چرا خداوند اکنون برای ما انسانها پیامبری انتخاب نمی کند ؟

 پرسش:

چرا خداوند اكنون براي انسان ها پيامبري انتخاب نمي كند.
پاسخ :

با سلام و عرض ادب و احترام 

خداوند پيامبران را براى هدايت مردم به راه راست و براى سعادت و خوشبختى مردم و خير و صلاح آنان مبعوث كرده است. پيامبران آمده ‏اند تا راه سعادت را به انسان‏ها نشان دهند. بشر در تعليمات انبيا مانند يك دانش ‏آموز بوده كه او را از كلاس اوّل تا آخرين كلاس بالا برده ‏اند.
خداوند برنامه سعادت را توسط پيامبران به بشريت ابلاغ كرده است و از آن جايى كه جامعه انسانى از اوّل شايستگى دريافت برنامه كامل و جامع را نداشت، پيامبران يكى پس از ديگرى آمدند تا كم كم برنامه جامع را ارائه نمايند، تا رسيدن به زمان بعثت حضرت محمد(ص). در اين زمان بشر به اندازه ‏اى از رشد رسيد كه بتواند برنامه سعادت را به طور جامع و به صورت كامل دريافت كند و آن را حفظ نمايند چون به اين مرحله رسيد، دين به صورت كامل به گونه ‏اى كه بتواند تا قيامت نيازهاى بشر را تأمين كند، عرضه شد و همه گفتنى‏ ها گفته شد و ديگر برنامه و مطلبى باقى نماند تا نياز به آمدن پيامبرى باشد. در اين موقعيت پيامبر اسلام(ص) به عنوان خاتم پيامبران و پايان دهنده نبوت مبعوث گرديده و قرآن به صراحت اعلام فرمود كه او آخرين پيامبر است و تا قيامت پيامبرى نخواهد آمد.
قرآن مى‏ فرمايد: «محمد(ص) پدر هيچ يك از مردان شما نبود، ولى رسول خدا و خاتم و آخرين پيامبران است و خداوند به هر چيز آگاه است».(1) پس نياز به پيامبر براى اين است كه نقشه تكامل بشر به وسيله او ارسال شود. وقتى بشر نقشه كامل را دريافت نمود، ديگر نيازى به بعثت پيامبر ندارد. به ديگر سخن: انبياى پيشين براى اين كه انسان بتواند در راه پرنشيب و فرازى كه به سوى تكامل دارد پيش برود، هر كدام قسمتى از نقشه اين مسير را در اختيار او گذاردند تا اين شايستگى را پيدا كرد كه نقشه كلى و جامع تمام راه به وسيله آخرين پيامبر حضرت محمد(ص) از سوى خداوند بزرگ در اختيار او قرار گيرد. بديهى است با دريافت نقشه كلى و جامع نيازى به نقشه ديگر نخواهد بود. از اين رو روايات پيامبر اسلام(ص) را آخرين آجر يا گذارنده آخرين آجر كاخ زيبا و مستحكم رسالت و پيامبرى شمرده است.
رسول خدا(ص) فرمود: «من آن خشت آخرينم و من خاتم پيامبرانم».(2)
چون انسان‏ها آخرين نقشه را دريافت نموده ‏اند، با كمال عقلى كه به آن دست يافته ‏اند، به وسيله آن مى‏ توانند زندگى و خوشبختى را ترسيم كنند. به اين دليل نقشه كامل به انسان داده شده كه چون به مرحله‏ اى از بلوغ فكرى دست يافت كه مى ‏تواند سعادت و رستگارى را بفهمد و در زندگى خود اجرا كند، نيز وجود امامان معصوم(ع) بعد از پيامبر، انسان‏ها را از دريافت‏هاى اشتباه و فهم غلط آيات الهى يا اين نقشه زندگى و از تفسيرهاى متفاوت كه مى‏ تواند انسان‏ها را به بيراهه بكشاند، تضمين مى‏ كند، بنابراين با وجود نقشه كامل زندگى خوشبخت و مفسران معصوم كه ما را از خطا و اشتباه باز مى‏ دارند، نيازى به پيغمبر جديد نخواهد بود.
بنابراين، اگر چه امروز از نعمت وجود پيامبر(ص) و امامان معصوم(ع) محروم مي باشيم، اما پيام و سيره و سنت آن ها و آيات خداوند كه براي هدايت انسان ها فرستاده شده و محفظوظ مانده است، ميان ما وجوددارد و مي توانيم با به كارگيري آن ها زندگي سعادتمند و خير دنيا و آخرت را براي خود رقم زنيم.
پى نوشت‏ها:
1. احزاب (33) آيه 40.
2. ناصر مكارم شيرازى، پيام قرآن، ج 8، ص 412.

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت