چرا قرآن كريم پيامبر را به پيروى از آيين حضرت ابراهيم فرا مى خواند؟

پرسش:
 با آن كه حضرت محمد(صلى الله عليه وآله وسلم) از همه پيامبران برتر و دين و آيين او از همه دين ها و آيين ها كامل تر است، پس چرا قرآن كريم پيامبر را به پيروى از آيين حضرت ابراهيم فرا مى خواند و در آيه 123 سوره نحل مى فرمايد: (ثُمَّ اَوحَينا اِلَيكَ اَنِ اتَّبِع مِلَّةَ اِبراهيمَ حَنيفـاً وما كانَ مِنَ المُشرِكين؛ سپس به تو وحى فرستاديم كه از آيين ابراهيم ـ كه ايمانى خالص داشت و از مشركان نبود ـ پيروى كن.)؟
پاسخ:
با سلام و عرض ادب و احترام
 آيين حضرت ابراهيم (عليه السلام)، تسليم شدن در برابر فرمان پروردگار است كه همه پيامبران الهى مردم را به آن فرا خوانده اند و خود رسول خدا(صلى الله عليه وآله وسلم) نيز بدان پايبند بوده و آن را تبليغ كرده است. بنابراين، آيين حنيف ـ يعنى توحيد خالص و حقيقت ديندارى ـ آيين همه پيامبران است و به يك عصر و دوره ويژه، محدود نمى باشد. در نتيجه پيروى پيامبر(صلى الله عليه وآله وسلم) از حضرت ابراهيم(عليه السلام) در توحيد ناب و آيين يكتاپرستى، نه با برترى رسول خدا(صلى الله عليه وآله وسلم) بر ديگر پيامبران و نه با برترى دين اسلام بر اديان گذشته منافات دارد.[1]

[1]. ر.ك: تفسير الميزان، علاّمه طباطبايى، ج 3، ص 399، مؤسسه اعلمى بيروت؛ تفسير نمونه، آية الله مكارم شيرازى و ديگران، ج 11، ص 450 و 451، دارالكتب الاسلامية.

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت