از نظر شرعی انتشار و نقل اینگونه خواب ها چه صورت دارد؟ مسائل جدیدج5 ص 23
آیت الله خامنه ای: نقل اینگونه خوابها وجاهت شرعی نداشته و در صورت تحقّق ، وهن یا هتک مقدّسات، جایز نیست.
آیت الله تبریزی: خواب اعتباری ندارد و نشر و انتشار امور خرافی و اوهام ، مضرّ به وجاهت عقاید محکم و برهانی مذهب حقّ است و باید به طور جدّی از آن جلوگیری و اجتناب شود.
آیت الله مکارم شیرازی: نقل اینگونه خوابها اشکال دارد.
آیت الله فاضل لنکرانی: خیر.
آیت الله صافی گلپایگانی: خواب حجیّت ندارد و نقل خواب لازم نیست مگر در بعض موارد و مناسبتها.
آیت الله سیستانی: اگر دروغ و خلاف واقع است جایز نیست.
آیت الله بهجت : این خوابها اعتبار شرعی ندارد و هر چه سبب بی احترامی به اهل بیت علیهم السّلام باشد جایز نیست.
10- سؤال: برخی در ایّام عزاداری مدّعی می شوند در دیگ غذا یا شله زرد یا سمنو و امثال آن نام ائمّه علیهم السّلام یا صورت آنان نقش بسته یا دست مبارک حضرت ابوالفضل علیه السّلام در دیگ مشاهده شده متأسّفانه عدّه ای را با این مسایل سرگرم و بعضاً دور دیگ ، به عزاداری و امثال آن پرداخته اند. آیا وقوع چنین مسایل ادّعایی ممکن است و در برخورد با اینگونه موارد ، وظیفة شرعی چیست؟ مسائل جدیدج5 ص 109
آیت الله صافی گلپایگانی: بی اساس است.
آیت الله فاضل لنکرانی: در اینکه اطعام و احسان به نام معصومین علیهم السّلام و برای آن بزرگواران امری مطلوب و پسندیده است شکی نیست امّا نسبت به وقوع اینگونه ادّعاها و صحّت و سقم آن وظیفه ای شرعاً بر عهدة کسی نیست.
آیت الله بهجت: این کارها اعتبار شرعی ندارد.
آیت الله سیستانی: این گونه ادّعاها غالباً یا دروغ یا مبتنی بر تخیّلات و اوهام است.
آیت الله مکارم شیرازی: این امور واقعیّت ندارد و مؤمنین باید از آن بپرهیزند و عزاداریها را در مجالس و دستجات انجام دهند.
آیت الله تبریزی: امثال این مسایل در این زمان زیاد شده است مؤمن باید ایمانش را حفظ کند و با این مسایل ذهنش را مشغول نکند.
11- سؤال: آیا کهانت و خبر دادن از آینده و سر کتاب باز کردن و یا استفاده از هیپنوتیزم جهت پیشگوئی از آینده و پیدا شدن گمشده و امثال آن شرعاً جایز است و مراجعه به چنین افرادی از نظر شرعی چگونه است؟ مسائل جدیدج5 ص 25
آیت الله خامنه ای: امور مذکوره اعتبار شرعی ندارد.
آیت الله سیستانی: اعتباری ندارد.
آیت الله مکارم شیرازی: هیچ یک از امور فوق شرعاً جایز نیست.
آیت الله فاضل لنکرانی: اگر سحر و جادو در کار باشد یا موجب اذیّت و آزار مؤمنان باشد جایز نیست.
آیت الله تبریزی: بعضی از موارد آن که از قبیل سحر است یا ترویج باطل یا افساد در عقاید و یا موجب معرض بیماری و هلاک نفس ولو در آینده باشد جایز نیست و اخبار آنها اعتباری ندارد و ترویج آن اشکال دارد.
آیت الله صافی گلپایگانی: جایز نیست.
آیت الله بهجت : نباید به چنین افرادی مراجعه کرد و اصل کار آنها هم غالباً خالی از اشکال نیست.
12- امام صادق ع فرمودند: غذا خوردن نزد صاحب عزا از کارهای دوران جاهلیّت است ، سنّت اسلامی بردن غذا برای صاحبان عزاست ، همان گونه که وقتی جعفربن ابیطالب شهید شد ، پیامبر صلّی الله علیه وآله به حضرت زهرا سلام الله علیها فرمودند: به مدّت سه روز برای خانواده جعفر غذا ببر و در نزد آنان بمان.من لا یحضره الفقیه ج1ص130 - مسائل جدیدج2ص169
13- امام صادق ع فرمودند: غذا خوردن نزد صاحب عزا از کارهای دوران جاهلیّت است ، سنّت اسلامی بردن غذا برای صاحبان عزاست ، همان گونه که وقتی جعفربن ابیطالب شهید شد ، پیامبر صلّی الله علیه وآله به حضرت زهرا سلام الله علیها فرمودند: به مدّت سه روز برای خانواده جعفر غذا ببر و در نزد آنان بمان.من لا یحضره الفقیه ج1ص130 - مسائل جدیدج2ص169
14- مسئله: مستحب است تا سه روز برای اهل خانه میّت غذا بفرستند و غذا خوردن نزد آنان و در منزلشان مکروه است
(رسالة حضرت امام خمینی ره و تمامی مراجع عظام تقلید ، مستحبّات دفن) - مسائل جدیدج2ص169
15- سؤال: مخارجی که برای اموات صورت می گیرد ، طعام های مفصّل در تالارها و تاج گُل های گران قیمت، حالت مسابقه به خود گرفته و چشم و هم چشمی با برخی عادات و رسوم اجتماعی موجب قرض های کمر شکن برای صاحبان عزا میگردد با توجّه به وجود معضلات اجتماعی مانند فقر،کمبود مراکز عام المنفعه مانند مساجد، مدارس و درمانگاه آیا به نظرحضرتعالی صرف هزینه در چه راهی برای میّت سودمندتر است، تکلیف مؤمنین در این رابطه چیست؟مسائل جدیدج2ص169
آیت الله خامنه ای: اگر متوفّی وصیّتی داشته باشد باید در حدّ ثلث اموال او طبق وصیّت عمل گردد و در غیر این صورت گرچه خیرات برای اموات امر مطلوبی است مشروط بر آن که اسراف و تبذیر نباشد ولی سزاوار است اموال را در امورات خیریّه عام المنفعه هزینه نمایند .
آیت الله فاضل لنکرانی: تحمّل این گونه مخارج نه تنها واجب نیست بلکه شبهه دارد، زیرا که فقرا را به زحمت می اندازد و چه بسا آبروی آنها را می برد ، بهتر است برای میّت خیرات و مبرّات بدهند و از کارهای بی فایده پرهیز کنند .
آیت الله صافی گلپایگانی: امور مذکوره اگر به حدّ افراط برسد جایز نیست و بعضی از آنها به کلّی بی مورد است و آنچه در درجة اوّل قرار دارد ، ادای دیون مالی خلقی و خالقی میّت و نیز تکالیفی است که بر او واجب بوده و در حال حیات انجام نداده است .
آیت الله مکارم شیرازی: بهتر است برای میّت مراسم ساده ای بگیرند و مازاد را خرج امور خیریّه ای که اشاره گردید یا مانند آن بنمایند .
آیت الله بهجت: بهتر است اوّل حقوق واجبة میّت و بعد خیرات و مبرّات برای او داده شود .
آیت الله سیستانی: شکی نیست که صرف این هزینه ها در کمک به مستمندان اولی و به حال میّت مفیدتر است بلکه اجرای این مراسم اگر به همان نحو باشد که در سؤال آمده هیچ فایده ای برای میّت ندارد بلکه اگر تبذیر و اسراف باشد جایز نیست .
آیت الله تبریزی: امور مزبور داخل در اسراف مال است و اشکال شرعی دارد و موجب محروم کردن افراد بی بضاعت از برگزاری مجلس برای میّت می شود اگر بخواهند مالی را برای میّت صرف کنند مناسب است آن را در انجام تکالیفی که میّت انجام نداده و بر عهدة او باقی مانده مصرف کنند و نیز در احسان و اطعام به فقرا و غیر آن از خیرات ، صرف کنند تا ثواب آن به میّت برسد .
پرسش:
سلام
روایاتی پیرامون مداحی و غلو و زیاده روی هایی که آنها در اشعار خود دارند را بفرمایید.و بفرمایید نظر مراجع فعلی پیرامون اینگونه مداحی ها چیست؟ تشکر
پاسخ:
با سلام و ادب
1- حضرت امیرالمؤمنین علیه السّلام فرمودند: درباره من دو گروه هلاک شدند دوست افراطی و دشمنی که بغض دارد. الحکم الزاهره ج2ص140 - مسائل جدیدج4 ص111
2- حضرت امیرالمؤمنین علیه السّلام فرمودند: از غلوّ درباره ما بپرهیزید ، ما بندگان پروردگاریم ، درباره فضایل ما هر چه می خواهید بگویید. میزان الحکمه ج7 ص281 - مسائل جدیدج4 ص111
3- سؤال: برخی از ذاکرین درمدایح اهلبیت علیهم السّلام تعبیراتی مانند (مست مستم من ، هرچه باداباد ، علی پرستم من ، همچون زهرا مادرت ، از همه خوشگلتری، یا ابا صالح بیا) را بکار می برند که به نظر می رسد با شأن اهلبیت علیهم السّلام منافات دارد .آیا به کار بردن این گونه الفاظ چه صورت دارد؟ مسائل جدید ج1ص41
آیت الله خامنه ای : معلوم نیست ظاهر این الفاظ مرادشان باشد و در هر صورت الفاظ خوب و اشعار بهتر، فراوان است آنها را بخوانند.
آیت الله فاضل لنکرانی : نباید مسائلی که خلاف شأن ائمة اطهار علیهم السّلام است و موجب هتک حرمت آنها می شود بیان شود.
آیت الله تبریزی : بکار بردن تعبیراتی که در بین مردم سبک محسوب می شود در مورد ائمة معصومین علیهم السّلام اشکال دارد.
آیت الله صافی گلپایگانی : باید مدایح اهلبیت علیهم السّلام از بهترین و رساترین مدایح که مشتمل بر مضامین صحیح و اقتباس از آیات و احادیث و نکات شعری ادیبانه و دور از غلوّ است استفاده شود.
آیت الله بهجت : البتّه با الفاظی که در شأن آن بزرگواران نیست نباید مدح کنند و الفاظ مناسبتر فراوان است.
آیت الله مکارم شیرازی: این گونه تعبیرات مناسب نیست.
4- سؤال: برخی مدّاحان شعرهای نا مناسب خوانده ، مانند من حسین اللّهی هستم یا قلّاده سگ به گردن انداخته یا صدا ی سگ در می آورند ، وظیفة ما در برخورد با این افراد چیست؟ مسائل جدیدج4 ص111
آیت الله صافی گلپایگانی: اشعار مذکور خواندنشان جایز نیست و اعتقاد به مضمون آن کفر است و باید از آن جلوگیری شود و صدای سگ در آوردن کار زشتی است.
آیت الله تبریزی: مدّاحی و خواندن اشعار در مجالس اهلبیت علیهم السّلام باید طوری باشد که موجب وهن نباشد و بهانه به دست دشمنان شیعه ندهد . در مجالس اهلبیت علیهم السّلام باید اشعاری خوانده شود که فضایل آن بزرگواران بیان شود و مصائب و مظلومیّت آنها برای مردم گفته شود ، ائمه علیهم السّلام از ما نخواسته اند که خود را بصورت حیوان در آوریم ، آنچه از ما خواسته اند این است که مؤمن صالح باشیم و اخلاق ما اخلاقی باشد که ازآن بزرگواران رسیده است.
آیت الله مکارم شیرازی: لازم است با زبان خودش توأم با ادب آنها را نهی از منکر کنید و اگر تأثیر نداشت مجلس را ترک نمائید.
آیت الله سیستانی: آنها را ارشاد فرمایید.
5- سؤال:1 ـ خواندن شعرها و گفتن سخنانی که به صراحت از اهل بیت به عنوان خدا یاد می شود مانند لا اله الّا علی 2ـ به عنوان ابراز محبّت به مقام اهل بیت علیهم السّلام ، صدای حیوان درآوردن 3- درحال سینه زدن به هوا پریدن 4 ـ ذکر داستان و رؤیاها درباره اهل بیت علیهم السّلام که با مسلّمات روایی و قرانی منافات دارد 5 ـ خواندن اشعار مدح یا مصیبت با آهنگی که انسان را به حرکت درمی آورد.6 ـ خواندن اشعاری که درآن مقام خداوند متعال در برابر اهل بیت علیهم السّلام پائین آورده شود چه صورت دارد؟مسائل جدید ج5 ص111
آیت الله خامنه ای: به طور کلی عزاداری به شیوة مرسوم سنّتی اشکال ندارد بلکه مستحسن است لکن گفتن جملات مذکور در سؤال یا خواندن اشعار به صورت غنا که مناسب مجالس گناه و معصیت است و یا خواندن اشعاری که مشتمل بر دروغ باشد و یا انجام دادن اعمالی که موجب وهن مذهب می شود جایز نیست .
آیت الله مکارم شیرازی: عزاداری خامس آل عبا از مهمترین شعائر و رمز بقای تشیّع است ولی باید به گونه ای برگزار گردد که موجب وهن مذهب نگردد و آسیبی به بدن وارد نشود و مدّاحان محترم از اشعار کفر آمیز یا آلوده به شرک یا مضامینی که در شأن حضرات معصومین علیهم السّلام و پیروان آنان نیست خودداری ورزند و استفاده از آلات موسیقی مناسب مجالس لهو و فساد جایز نیست و برهنه شدن به هنگام عزاداری در صورتی که در حضور نامحرم باشد حرام و اگر زنان هم نباشند اشکال دارد.
آیت الله بهجت: باید از اشعار و جملاتی استفاده شود که موافق مذهب اهل بیت علیهم السّلام است و مناسب با حفظ شئونات آن بزرگواران می باشد.
آیت الله صافی گلپایگانی:1 ـ خواندن اشعار و جملات مذ کور جایز نیست و بر مستمعین واجب است نهی از منکر کنند.
2 ـ صدای حیوانات درآوردن خلاف متعارف و بسا موهن و معرض اسائة ادب است خودداری نمایید 3 ـ تمام این حرکات بازی و اسباب وهن مذهب است و جایز نیست 4 ـ اگر با مسلمات مذهب منافات داشته باشد مردود و حرام است 5 ـ اگر به صورت غنایی و متناسب با الحان لهوی باشد حرام است 6 ـ حرام است.
آیت الله فاضل لنکرانی: از به کار بردن عبارات و جملاتی که بوی شرک و کفر می دهد باید اجتناب شود از هرنوع عملی که جنبة توجیه پذیری ندارد و مورد سوء استفادة مغرضان و موجب وهن مذهب میشود باید اجتناب شود.این گونه مراسم باید به دور از ریا و خودنمایی و هرگونه اغراض دنیوی به طور سنّتی و معمول انجام شود تا انشاء الله مقبول درگاه الهی قرار گیرد. از هر نوع عملی که عرفاً هتک شمرده میشود مثل کف زدن و سوت زدن و به کار بردن الفاظ و عبارات رکیک و امثال آن باید اجتناب شود. هروله در اسلام فقط در قسمتی از سعی بین صفا و مروه برای مردان و هنگام گذر از وادی محسّر بعد از وقوف در مشعر الحرام به عنوان یک عمل مستحب وارد شده و در غیر این دو مورد به عنوان یک عمل مستحب مشروع نیست.(استفتائات)
6- سؤال: بعضی مدّاح ها می گویند: امام حسین علیه السّلام روز عاشورا هروله کرد، لذا در عزاداریها باید هروله نمود آیا چنین عملی مشروع است ؟ مسائل جدید ج5 ص123
آیت الله سیستانی: صحّت مطلب نقل شده ثابت نیست .
آیت الله صافی گلپایگانی: چنین چیزی نشنیده ایم .
آیت الله تبریزی: خصوصیّات واقعه از امور قطعیّه نیست، لذا با تخیّلات و تصوّر واقعه از دید و ملاحظات افراد مخلوط میشود و این امور را نباید به ائمه علیهم السّلام نسبت داد .
آیت الله فاضل لنکرانی: در مورد سؤال هروله استحباب ندارد و انجام آن به قصد عبادت مشروع نیست .
آیت الله مکارم شیرازی: این مطلب صحّت ندارد و امام حسین علیه السّلام هرگز در عاشورا هروله نکرد .
آیت الله بهجت: به قصد استحباب خصوصی انجام ندهند .
سؤال: عکسهایی منسوب به ائمة معصومین علیهم السّلام چاپ و منتشر می شود آیا نصب آنها در حسینیّه ها و هیئات عزاداری چگونه است؟ مسائل جدیدج4ص105
آیت الله خامنه ای: این کارفی نفسه از نظرشرعی اشکال ندارد، به شرط اینکه مشتمل بر اموری که از نظرعرف اهانت و بی احترامی محسوب می شود نبوده و با شأن این بزرگواران منافات نداشته باشد.(اجوبة الاستفتائات ج2 ص38)
آیت الله صافی گلپایگانی: بطور کلّی ترک نصب آنها مناسب تر با شئون آن بزرگواران است.
آیت الله فاضل لنکرانی: مانعی ندارد، هرجند انتساب آنها به معصومین علیهم السّلام اعتباری ندارد.
آیت الله بهجت: خالی از اشکال نیست.
آیت الله مکارم شیرازی: این عکسها اصالت ندارد ولی چون منتسب به آن حضرات است نباید مورد بی احترامی قرار گیرد.
آیت الله سیستانی: اگر مشتمل بر هتک نباشد اشکال ندارد.
آیت الله تبریزی: اگر مقصود این است که تذکّر و یادآوری آن بزرگواران باشد مانعی ندارد ، ولی اگر معتقد باشد که این عکسهای واقعی ائمه علیهم السّلام است این عقیده صحیح نیست و خطاست.