ویژگی خاص قرآن چیست که کسی نمی تواند مانند آن را بیاورد ؟

پرسش:

قرآن دارای چه ویژگی‌ است که کسی نمی‌تواند مانند آن را بیاورد؟
پاسخ:‌

با سلام و عرض ادب و احترام 

قرآن دارای معجزه است با اِِِين که برای اثبات حقانيت خويش، مخالفان را به مبارزه طلبيده و خواسته مثل آن را بياورند اما تا كنون كسى قادر به آوردن آن نشده است و اين نشان دهنده اعجاز قرآن است . قرآن به اتفاق دوست و دشمن از نظرفصاحت و بلاغت بى نظير است . استاد مطهرى مى گويد: قرآن يك سبك مخصوصى دارد: نه نثر است و نه شعر، چون وزن و قافيه در آن رعايت نشده است ،شعر نيست و نثر هم نيست ، به جهت اين كه هيچ نثرى آهنگ بردار نيست و قرآن عجيب آهنگين است با وجود آن كه سخن على (ع)آن همه اوج دارد و موج دارد،ولى وقتى آيه قرآن مى آيد ، گويى آب روى حرفهاى قبل ريخته مى شود و چنان مى نمايد كه در فضاى تاريكى ستاره اى پديد آمده است .(1)
قرآن مجيد داراى ويژگى هايى است كه آن را منحصر به فرد كرده است ؛ ازجملهء آن ها نفوذ عجيب و خارق العاده آيات است ، به طورى كه كافران نمى توانستند اين نفوذ را امرى عادى تلقى كنند؛ لذا آن را سحر مى خواندند. نكته ديگر: تلفيق لفظ و معنا در نهايت ظرافت و زيبايى و با محتوا و مضمونى بسيار عالى است .
ويژگى ديگر آهنگ مخصوصى است كه در قرآن وجود دارد و همين امر باعث شده است كه خواندن صدها بار آن نه تنها ملالت آور نباشد، بلكه جاذبه و شيرينى آن باقى بماند. ويژگى ديگر پرهيز از فزونى الفاظ و رعايت اختصار در عين مفهوم بودن و بيان تمامِ مقصود است . خصوصيات مذكور، قرآن را از نظر فصاحت وبلاغت به حد اعجاز رسانده است . مجموعه مسايل ياد شده سبب شده است كه هيچ كس توان رویاریی با قرآن را نداشته باشد، با اين كه دستگاه هاى استكبارى براى درهم كوبيدن اسلام و قرآن، بزرگ ترين سرمايه گذارى را مى كنند. قطعاً اگرمى توانستند ادباى عرب و غير عرب را براى آوردن چيزى همانند قرآن بسيج كنند،حتماً فرو گذار نمى كردند.
جهت اطلاع بيشتر به کتاب پيام قرآن جلد هشتم صفحه 104 مراجعه فرماييد.
پی نوشت ها:
1.مرتضى مطهرى ، آشنايى با قرآن (انتشارات صدرا، چاپ چهارم )، ص 241.

 

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت