معنای "تنزیل" و "تاویل" چیست؟

پرسش:

به طور كلّي توضيح دهيد كه تأويل و تنزيل يعني چه و تفاوتشان چيست ؟

پاسخ:

سلامی به گرمی نان و تنور
تنزيل در مقابل تأويل به معناى روشن و تحت اللفظى آيت مى گويند لازمه تنزيل , نزول تدريجى و از بلندى به سوى پايين فرود آمدن است , ولى چون قرآن با همين عبارات ظاهرى , به تدريج نازل شده است , تنزيل گفته مى شود.
تأويل از <اول > گرفته شده و مراد از تأويل , حقيقت خارجى است كه آيه به آن بر مى گردد; يعنى برگردانيدن يك جزء آيه به حقيقت معنا. آيات متشابه را به محكمات بر مى گردانيم تا حقيقت روشن شود. در احاديث دارد: حضرت على با خوارج كه به حسب ظاهر مسلمان بودند, طبق تأويل جنگيد, اما با مشركان مطابق تنزيل . ظاهراً تعبير و تأويل از يك مقوله اند, به معناى عبور دادن يك صورت به واقعيات عينى خارجى كه اتفاق افتاده و يا خواهد افتاد.
حضرت يوسف (ع)در خواب ديد كه يازده ستاره و آفتاب و ماه او را سجده كردند.(1)
وقتى بعد از رسيدن به مقام وزارت , يازده برادر و پدر و مادرش پيش او رفته و تعظيم كردند, به پدر گفت : تعظيم يازده برادر و شما و مادرم , تعبير خوابى است كه ديده بودم.
در اين آيه تنزيل , معناى تحت اللفظى است ; يعنى سجده يازده ستاره و ماه و خورشيد.
لذا در قرآن كريم بعد از حكومت يوسف بر مصر آمده : <قال يا ابت هذا تأويل رؤياى مِن قبل >.(2)
تأويل , حقيقت و واقعيت خارجى است ; يعنى خضوع يازده برادر به اتفاق پدر و مادر.
پادشاه زمان حضرت يوسف در خواب مى بيند هفت گاو لاغر و نحيف , هفت گاو چاق و فربه را خوردند.(3)
حضرت يوسف فرمود: مراد از هفت گاو لاغر, هفت سال قحطى است و منظور از هفت گاو چاق , هفت سال پر درآمد و محصول است كه در هفت سال قحطى , همه محصولات ذخيره شده تمام مى شود.
روشن است و در اين قصه , تنزيل , معناى روشن و تحت اللفظى آيه است ; يعنى خوردن هفت گاو لاغر توسط هفت گاو چاق , و تأويل حقيقت خارجى است ; يعنى هفت سال قحطى و هفت سال پر محصول .(4)
بعضى گفته اند: رساندن كار و هر سخن و يا هر چيزى به هدف و مقصد نهايى را تأويل گويند.
مثلاً اگر كسى به كارى اقدام كند و هدف اصلى او مشخص و روشن نباشد, اما در پايان آن را مشخص كند, اين كار را تأويل گويند. به عنوان نمونه , حضرت موسى (ع) به خضر پيامبر (ع) اعتراض كرد: چرا كشتى را سوراخ مى كنيد؟ چرا جوان بى گناهى را كشتيد و چرا ديوار خراب شده را تعمير و ترميم كنيم ؟!
حضرت خضر وقتى هدف كارهاى خود را مشخص كرد, حضرت موسى قانع شد و عذر خواهى نمود.
1. يوسف (12) آيه 4.
2. همان , آيه 100.
3. يوسف (12) آيه 43.
4. آشنايى با قرآن , از كتب درسى مراكز تربيت معلم , ص 130؛ تفسير نمونه , ج 2، ص 326.

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت