آیا می توان پول نذر را در مورد دیگری صرف کرد؟

پرسش:

کسی که نذر کرده باشد که مبلغی را در مورد اطعام و غیره صرف نماید. آیا میتواند این مبلغ را به یکی از حسابهای ضروریتر نظیر جنگ و جنگ زدگانی واریز نماید؟
پاسخ:

با سلام و ادب

نذر لازم الوفا است و مکلف باید طبق آن عمل کند؛ البته اگر به صورت صحیح و با تمام شرایط باشد، و از جمله آن شرایط این است که صیغه خوانده شود.
البته لازم نیست به عربی باشد، بلکه اگر معنای صیغه عربی را برساند، کافی است. پس اگر بگوید چنانچه حاجت من برآورده شود «برای خدا بر من (لازم) است که به ده فقیر اطعام بدهم» نذر او صحیح است. و باید بر طبق آن عمل نماید.(1) چنانچه اصل نذر بدین صورت انجام شود، به هر کیفیتی که نذر کرده، باید به جا آورد.
چنانچه نذر طبق شرایط فوق انجام نشود، آن نذر اعتبار ندارد، و شرعاً لازم الوفا نیست. ولی میتواند به دلخواه خود با توجه به عهد و نیتی که کرده،آن کار خیر را انجام دهد.

1. توضیح المسائل مراجع، ج 2، ص 545 و 546، مسئلة 2641. مسائل اختصاصی نذر، مسئله 2651؛ آیت الله بهجت، رساله توضیح المسائل، ص 427، مسئله 2135؛ آیت الله مکارم شیرازی، استفتاءات، ج 2، ص 552 ـ557، مسائل نذر؛ آیت الله فاضل لنکرانی، استفتاءات، ج 2، ص392.

تربیت دینی نوجوان،چگونه؟

پرسش:

فرزند13- 14 ساله ام نسبت به نماز سهل انگار است به او هرچه مي گويم و تذكر مي دهم فايده ندارد آيا من وظيفه ام را انجام داده ام يا نه؟چه كنم؟
پاسخ:

با سلام و ادب

خلاصه جواب اينكه بايد امر به معروف ونهي از منكر كنید.
توضيح بيشتر
در مورد تربيت بچه بايد عرض كنم والدين انها را مانند ديگران بايد امر به معروف و نهي از منكر كنند البته بامراتب امر به معروف ونهي از منكر
1.مرتبه اول ؛ ناراحتي قلبي او(امرويا ناهي)از منكر براي شخص مرتكب اشكار شود(اخم نمودن ورو گرداندن ....
2.مرتبه دوم؛ امر ونهي كردن با زبان.....
3.مرتبه سوم انكار با دست باشد و...
كه هر كدام از مراتب بالا خود احكامي دارد كه بايد به تحرير فصل امر به معروف ونهي از منكر رجوع شود)
در مرتبه سوم پدر به عنوان قيم به عنوان تاديب اورا به جوري كه ديه بر ندارد مي تواند كتك بزند (البته با ذكر مراحل بالا)وحتي نوع كتك زدن به حد آسانتر وسپس مشكل تر باشد(به حدي كه ديه بر ندارد) وبهتر است براي كتك زدن از حاكم شرع اجازه بگيرد  

کفاره قسم شرعی چیست؟و چه مقدار است؟

پرسش:

کفاره قسم شرعی چیست؟ و چه مقدار کفاره لازم است

پاسخ:

با سلام و ادب

کفاره شکستن قسم شرع، آن است که باید يا ده فقير را سير كند، يا آنان را بپوشاند، و اگر اينها را نتواند بايد سه روز پى درپى، روزه بگيرد.

کفاره قسم به ترتیب باید باشد یعنی اول طعام دادن به فقیر است و اگر کسی توانائی سیر کردن ده فقیر را داشته باشد باید ده فقیر را سیر کند و اگر توانائی طعام دادن را نداشته باشد سه روز روزه بگیرید.(1)


1. امام خمینی، توضیح المسائل، مسأله2670 ( نظر رهبری مطابق با نظر امام خمینی، می باشد)؛ آیت الله مکارم شیرازی، مسأله 2302 ؛ آیت الله سیستانی، توضیح المسائل، مسأله2628؛ آیت الله شبیری زنجانی، توضیح المسائل، مسأله 2679؛ آیت الله وحید خراسانی، توضیح المسائل، مسأله 2679.

آيا گوش دادن به غيبت فردي كه او را نمي شناسيم گناهه؟

سؤال :

آيا گوش دادن به غيبت فردي كه او را نمي شناسيم گناه محسوب مي شود؟

جواب:

سلام

برخى معتقدند كه اگر پشت سر كسى كه طرف مقابل هرگز او را نديده و شايد هم نبيند حرف بزنند، غيبت محسوب نمى‏شود. آيا اين كار درستى است؟
جواب: اگر شخصى كه از او غيبت مى‏شود، شناخته شده باشد، غيبت است، يعنى دو طرف غيبت كننده و كسى كه غيبت را مى‏شنوند، شخص را بشناسند. در غير اين صورت غيبتى واقع نمى‏شود.
علماى اخلاق علاوه بر ذكر شرطهاى متعدد در تصديق غيبت مى‏نويسند: «شخص مورد غيبت مشخص باشد چه با ذكر نام و سيار مشخصات يا با اشاره و كنايه، به طورى كه شنونده، طرف را بشناسد. پس، اگر كلّى و نامعلوم باشد و يا آن كه شنونده او را نشناسد، غيبت محسوب نمى‏شود».(1)
در عين حال بدزبانى و مسخره كردن مردم، مورد مذمت و نكوهش شديد قرآن و معصومين(ع) قرار گرفته است.
خداوند مى‏فرمايد: «واى بر هر عيب جوى مسخره كننده»(2)
مولاى متقيان امام على(ع) فرمود: «آن كس كه زياد سخن مى‏گويد، زياد اشتباه مى‏كند و آن كس كه زياد اشتباه مى‏كند، حياءش كم مى‏شود و كسى كه حياءش كم شد، پارسايى اش نقصان مى‏گيرد و كسى كه پارسايى اش نقصان گرفت، قلبش مى‏ميرد و كسى كه قلبش بميرد، وارد جهنم مى‏شود».(3)
در هر حال پشت سر اين و آن حرف زدن و مسخره كردن افراد ناشناس هر چند غيبت محسوب نشود، اما از هرزه گويى جدا نيست.
زبان هرزه گو صاحبش را بدنام كرده و عاقبتش را خراب مى‏كند.

1.    محمد رضا مهدوى كنى، اخلاق عملى، ص 141.
2.    سوره همزه (104) آيه 1.
3.    نهج البلاغه فيض الاسلام، ص 1240، خطبه 341.

افرادي كه وسواس فكري دارن و توهين ميكنند بايد كفاره بدن؟

سؤال :

افراد روان رنجور كه به وسواس فكري مبتلا هستند، گاهي به طور فكري به مقدّسات توهين مي كنند. آيا اين افراد گناهكارند؟ آيا كفاره واجب است؟
جواب:

سلام

توهين به مقدسات در ذهن گناه حساب نمي شود. هر چه از مرحلة ذهن به بيرون از آن نرسد، از نظر اسلام جُرم و معصيت محسوب نمي شود و كفاره ندارد اما از نظر اخلاقي پسنديده نيست، زيرا اثرات بدي دارد و موجب تيرگي قلب و فكر مي گردد، يعني به طور طبيعي آثار اين بيماري از نظر دروني و فكري به شخص آسيب مي رساند، بنابراين، بايد اقدام عملي جهت درمان بيماري خود كنند تا از پيامدهاي آن در امان بمانند.

Publish modules to the "offcanvas" position.