اما در مورد سوال دومتون عرض کنم اصطلاح اعراف در آیاتی از سوره اعراف آمده در این سوره پس از توضیحاتی در مورد بهشتیان و جهنمیان می فرماید" و بینهما حجاب و علی الاعراف رجال یعرفون کلاً بسیماهم و فادوا اصحاب الجنه ان سلام علیکم، لم یدخلوها و هم یطعمون ... (اعراف 48- 46)
دو گروه مختلف در اعراف قرار دارند:
الف) ضعفا (كسانى كه حسنات و سيئات آنان برابر است): «هنگامى كه به بهشتيان نگاه مىكنند، بر آنها درود مىفرستند و مىخواهند با آنان باشند و هنگامى كه به دوزخيان نظر مى افكنند، از سرنوشت آنها وحشت نموده و به خدا پناه مىبرند.
ب) گروه دوّم بزرگان، انبيا، امامان و صالحان هستند كه مشرف بر اهل محشرند و دوزخيان را سرزنش كرده و به گروه اوّل كمك مىكنند كه وارد بهشت شوند، ( تفسير نمونه، ج 6، صص 188 - 187).
از اين بخش آيه شريفه كه بزرگان اعراف خطاب به ضعفا مى گويند:
اُدْخُلُوا اَلْجَنَّةَ لا خَوْفٌ عَلَيْكُمْ وَ لا أَنْتُمْ تَحْزَنُونَ داخل بهشت شويد در حالى كه هيچ ترسى بر شما نيست و هرگز محزون نخواهيد شد».
استفاده مى شود كه اصحاب اعراف، ضعفا را شفاعت خواهند كرد و آنان داخل بهشت خواهند شد ولى اين بدان معنى نيست كه اصحاب اعراف به سزاى كردارهاى بدشان نرسند چرا كه معصيتكاران از مؤمنان در همين دنيا، هنگام سكرات مرگ، قبر، عالم برزخ و مواقف قيامت تا زمانى كه در اعراف حكم نهايى در مورد آنان صادر شود مشكلات و عذابهاى فراوان را متحمل خواهند شد تا از گناهانشان پاك شوند ولى چون اعتقادات آنان درست بوده آخرالامر با شفاعت ائمه و پيامبر كه از بزرگان اصحاب اعرافند داخل بهشت مىشوند. در بهشت هم در منازل بالاى آن نخواهند بود. بنابراين با وجود عذاب عالم برزخ و مشكلات قبر و مواقف قيامت و شرمندگى در برابر خالق يكتا و شاهدان بر اعمال ديگر وجود اعراف موجبى براى جرئت پيدا كردن بر معصيت نخواهد بود. بلكه روزنه اميدى براى معصيتكاران است كه به سوى خداوند باز گردند و تصور نكنند كه ما ديگر جهنمى هستيم و بازگشت براى ما سودى نخواهد داشت.
در این زمینه هم به این پست از سایت نگاه کنید توضیحات تکمیلی هست:
http://www.t-pasokhgoo.ir/%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D8%A2%D8%B3%D9%85%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D9%85%D8%B9%D8%AC%D8%B2%D9%87-%D8%AC%D8%A7%D9%88%DB%8C%D8%AF-%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D8%AE%D8%AF%D8%A7/%D9%85%D8%B9%D9%85%D8%A7%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86%DB%8C-%D8%B3%D9%88%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86%DB%8C-%D8%B4%D8%A8%D9%87%D8%A7%D8%AA-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86%DB%8C-%D8%A2%DB%8C%D8%A7%D8%AA-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D8%B3%D9%88%D8%B1%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86/900-%D8%A7%D9%87%D9%84-%D8%A7%D8%B9%D8%B1%D8%A7%D9%81.html