آيا بهتر نيست به جاي بالا بردن سن ازدواج به دنبال راهي براي آسانتر شدن ازدواج و پايين آوردن سن ازدواج بود؟

پرسش:

دين مبين اسلام جوانان را به ازدواج كردن تشويق نموده است خصوصا در سنين پايين و احاديث زيادي در رابطه با ازدواج و مسائل مربوط به آن از پيامبر اكرم (ص)و معصومين داريم. چرا وقتي كه در مورد مسئله ازدواج بحث مي كنيد از بالا رفتن سن ازدواج دفاع مي كنيد آيا بهتر نيست به جاي بالا بردن سن ازدواج و دفاع از آن به دنبال راهي براي آسانتر شدن ازدواج و پايين آوردن سن بلوغ اجتماعي بود؟

پاسخ:

با سلام و ادب

در بخش اول سؤال كه فرموده ايد: «دين مبين اسلام جوانان را به ازدواج كردن تشويق نموده است» با شما موافق هستيم و معتقديم كه بهترين و مناسب ترين پاسخ به اين تمايلات جنسي و عاطفي ازدواج براساس موازين اسلام است و اگر جوانان در سنين جواني ازدواج كنند قطعا از بسياري از آسيب ها در امان خواهند ماند. جامعه نيز از بسياري از آلودگي ها و رفتارهاي ناهنجار مصون خواهد ماند.

اما قسمت دوم سؤال شما كه فرموديد چرا ازبالا رفتن سن ازدواج دفاع مي كنيد؟ به نظر مي آيد هرگز اينچنين نبوده است كه ما از اين مسأله دفاع كنيم، بلكه همواره جوانان را تشويق به ازدواج ولو در قالب نامزدي و براي مدتي به صورت عقد و خواندن صيغه محرميت تشويق كرده ايم و مي كنيم و حتي راهكارهايي را نيز در اين زمينه به آنها ارائه مي نماييم تا بهتر و آسانتر بتوانند مقدمات ازدواج را فراهم كنند. بنابراين قسمت دوم سؤال شما براي ما تعجب برانگيز بود. البته ممكن است در يك موارد استثنايي كه شرايط ازدواج فراهم نبوده راهكارهايي جهت كنترل صحيح غريزه جنسي به جوانان پيشنهاد شده تا دچار انحرافات جنسي و عواقب آن نشوند ولي در غير از موارد استثنايي همواره توصيه ما به جوانان اين بوده كه هر چه زودتر ازدواج كنند و حتي براي آنها توضيح داده ايم كه ازدواج مانع رشد علمي و فكري نيز نيست بلكه با آرامش خاطر بهتري مي توانيد به تحصيلات خود ادامه دهيد و همينطور در مورد ازدواج آسان نيز ما همواره به جوانان و خانواده هاي آنها گوشزد نموده ايم كه برخي از آداب و رسوم دست و پاگير و پرهزينه را كنار بگذارند تا جوانان بهتر و آسانتر بتوانند ازدواج كنند و نيازهاي جنسي و عاطفي خود را به موقع ارضا نمايند و به نظر ما يكي از راه هاي آسيب زدايي جامعه به ويژه نسل جوان از انحرافات اخلاقي، تسريع در امر ازدواج است.

اما نكته آخر كه فرموده ايد «سن بلوغ اجتماعي را پايين بياوريد» بدون ترديد جواناني كه مي خواهند ازدواج كنند بايد علاوه بر بلوغ جنسي ساير شرايط را نيز داشته باشند كه از جمله آنها بلوغ اجتماعي است يعني از نظر اجتماعي آن قدر رشد كرده باشند كه بتواند از عهده يك زندگي مشترك برآيند و در تعامل به مسائل اجتماعي موضعگيري هاي صحيح انجام دهند و اين چيزي نيست كه دست كسي باشد و بتواند بگويد لطفا بلوغ اجتماعي را حذف كنيد يا سن بلوغ اجتماعي را پايين بياوريد بلكه اين يك واقعيت است امور واقعي و عيني قابل جعل و اعتبار نيست كه كسي آن را كم يا زياد كند. بالاخره فردي كه مي خواهد ازدواج كند همانطور كه بايد آمادگي هاي جسماني لازم را داشته باشد بايد از نظر رشد عقلي و مهارت هاي اجتماعي و توانايي لازم را براي اداره يك زندگي دارا باشد و الا نمي تواند يك زندگي موفقي داشته باشد و همواره زندگي او در معرض انواع و اقسام آسيب هاست و طبعا لذت لازم از زندگي نمي برد و آن طور كه بايد ارضاء نمي شود بلكه با افت كردن غريزه جنسي گاهي اوقات دچار پشيماني نيز مي شوند و مي گويند اي كاش ازدواج نكرده بوديم و بسياري از ازدواج ها به همين دليل به طلاق منجر مي شود بنابراين جوانان بايد علاوه بر بلوغ جنسي، مهارت هاي اجتماعي را نيز آموخته باشد و از يك بلوغ اجتماعي نيز برخوردار باشد.

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت