علت برتری دادن قرآن به یهودیان، چه بود؟

پرسش:

آيه 47 ‌سوره بقره به چه معناست؟

پاسخ:

با سلام و تشکر از شما دوست عزیز

آيات حکايتگر  برتري  بني اسرائيل  بر عالميان (مردم قبل و  زمان خودشان)است.مربوط به زماني بود که آنان بر ديانت توحيدي حضرت ابراهيم و اسحاق و يعقوب پاي مي فشردند. با اين که تحت ستم شديد فرعونيان بودند ، دست از مرام توحيدي خود برنداشته و با تحمل زجر ها و شکنجه ها و قتل عام ها ، بر صراط مستقيم توحيد  پاي مي فشردند . به همين جهت خدا آنان را به عنوان امت مومن برگزيد و بر امت هاي سابق و امت هاي موجود آن زمان برتري بخشيد. به زبان پيامبر عالي قدرش موسي (ع) اين برگزيدگي را به اطلاع آنان رساند و لي متاسفانه آنان به جاي اين که شکر اين نعمت را به جا آورند و از اين کرامت حفاظت کنند، بدان مغرور گشتند . امتي که تا زمان نجات از فرعونيان مستضعف بودند ، خيره سري پيشه کردند و مستکبر شدند و پيامبر کشي کردند . بالاخره امتي که از جانب خدا بر گزيده شده و بر امت هاي ديگر فضيلت يافته بودند، از چشم خدا افتادند بلکه مورد غضب خدا واقع شوند:

ضربت عليهم الذلة و المسکنة و باءوا بغضب من الله ذلک بانهم کانوا يکفرون بايات الله و يقتلئن النبيين بغير الحقذلک بما عصوا و کانو يعتدون(بقره،آيه 64)

اين از عبرت هاي بسيار آموزنده  تاريخ است. به ما هشدار مي دهد اگر امتي بر صراط توحيد استقامت ورزد و با وجود زجرها و شکنجه ها و قتل عام ها دست از توحيد برندارد ، مورد توجه خدا واقع شده و برگزيده مي شود . اگر همان امت برگزيده از انجام وظايف توحيدي دست بکشد و طغيان پيشه کند و استکبار ورزد و پيامبر کشي در پيش گيرد ، از جايگاه بر گزيدگي سقوط کرده و مورد لعن و نفرين خدا واقع خواهد شد.

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت