مقصود حقیقی از اولی الامر در قرآن چه کسانی هستند؟

پرسش:

مقصود از اولیالامر در آيه قرآن چه كساني هستند؟

پاسخ:

با سلام و اهدای امید به شما دوست گرامی

در آيات 59 و 83 سوره نساء سخن از اولي الامر آمده است و خداوند متعال در آيه (اطيعواللَّه و اطيعوا الرسول واولي الامر منكم) صريحاً اطاعت از اولي الامر را در رديف اطاعت خداوند و رسول گرامي قرار داده است.

در معناي اولي الامر مفسران سه قول شاخص ارائه كرده ‏اند:

1. سلاطين و حاكمان؛

2. علماء و دانشمندان؛

3. امامان شيعه و ائمه اهل بيت(عليهم السلام).

با توجه به استدلالي كه در مورد قول سوم كه با نظر حضرت باقر و صادق(ع) منطبق است ارائه مي‏شود بطلان دو قول اول روشن و واضح مي‏گردد:

اول: چون كه اطاعت از اولوالامر در رديف اطاعت از خدا و رسول(ص) قرار گرفته بايد آنان معصوم باشند و اين فقط ائمه اهل بيت(عليهم السلام) هستند نه علما و دانشمندان و سلاطين.

دوم: اگر مقصود از اولي الامر، علماء و سلاطين باشند لازم مي‏آيد كه خداوند متعال ما را به پيروي از افرادي كه آراء مختلفي دارند و هر كدام يك راهي را نشان مي‏دهند، مكلف كند و اين تكليف ما لايطاق است و خداوند متعال كه حكيم است هيچ گاه به كار محال امر نمي‏كند. اما امامان دوازده‏گانه شيعه يك ذرّه اختلافي با هم نداشتند و همه يكدل و يك سخن حكم الهي را از منبع وحي گرفته و به مسلمانان منتقل مي‏نمايند.

سوم: اگر خداوند متعال اولي الامر را مشخص نكرده باشد و ما را دستور بدهد كه از وي اطاعت كنيم در آن صورت شناخت اولي الامر از قدرت و وسع بندگان خارج خواهد بود و خداوند در قرآن فرموده است كه براي هيچ كس بيش از طاقت وي تكليف و وظيفه معين نمي‏كند بايد با نص صريح و دلايل روشن و واضح اولي الامر را معين بفرمايد و بعد دستور اطاعت از آنرا صادر كند و اين از نظر عقلي و نقلي بهترين راه است و امامان معصوم(ع) كه هم شناخته شده و هم با نص صريح در كلام پيامبر اكرم(ص) بيان شده است،{1} دقيقاً مصداق بارز اولوالامر مي‏باشند. همچنان كه بخاري و مسلم در صحيح خود به ائمه دوازده‏گانه كه همگي هم از قريش هستند تصريح نموده است.{2}

چهارم از آيه شريفه استفاده مي‏شود كه اولي الامر بايد واجد جميع صفات رسول اللَّه باشد مگر رسالت و وحي كه با دليل خاصي مشخص شده است. براي همين هم در آيه شريفه «اطيعوا» را دوبار آورده است يكبار براي خداوند متعال كه ذات اقدس او واجب الوجود است و بار ديگر براي رسول اللَّه(ص) و اولي‏الامر كه ممكن الوجود و عبد صالح الهي و داراي تمام صفات حميده و اخلاق پسنديده است. كه اولي‏الامر را با واو عطف آورده است، مي‏خواهد بفهماند كه اطاعت از اولي الامر مانندخود او از سنخ اطاعت از رسول اللَّه(ص) بوده همانطوري كه خودشان نيز جانشين پيامبر اكرم(ص) مي‏باشند.{3} و اولي الامر بايد صفاتي را داشته باشد كه رسول اللَّه(ص) دارد كه از جمله آنها عصمت است.

پاورقی:

[1].ينابيع الموده، ج 1، ص 73.

[2].صحيح بخاري، ج 8؛ صحيح مسلم، ج 3.

[3].با استفاده از تفسير روض الجنان و روح الجنان، ج 5، ص 408؛ به بعد و شب‏هاي پيشاور، ص 979.

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت