زمان حکومت امام زمان اگر همه اصلاح می شوند پس قاتل حضرت از کجا می آید؟

پرسش:
مگر در زمان حکومت ولی عصر همه مردم خوب نمی شوند پس قاتل امام زمان از کجا می آید مگر بدان گردن زده نمی شوند؟
پاسخ :
با سلام و عرض ادب و احترام
يكي از ويژگي هاي حكومت امام زمان(ع) برقراري امنيت جهاني است. البته برقراري امنيت بدان معنا نيست كه در زمان حكومت امام زمان(ع) دشمن وجود نداشته باشد و امنيت جامعه را تهديد نمي كند. امام زمان(ع) با بهره گيري از امدادهاي غيبي و راهكارهاي مناسب به گونه اي امنيت برقرار مي كند كه تا آن زمان سابقه ندارد؛ ولي قدرت گرايان و جمود انديشان و مخالفان حكومت كه منافع آنان با حكومت جهاني در تضاد است، امنيت را تهديد مي كنند و اين تهديد ها از بين نمي رود. آنچه در روایات تأکید شده آن است که حاکمیت به دست صالحان خواهد بود و قدرت و حکومت در دست آنان است و اکثریت انسان ها تابع آنها و حتی مدافع آان هستند ، اما این به معنای نبودن و از بین رفتن انسان های بد یا حتی منافقان نیست.
از طرف دیگر ، كيفيت مرگ امام زمان(ع) دقيقاً مشخص نيست كه طبيعي است و يا به شهادت مي رسد؟ هم چنين معلوم نيست كه قاتل حضرت كيست؟
درباره كيفيت مرگ ایشان نمي‏توان قاطعانه داوري كرد، زيرامعلوم نيست حضرت به مرگ طبيعي از دنيا مي‏رود و يا به شهادت مي‏رسد.
 درباره چگونگي مرگ ائمه(ع) اختلاف نظر وجود دارد: برخي عقيده دارند همه امامان معصوم(ع) به شهادت مي‏رسند.(1) از برخي روايات نيز استفاده مي‏شود كه همه ائمه به شهادت مي‏رسند.(2) امام رضا(ع) فرمود: "ما منا إلا مقتول أو مسموم".(3) اگر اين مبنا را در خصوص كيفيت مرگ امامان معصوم(ع) بپذيريم، امام زمان(ع) نيز به شهادت مي‏رسد، ولي اين كه توسط چه كسي به شهادت مي‏رسد، مشخص نيست. در خصوص اين كه قاتل امام زمان(ع) به دنيا آمده است يا نه، بايد گفت: بر فرض اين كه امام به شهادت برسد، قاتل حضرت به دنيا نيامده است؛ زيرا اگر قاتل حضرت به دنيا آمده بود، بايد عمر طولاني داشته باشد، زيرا مدت‏ها از غيبت حضرت مي‏گذرد و باز معلوم نيست حضرت كي ظهور خواهد نمود.
برخي ديگر عقيده دارند كه همه امامان معصوم(ع) به شهادت نمي‏رسند.(4) اگر اين نگرش را بپذيريم، نمي‏توان قاطعانه گفت كه امام زمان(ع) به شهادت مي‏رسد. شايد امام زمان(ع) به مرگ طبيعي از دنيا برود.
امام زمان(ع) با چند گروه برخورد مي كند كه به برخي اشاره مي شود:
1- راحت طلبان:
راحت طلبان كه هميشه در صدد تأمين منافع خويش هستند، ادعاي پيروي امام زمان(ع) را مي كنند ولي حكومت جهاني امام را مخالف منافع خويش مي دانند، از اين رو با حضرت مخالفت نموده و حضرت نيز با آن ها برخورد مي كند. امام صادق(ع) فرمود: "چه بسيار كساني كه ادعاي پيروي او را دارند،‌ ولي پس از ظهور حضرت، از او روي مي گردانند".[5]
2- كافران و منافقان:
در طول تاريخ كافران و منافقان با دين و دين مداري به مخالفت برخواسته و عدالت و آزادي را مخالف و متضاد با منافع خود دريافته اند؛ از اين رو با دين و عدالت مخالفت نموده اند. كافران و منافقان به دليل اين كه حكومت امام زمان(ع) را مخالف منافع خويش مي دانند،‌ با حكومت عدالت گراي امام زمان مخالفت مي كنند و امام زمان(ع) با آنان مبارزه مي نمايد. امام صادق(ع) فرمود: "إذا فرج القائم لم يبقِ مشركٌ بالله العظيم و لا كافر، إلاّ كره خروجه؛[6] هنگامي كه حضرت قائم ظهور كند، هر كافر و مشرك از ظهور او ناخشنود است.
3- جمود انديشان:
جمود انديشان و ظاهر گرايان از مهم ترين موانع احياي دين و حكومت جهاني امام هستند. جمود انديشان را مي توان به چند دسته تقسيم نمود كه برخي روحانيون از آن دسته هستند و امام زمان(ع) با اين گروه برخورد مي كند.
4- مستكبران:
مستكبران جهان از مخالفان سرسخت حكومت جهاني امام زمان(ع) به حساب آمده و امام با آنان برخورد مي كند. بيان اين نكته ضروري است كه شيوة برخورد و مبارزه حضرت با مخالفان بر اساس عدالت و قانون است. امام با بيان اهداف حكومت و استراتژي حكومت جهاني خود همگان را به پذيرش حق و دين خدا فرا مي خواند و مخالفان مذهبي خويش را به خاطر گرايش هاي مذهبي مجازات نكرده و با آن ها مبارزه نمي كند. امام زمان(ع) در ابتدا از آنان دعوت نموده و با آنان با خشونت رفتار نمي كند و با استدلال و منطق،‌ مخالفان سياسي و مذهبي را به حكومت خويش دعوت نمي كند. از سوي ديگر به فرهنگ سازي و فرهنگ پروري پرداخته و به مردم رشد فرهنگي مي دهد تا جمود انديشان و ظاهر گرايان نيز با معارف واقعي دين و حكومت امام زمان آشنا شوند. هر گاه رفتار صلح آميز امام با مخالفان تأثير گذار شد، آن گاه حضرت با مخالفان برخورد مي كند.

پي نوشت‏ها:
1. مجله حوزه، ويژه امام زمان(ع)، ص 59.
2. بحارالانوار، ج 27، ص 213.
3. همان.
4. مجله حوزه، ويژه امام زمان(ع)، ص 60.
5- ميزان الحكمه، ج 1، ص 292.
6- سيد هاشم بحراني،‌البرهان في تفسير القرآن، ج 2، ص 121.

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت