به سوالات مذهبی فرزندمان، چطور پاسخ دهیم؟

پرسش:

ما خانواده مذهبي هستيم. و وقتي بيرون مي رويم دختر چهار ساله من مي پرسد چرا بعضي از خانم ها موهاي خود را بيرون مي گذارند. من چه جواب قانع كنندهاي مي توانم بدهم كه درك كند. (جوابي كه با سن او تطبيق كند)

پاسخ: 

با سلام و ادب

به سؤال های مذهبی فرزندانتان  چه در حوزه عقیده و چه در حوزه رفتار با پرهیز از افراط و تفریط، جواب استدلالی، منطقی و محکم  با رعایت سطح فکر و فهم فرزندتان بدهید .شما با این گونه جواب دادن، هم فکر فرزندتان را پرورش می دهید و او را منطقی و استدلالی بار می آورید و از تعارض های فکری و روحی در آینده در امان می دارید .

 در مورد بالا شما می توانید با مقدمه ای ساده درباره خدا و خدا شناسی شروع کنید . در دنيايى كه همه چيز آن زودگذر است، اعتقاد به خدا مى‏تواند بهترين پشتیبان و راهنماى اخلاقى كودك باشد.

بگویید: خدایی که ما را خلق کرده، ما را دوست دارد و  سعادت دنیا و آخرت مان را خواهان است و به همین جهت از  ما خواسته که حجاب خود مان را رعایت کنیم و زیبایی هایمان را به هرکس به رایگان ندهیم بلکه زیبایی هایمان را فقط به محارم و به همسرمان هدیه کنیم.

موهای فرد به خصوص زن یکی از زیبایی‌های مورد توجه اوست که صلاح فرد و جامعه در این است که این زیبایی فقط به محارم و به شوهر هدیه شود و کسانی که این زیبایی را به دیگران ارائه می دهند، هم فرمان خدا را زیر پا می گذاردند و هم اقدامشان  به ضرر خود و خانواده و جامعه شان است.

یا بگویید: خدا دختران را مثل گل هایی قرار داده که لطیف اند و نیاز به مراقبت دارند. این که گل توسط هر کسی لمس شود و بوییده گردد، آن را به پژمردگی زودرس مبتلا می سازد و ارزشش را پایین می آورد و دیگر خواهان ها محتاج نیستند برای دیدن و بو ئيدن آن زحمت بکشند و هزینه کنند و قدرش را نمی شناسند.

بگویید کسانی که موهای خود را نمی پوشانند متوجه نیستند که دستور خدای رحیم و مهربان در پوشش موها برای رعایت حال آنها و در جهت سود دنیایی و آخرتی خود آنها است و آنان خود را به رایگان در اختیار هر کس قرار می دهند و لذا ارزش و حرمت خود را از دست می دهند و فریب شیطان و شیطان نماها را خورده اند که با عنوان آزادی و ... او را گول زده و عروسک دست خود ساخته اند.

تذكر اين نكته نيز به كودكان لازم است كه رفتار انسان‌هاي اطراف ما معيار درستي و نادرستي چيزي نيستند و اين كه بسياري از افراد مرتكب كاري بشوند دليل خوب بودن آن كار نيست. با ذكر مثال‌ها و مصاديقي از برخي اشتباهات فراگير مي‌توان اين نكته را تفهيم كرد تا تأثيرپذيري كودكان از محيط اطراف كمتر شود.

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت