نحوه در جريان گذاشتن والدين برای ازدواج چگونه باشد؟

پرسش:

يكي از مهمترين مسائلي كه مدتي است فكرم را به خود مشغول كرده مسئله ازدواج مي باشد مثلا نحوه در جريان گذاشتن والدينم ، و حتي پيدا كردن فردي كه از لحاظ فكري و ديني متناسب من باشد در واقع مشكل اصلي تر من اين است كه در برخورد با هر فردي در ذهن خود دليل تراشي كرده و به بهانه هاي مختلفي از جمله ظاهر و رفتار او ،وي را مناسب ازدواج نمي بينيم. البته به نظر خودم شايد اين مسئله مربوط به مهم بودن مسئله ازدواج در طول زندگي هر فردي مي باشد لذا در اين مورد بنده را راهنمايي كنيد.

پاسخ:

با سلام و ادب

براي داشتن ازدواجي موفق در موقعيت كنوني به نكات زير توجه فرماييد:
1. هرچه بيشتر درباره ازدواج موفق، شرايط و امكانات و معيارهاي لازم در انتخاب همسر تفكر كنيد و زود تصميم گيري نكنيد.
2. با افراد با تجربه، دلسوز و مورد اعتمادتان در اين مورد به مشورت بپردازيد و از تجارب آنها (موفقيت ها و شكست هاي آنها) استفاده كنيد. مطمئنا شكست ها و يا عدم موفقيت هاي آنان را مي توانيد فراروي خود قرار دهيد تا مجددا شما تجربه نكنيد تا دچار حسرت و خسران شويد.
3. بهترين افرادي كه در اين زمينه مي توانند به شما كمك كنند در درجه اول والدين شما هستند.
4. در صورت امكان از نظرات مشورتي مشاور ازدواج بهره بگيريد.
5. با مطالعه بيشتر در اين زمينه از ملاك ها و معيارهاي همسر شايسته را آگاهي كامل تري و بيشتري پيدا كنيد.
گفتني است كه بسياري از معيارها و ملاك هايي كه بايد مورد توجه قرار داد و در فرد مورد نظر دنبال مي كنيم، چه بسا در مرحله تحقيق و انتخاب نتوانيم خوب تشخيص و يا گزينش كنيم. زيرا برخي از آنها دست نايافتني است و علي رغم دقت هاي زياد مخفي مي ماند و يا فرد مورد نظر از تمام آن ويژگي ها به شكل كامل دارا نيست زيرا كه انسان ناقص است و در زمينه اي يا زمينه هاي مختلف ضعف و كمبود دارد همان طور كه خود انسان دچار نقص و ضعف هايي است و بايد به طور نسبي در يك جمع بندي كلي به يك انتخاب دست زد و نبايد انتظار داشت فرد مورد نظر از تمام معيارهاي مورد نظر آن هم به شكل كامل و تمام برخوردار باشد. پس بايد انعطاف به خرج داد. ضمنا ما در اينجا به برخي ملاك ها و راه هاي تحقيق در انتخاب همسر اشاره مي كنيم اميد است مفيد باشد.
معيارها و ملاك هايي كه در انتخاب همسر بايد در نظر گرفته شود دو نوع است .
الف . آنهايي كه ركن و اساس اند و براي يك زندگي سعادتمندانه حتما" لازم اند.
ب . آنهايي كه شرط كمال هستند و براي بهتر و كاملتر شدن زندگي اند و بيشتر به سليقه و موقعيت افراد بستگي دارد.
ملاك هاي دسته اول عبارتند از:
1. تدين و دين دار بودن فرد. زيرا انساني كه دين ندارد هيچ ندارد انسان بي دين در حقيقت مرده ي متحرك است و كسي كه پاي بند به دين (كه اصلي ترين مسأله زندگي است) نباشد هيچ تضميني وجود ندارد كه پاي بند به رعايت حقوق همسر و زندگي مشترك باشد. انسان ديندار هرگز نمي تواند با همسر بي دين كنار بيايد و با هم زندگي سعادتمندانه اي داشته باشند.
2. اخلاق نيك داشتن كه منظور داشتن صفات و خلق و خوهاي پسنديده در نظر عقل و شرع است . در واقع اخلاق و دين دو ملاك و معيار اصل در ازدواج و انتخاب همسر است .
اگر بخواهيم نمونه هايي از اخلاق خوب و بد را اشاره كنيم مي توان موارد زير را ذكر كرد.
الف . خوش زباني و بدزباني زبان ترجمان و بيانگر احوال درون است و زبان دريچه اي است از محتويات درون فرد, زبان انسان آينه ي دل اوست
ب . بزرگواري و حسادت
ج . خوش خلقي و كج خلقي
د. حق پذيري و لجاجت
3. شرافت و اصالت خانوادگي كه منظور نجابت و پاكي خانواده است زيرا ازدواج دختر و پسر تنها پيوند و تركيب دو فرد نيست بلكه پيوند دو خانواده است و نمي توان گفت من مي خواهم با خود اين فرد ازدواج كنم و كاري به خانواده و فاميلش ندارم . زيرا اين فرد شاخه اي است از اين خانواده و از ريشه هاي همان درخت خانواده تغذيه كرده است و صفات اخلاقي , روحي عقل و جسمي آن خانواده را از راه وراثت و محيط و عادات به اين فرد منتقل كرده است .
4. عقل ; در واقع همان نور افكني است كه جاده زندگي را روشن مي كند و بايد زن و شوهر براي اداره ي زندگي و تربيت فرزندان از نيروي عقل و فهم مجهز برخوردار باشند و رشد عقلي كافي پيدا كرده باشند همان طور كه ائمه اطهار ما را از ازدواج با افراد احمق و كم عقل نهي فرموده اند.
5. تناسب , همتايي و كفو همديگر بودن كه از حساس ترين نكاتي است كه بايد در انتخاب همسر مورد توجه قرار گيرد همتايي و تناسب از نظر و جنبه هاي مختلف مثل
الف . تدين و ميزان پاي بندي به دستورات شرع
ب . همتايي و هماهنگي فرهنگي و فكري
ج . همتايي اخلاقي و پاي بندي به آداب اخلاقي
د. كفو همديگر بودن از نظر تحصيلات علمي
ه. تناسب در زيبايي
و. تناسب سني
ز. تناسب مالي و سطح اقتصادي و...
ملاك ها و معيار و مسائل ديگري كه بيشتر مربوط به سليقه و موقعيت افراد دارد. در دسته ي دوم قرار مي گيرد و مي توان از آن صرف نظر كرد. ولي براي اينكه بتوانيد به يك تصميم صحيح و عاقلانه اي برسيد بهتر است با افراد مورد اعتماد خويش، والدين، يا اقوام نزديك دلسوز و عاقل و داراي تجربه مشورت كرده و با دقت كافي تصميم مناسبي اتخاذ فرماييد.
ما معيارهايي را كه در احاديث براي همسر خوب ذكر شده، بيان مي‏كنيم. شما هم همين شرايط را مد نظر
بگيريد و با توكل به خداوند اقدام نماييد. البته اين شرايط نسبت به افراد نسبي هستند و نبايد انتظار داشته باشيد شخص مورد نظر ش

مركز:

نهاد نمايندگي ولي فقيه در دانشگاهها

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت