شب اول قبر چگونه است؟

پرسش:

شب اول قبر چگونه است؟

پاسخ:

با سلام و ادب

 در واقع "قبر" همان "برزخ" است.و برزخ عالم بين دنيا و آخرت است كه انسان از هنگام مرگ تا نفخ صور در آن قرار دارد. پا بر جاست و در روايات ما از آن به باغي از باغ‏هاي بهشت يا چاهي از چاههاي جهنم تعبير مي‏كنند.

 قرآن كريم پس از نقل تمنّاي باطل افراد بدكرداري كه از دنيا رفته‏اند و درخواست بازگشت به دنيا را دارند تا شايد رفتاري شايسته پيشه كنند، ولي برآورده نمي‏شود؛ مي‏فرمايد:"و مِنْ وَرائِهِمْ بَرْزَخٌ إِلي‏ يَوْمِ يُبْعَثُون ؛ و پشت سر آنان برزخي است تا روزي كه برانگيخته شوند" (مومنون (23)، آيه 100.)

 همچنين حال برزخ و برزخيان پس از مرگ را چنين بيان مي‏فرمايد:"وَ ما نُؤَخِّرُهُ إِلاَّ لِأَجَلٍ مَعْدُودٍ يَوْمَ يَأْتِ لا تَكَلَّمُ نَفْسٌ إِلاَّ بِإِذْنِهِ فَمِنْهُمْ شَقِيٌّ وَ سَعِيدٌ فَأَمَّا الَّذِينَ شَقُوا فَفِي النَّارِ لَهُمْ فِيها زَفِيرٌ وَ شَهِيقٌ خالِدِينَ فِيها ما دامَتِ السَّماواتُ وَ الْأَرْضُ إِلاَّ ما شاءَ رَبُّكَ إِنَّ رَبَّكَ فَعَّالٌ لِما يُرِيدُ وَ أَمَّا الَّذِينَ سُعِدُوا فَفِي الْجَنَّةِ خالِدِينَ فِيها ما دامَتِ السَّماواتُ وَ الْأَرْضُ إِلاَّ ما شاءَ رَبُّكَ عَطاءً غَيْرَ مَجْذُوذٍ ؛ و ما [مجازات‏] را جز تا زمان محدودي تأخير نمي‏اندازيم، آن روز كه فرا رسد، هيچ كس جز به اجازه او سخن نمي‏گويد؛ گروهي بدبختند و گروهي خوشبخت. اما آنها كه بدبخت شدند، در آتش‏اند؛ و براي آنان در آنجا "زفير" و "شهيق" (ناله‏هاي طولاني دم و بازدم) است. جاودانه در آن خواهند ماند؛ تا آسمان‏ها و زمين بر پا است؛ مگر آنچه پروردگارت بخواهد. پروردگارت هر چه را بخواهد انجام مي‏دهد. اما آنهايي كه سعادتمند شدند، جاودانه در بهشت خواهند ماند، تا آسمان‏ها و زمين برپا است؛ مگر آنچه پروردگارت بخواهد. بخششي است قطع نشدني" (هود (11)، آيات: 104 - 108.)

 عبارت "ما دامَتِ السَّماواتُ وَ الْأَرْضُ" روشن مي‏سازد كه منظور از "جنت" و "جهنم"، بهشت و دوزخ پيش از قيامت است؛ زيرا هر گاه قيامت برپا شود، بساط زمين و آسمان نيز برچيده مي‏شود. به همين دليل امام علي(ع) به اين آيات در قبال كسي كه ثواب و عقاب برزخي پيش از قيامت را انكار مي‏كرد، استناد كرده است: "اما رد بر كسي كه ثواب و عقاب در دنيا پيش از برپايي قيامت را انكار مي‏كند، سخن خداوند متعال است". آن‏گاه آيات بالا را قرائت مي‏كنند و در ادامه مي‏فرمايد: "منظور از "إِلاَّ ما شاءَ رَبُّكَ" آسمان‏ها و زمين پيش از برپايي قيامت است؛ زيرا با قيامت، آسمان‏ها و زمين تبديل مي‏شوند".

 همانند آيه مذكور، اين سخن خداوند است: (وَ مِنْ وَرائِهِمْ بَرْزَخٌ إِلي‏ يَوْمِ يُبْعَثُونَ" و برزخ عبارت است از امري بين دو امر (دنيا و آخرت) كه عبارت از ثواب و عقاب بين دنيا و آخرت است و مثل آن آيه "النَّارُ يُعْرَضُونَ عَلَيْها غُدُوًّا وَ عَشِيًّا وَ يَوْمَ تَقُومُ السَّاعَه ؛ آتش است كه هر صبح و شام بر آن (خاندان فرعون) عرضه مي‏شوند" (مؤمن (23)، آيه 46

 قيامت خانه جاودانگي است و صبحگاهان و شامگاهان در آن راه ندارد؛ بلكه آن دو در دنيا هستند. همچنين خداوند متعال درباره بهشتيان مي‏فرمايد: "وَ لَهُمْ رِزْقُهُمْ فِيها بُكْرَةً وَ عَشِيّا ؛ و هر صبح و شام روزي آنان در بهشت مقرر است" (مريم (19)، آيه 62

صبح و شب از صفات شبانه روز است كه در بهشت زندگاني پيش از روز قيامت واقع مي‏شود. خداوند متعال درباره اين گروه مي‏فرمايد: "لا يَرَوْنَ فِيها شَمْساً وَ لا زَمْهَرِيراً ؛ نه آفتاب را در آنجا مي‏بينند و نه سرما را" (انسان (76)، آيه 13

 اين همانند آن سخن خداوند است [كه درباره شهيدان نازل شده است‏]: (وَ لا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْواتاً بَلْ أَحْياءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ فَرِحِينَ بِما آتاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ ؛ و مپندار كساني كه در راه خدا كشته شده‏اند، مردگانند؛ بلكه آنان زنده‏اند و نزد پروردگارشان روزي داده مي‏شوند" (آل عمران (3)، آيه 169 - بحارالأنوار، ج 6، ص 245).

 امام سجاد(ع) در تفسير اين آيه مي‏فرمايد: "هو القبر و إن لهم فيه مَعِيشَةً ضَنْكاً و الله إن القبر لروضة من رياض الجنة أو حفرة من حفر النار"؛ "منظور از برزخ همان قبر است و براي مردگان در آن زندگي سختي است و به خدا قسم قبر يا باغي از باغ‏هاي بهشت است يا چاهي از چاههاي آتش". دليل آن سخن عالم (امام موسي كاظم(ع)) است كه فرمودند: "به خدا قسم من بر شما تنها از برزخ مي‏ترسم" (بحارالأنوار، ج 6، ص 218)

 آري باطن و حقيقت برزخيِ قبر هر كسي يا باغي از باغ‏هاي بهشت است يا چاهي از چاه‏هاي جهنم. وحشت قبر به هنگام ورود بدان و شب اول قبر و فشار آن، سؤال منكر و نكير از عقبه‏هاي بس خطرناك قبر است كه كسي را از آنها گريزي نيست؛ مگر اينكه ايمان و عمل صالح را پيش از خود فرستاده باشد. روايت شده است: قبري را مي‏كندند، پيامبر اكرم(ص) با شتاب به سوي آن رفتند و به شدت گريستند؛ به حدي كه خاك از اشك ايشان تر شد و به ياران خود فرمودند: "إِخْوَانِي لِمِثْلِ هَذَا فَأَعِدُّوا"؛ "برادران من! براي همانند آن مهيا شويد" (مستدرك الوسائل، ج 2، ص 465.)

 توصيه‏هاي بسياري كه در روايات شده است كه ميت را بلافاصله و با سرعت به درون قبر نگذاريد و قبل از دفن مدتي او را در كنار قبرش نگاه داريد و در هنگام دفن بر او تلقين بخوانيد و در شب دفن او، نماز شب اول قبر بخوانيد، همگي براي كم شدن وحشت و اضطراب او و فشار قبر است.

 فشار قبر قابل وصف نبوده و حقيقت آن براي ما روشن نيست. اجمالاً مي‏توان گفت: انساني كه از دنيا رفته است، به دليل انس به دنيا و ناآشنايي به عالم برزخ ونظام جديد، فشار قرار مي‏گيرد.

 سؤال منكر و نكير نيز پرسش از حقيقت و باطن اعتقادات و اعمال ما است. امام صادق(ع) مي‏فرمايند: "يَجِي‏ءُ الْمَلَكَانِ مُنْكَرٌ وَ نَكِيرٌ إِلَي الْمَيِّتِ حِينَ يُدْفَنُ أَصْوَاتُهُمَا كَالرَّعْدِ الْقَاصِفِ وَ أَبْصَارُهُمَا كَالْبَرْقِ الْخَاطِفِ يَخُطَّانِ الْأَرْضَ بِأَنْيَابِهِمَا وَ يَطَئَانِ فِي شُعُورِهِمَا. فَيَسْأَلَانِ الْمَيِّتَ مَنْ رَبُّكَ وَ مَا دِينُكَ قَالَ فَإِذَا كَانَ مُؤْمِناً قَالَ اللَّهُ رَبِّي وَ دِينِيَ الْإِسْلَامُ فَيَقُولَانِ لَهُ مَا تَقُولُ فِي هَذَا الرَّجُلِ الَّذِي خَرَجَ بَيْنَ ظَهْرَانَيْكُمْ فَيَقُولُ أَ عَنْ مُحَمَّدٍ رَسُولِ اللَّهِ ص تَسْأَلَانِي فَيَقُولَانِ لَهُ تَشْهَدُ أَنَّهُ رَسُولُ اللَّهِ فَيَقُولُ أَشْهَدُ أَنَّهُ رَسُولُ اللَّهِ فَيَقُولَانِ لَهُ نَمْ نَوْمَةً لَا حُلُمَ فِيهَا وَ يُفْسَحُ لَهُ فِي قَبْرِهِ تِسْعَةَ أَذْرُعٍ وَ يُفْتَحُ لَهُ بَابٌ إِلَي الْجَنَّةِ وَ يَرَي مَقْعَدَهُ فِيهَا وَ إِذَا كَانَ الرَّجُلُ كَافِراً دَخَلَا عَلَيْهِ وَ أُقِيمَ الشَّيْطَانُ بَيْنَ يَدَيْهِ عَيْنَاهُ مِنْ نُحَاسٍ فَيَقُولَانِ لَهُ مَنْ رَبُّكَ وَ مَا دِينُكَ وَ مَا تَقُولُ فِي هَذَا الرَّجُلِ الَّذِي قَدْ خَرَجَ مِنْ بَيْنَ ظَهْرَانَيْكُمْ فَيَقُولُ لَا أَدْرِي فَيُخَلِّيَانِ بَيْنَهُ وَ بَيْنَ الشَّيْطَانِ فَيُسَلِّطُ عَلَيْهِ فِي قَبْرِهِ تِسْعَةً وَ تِسْعِينَ تِنِّيناً لَو ْ أَنَّ تِنِّيناً وَاحِداً مِنْهَا نَفَخَ فِي الْأَرْضِ مَا أَنْبَتَتْ شَجَراً أَبَداً وَ يُفْتَحُ لَهُ بَابٌ إِلَي النَّارِ وَ يَرَي مَقْعَدَهُ فِيهَا"؛ "دو فرشته منكر و نكير نزد ميت در هنگامي كه دفن مي‏شود، مي‏آيند؛ در حالي كه صداي آنها همانند رعد بلند آهنگ و چشمانشان همانند برقي سهمناك و خيره‏كننده است، در اين حال زمين را با دندان‏هاي خود زير و رو مي‏كنند و موهاي خود را مي‏كشند؛ پس از ميت مي‏پرسند: پروردگار تو كيست؟ دين تو چيست؟

 اگر او مؤمن باشد، مي‏گويد: الله پرودگار من است و اسلام دين من. آنان به او مي‏گويند: درباره مردي كه از براي پشتيباني شما بيرون آمده چه مي‏گويي؟ مي‏گويد: آيا از محمد(ص) پيامبر خدا مي‏پرسيد؟ مي‏گويند: شهادت بده كه او پيامبر خدا است. او مي‏گويد: شهادت مي‏دهد كه او پيامبر خدا است.

 [بدين ترتيب او از آزمون سربلند بيرون آمد و آن‏گاه‏] به او مي‏گويند: بخواب! خوابي كه در آن رويايي نيست. قبرش را به اندازه نه ذراع توسعه مي‏دهند و براي او، دري به سوي بهشت باز مي‏كنند و او جايگاهش را مي‏بيند.

 اما اگر او كافر باشد، بر او وارد مي‏شوند؛ در حالي كه شيطان چونان دودي در كنار ديدگان او نشسته است. از او مي‏پرسند: پرودگار تو كيست و دين تو چيست؟ درباره اين شخص كه برأي پشتيباني شما بيرون آمده چه مي‏گويي؟

 مي‏گويد: نمي‏دانم! [در اين هنگام‏] بين او و شيطان را خالي مي‏كنند و بر او در قبر 99 مار بزرگ را مسلط مي‏سازند كه اگر يكي از اين مارها در زمين نفس بكشد، هرگز درختي نخواهد

 روييد. و ديدگان او را به سوي آتش مي‏گشايند و او جايگاه خود را در آن مي‏بيند" (كافي، ج 3، ص 236.)

 آري برزخ باطن جهان ماده است و ما از ادراك آن عاجزيم. آنچه ما مي‏بينيم قبري است در دورن زمين؛ اما حقيقت آن براي ما روشن نيست. اين قبر يا باغي از باغ‏هاي بهشت است و آن براي انسان‏هايي است كه در دنيا بهشتي زندگي كردند، يا چاهي از چاه‏هاي آتش و آن مخصوص انسان‏هايي است كه زندگاني جهنمي داشته‏اند و اين بهشت و دوزخ برزخي كه غير از بهشت و دوزخ قيامت است، براي ما مكشوف نيست و پس از مرگ عيان مي‏شود.

 اما مهم‏ترين امري كه باعث مي‏شود، قبر براي ما، نه تنها جايگاه تنهايي و وحشت نباشد؛ بلكه خانه روشن و باغ بهشت گردد، همان ايمان و عمل صالح است كه محبت پيامبر گرامي(ص) و خاندانش، سرمايه‏اي بس عظيم براي طول سفر و از جمله اين مرحله مي‏باشد

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت