پرسش و پاسخ مهدویت

 

پرسش و پاسخ مهدویت

1-س : آيا امام زمان(عج) زن و فرزند دارند يا خير. اگر دارند، آيا آن‏ها هم در حكم انسان غايب هستند يا خير؟ كيفيت خانواده حضرت را توضيح دهيد؟
رواياتى داريم كه حضرت(عج) ازدواج كرده و احتمالاتش متعدد است. احتمال است كه فقط در عمر طبيعى غيبت :ج صغرا اين بوده و احتمالاً زن و فرزند دارد و بعضى از علما به روايات آن تصريح مى‏كنند؛ و اگر حضرت زن و بچه داشته باشند، حكم حضرت بر آن‏ها[خانواده حضرت‏] جارى نيست و شايد قانون زندگى طبيعى و مرگ طبيعى بر اين‏ها جارى شود.

2 -س : در چه شهرهايى احتمال دارد آن‏ها [ خانواده حضرت ]باشند؟
ج -مسأله جزيره خضرا و غير آن سندش به آن صورت است كه نمى‏تواند انسان به آن اعتماد كند و همچنين نمى‏تواند آن را رد كند؛ ولى اثبات اين‏كه در يك جاى مخصوص باشد ما چيزهاى قطعى از ائمه‏عليهم السلام داريم كه اصل و مركزش مدينه است. البته احتمال دارد كه حضرت خانواده را به جاهاى ديگر منتقل كند؛ ولى اصل مركز و پايگاه حضرت مهدى(عج)، مدينه منوره است.

 3-س : چه مانعى دارد خداوند متعال به جاى زنده و غايب نگه داشتن امام زمان(عج) در لحظه مقرر ايشان را خلق كند؟
ج : اين مربوط به سيستم هدايت الاهى است. اگر اين‏طور بخواهيم بگوييم، سؤال خيلى مطرح است؛ مثلاً مسأله آخرت، چرا روشن نيست، «ان الساعة آتية أكاد اخفيها...(105)» اين سيستم الاهى است كه براى وجود آدم و فرزندان آدم روى زمين، امتحان غيب و شهادت است، روشنايى و عدم روشنايى، وجود خود تبارك و تعالى مى‏تواند به‏گونه‏اى روشن باشد كه كسى نتواند نفس بكشد و هيچ شكى باقى نماند: «إِنْ نَشَأْ نُنَزِّلْ عَلَيهِمْ مِنَ السَّماءِ آيَةً فَظَلَّتْ أَعْنَقُهُمْ لَها خاضِعينَ.»(106) اين روش امتحان است، اخراج ما بالقوه الى ما بالفعل از ايمان بشر و امتحان است.

 4-س : آيا علت غيبت - چنان كه در بعضى از روايات آمده - خوف از اعداء دين است يا نه؟ اگر جواب مثبت است، چرا نسبت به اوليا و مؤمنين به نحو عموم ظاهر نمى‏شوند و افاضه فيوضات ظاهرى نمى‏فرمايند؟
ج : من اعتقاد دارم كه تمام رواياتى كه در تحليل سرّ غيبت آمده حكمت‏هاى مختلف دارد، خوف از كشته شدن و ... من اعتقاد دارم به مضمون اين حديث «إِنَّ وَجْهَ الحِكْمَة فى‏ ذلكَ لاُيَنْكَشِفُ إِلاَّ بَعْدَ ظُهُورهِ»(107) وقتى كه ظاهر مى‏شود، سرّ و حكمت غيبت را مى‏فهميم و متوجه مى‏شويم چه كارهايى كرده و جريان غيبت چه بوده است. آنچه الان مى‏توانيم بگوييم حكمت اللَّه و علم خدا دليل آن است. خدا اين كار را كرده به جهت حكمتى بوده. فهم آن بعد از ظهور حضرت منكشف مى‏شود.

5-س : يقولون بأن الامام‏عليه السلام بعد ان خرج بأذن ربه، يقاتل بالسيف يعنى القائلون يعتقدون بأن المقصود من السيف هنا، هو نفس سيف بما هو هو، هذا صحيح ام لا؟ (108)
ج : از مجموع رواياتى كه درباره حركت ظهور حضرت(عج) آمده است، متوجه مى‏شويم كه از همان وسايلى كه در زمان حضرت هست استفاده مى‏كند و نص روايات مختلف است مثلاً «...أما انه سيركب السَّحابَ و يرقى فى الاسباب...»(109) و يا «ينزل فى سبع قبابٍ مِنْ نور لايعلم فى أيهّا، هو حينَ ينزل فى ظهر الكوفة»؛(110) وقتى از مدينه وارد عراق مى‏شود با هفت گنبد از نور وارد مى‏شود كه معلوم نيست در كدام يك است. يا مثلاً «فاذا هزَّ رايته أَضاءَ لَها بين المشرق و المغرب.»(111) يا مثلاً اين 313 نفر از يارانش حكام العالم با ايشان مستقيماً صحبت مى‏كنند و غيره. من اعتقاد دارم از همان وسايل عصرش استفاده مى‏كند و هر پيامبرى و امامى از همان وسايل عصرشان استفاده مى‏كردند. صاحب الزمان(عج) هم همينطور. به علاوه معجزاتى كه دارد، عصاى موسى و غيره، خاتم سليمان، و معجزاتى كه از خودش نشان مى‏دهد و شايد وسايلى كه حضرت استفاده مى‏كند پيشرفته‏تر از وسايل عصرش باشد؛ عن ابى‏عبداللَّه‏عليه السلام: «العلم سبعة و عشرون حرفاً فجميع ما جاءت به الرسل حرفان ... فاذا قام قائمنا اخرج الخمسة و العشرين حرفاً...»( 112)

6-س : زمان‏هاى پيش‏بينى شده براى ظهور حضرت بقية اللَّه الاعظم (عج) را چگونه ارزيابى مى‏كنيد؟ با توجه به اين‏كه ظاهراً خيلى از علائم ظهور به ادعاى عده‏اى از بزرگان محقق شده است.

ج : توقيت كار درست و صحيحى نيست. ائمه‏عليهم السلام فرموده‏اند: «اِنّا اهل بيتٍ لا نوقَّتْ و قد قالَ محمدصلى الله عليه وآله: كذِب الوقَّاتون»(113)؛ و بر حسب روايات، من اعتقادم اين است كه تمام علامات بعيده متحقق شده است، فقط علامات سال ظهور مانده است.

7-س : چگونه مى ‏شود عمر طولانى حضرت صاحب الامرعليه السلام را قبول كرد با اين‏كه ظهورشان در سن چهل سالگى خواهد بود؟
ج :الان مسأله عمر و ژن حل شده است. عمر طولانى حضرت(عج) نه استحاله عقلى دارد و نه استحاله عادى. امروزه به وسيله ژن راه‏هاى طولانى شدن عمر وسايل و شيوه‏هايى كه مى‏تواند ژن‏ها و وضع انسان‏ها و جوانى انسان‏ها را حفظ كند، بررسى مى‏كنند. از نظر علمى اين ممكن و قابل تحقق است. خداوند تبارك و تعالى اين معجزه را در حق حضرت خضرعليه السلام انجام داد و همه در اين باره متفق القول هستند. اهل تسنن هم در صحاح به اين اشاره دارند. دجال مخلوق است و عمرش طولانى است. دجال، از زمان پيامبر (ص) بوده و در مدينه متولد شده است و عمرش طولانى است، حتى طولانى‏تر از عمر حضرت(عج)؛ يعنى دجال كه خودش دشمن خدا است، دشمن خدا متولد به عمر طولانى است؛ يعنى چگونه مى‏شود طول عمر براى دشمن خدا ممكن باشد، ولى براى ولى اللَّه ممكن نباشد. لذا ما مى‏گوييم نه استحاله عرفى و نه استحاله عقلى دارد.
به اين مسأله تمام مسلمين بلكه تمام اديان اعتقاد دارند؛ مثلاً مسيحيان اعتقاد دارند به زنده بودن حضرت الياس و حضرت مسيح عليهما السلام كه هنوز زنده و در آسمان است.

8-س : شغل امام زمان(عج) در دوران غيبت چيست؟ اصولاً حضرت شبانه روز را به چه كارى مشغول است؟
ج -كارهاى حضرت(عج) از نظر تكوينى كارهاى بزرگى است. جنود اللَّه فى الارض برنامه دارند. مشغولند و فعال هستند؛ مثلاً حضرت موسى - على نبينا و آله و عليه السلام - چند روز با حضرت خضرعليه السلام بود با هم كارهايى را انجام دادند. اين كارهايى كه حضرت خضر(ع) كرد نمونه كار حضرت است؛ ولى اين‏ها كارهاى كوچك هستند. كارهاى حضرت خيلى بزرگ و مربوط به دولت‏ها است و تمام دستورهاى خدا را اجرا مى‏كنند. برنامه دارند و هدفشان براى حفظ وضع ايمانى جهان و رساندن جهان به نقطه ظهور است.

10-س : ويژگى ‏هاى ممتاز ياران امام زمان(عج) را بيان كنيد؟
 ج -ياران حضرت(عج) ياران خاص هستند كه وزراى ايشان هستند؛ يعنى حكام دنيا كه 313 نفر هستند، اين‏ها از كبار اولياء اللَّه هستند. روايات مختلف درباره صفاتشان داريم از منابع سنّى‏ها و رواياتى از منابع خودمان كه آن افراد خير اهل الارض هستند. روايت داريم كه افضل از اصحاب ابى‏عبداللَّه الحسين‏عليه السلام هستند؛ ولى معلوم نيست كه اين سندش صحيح باشد. به هر حال ياران حضرت درجه‏شان بالا است.
روايتى داريم كه بعضى كارها را حضرت انجام مى‏دهد و بعضى از ياران به حضرت اعتراض مى‏كنند و شك مى‏كنند و حضرت برايشان دليل مى‏آورند؛ مثلاً در بعضى اوقات يكى از بزرگان يارانش مى‏لرزد و مى‏گويد: خيلى خون ريختى، خيلى آدم كشتى![ فضل ابن شاذان، عن عبداللَّه بن سنان عن ابى‏عبداللَّه الصادق‏عليه السلام قال: يقتل القائم‏عليه السلام حتى يبلغ السوق قال: فيقول له رجل من ولد ابيه: انك لَتُجْفِلُ الناس‏اِجفالَ‏النَعَم فبعهدٍ من رسول اللَّه‏صلى الله عليه وآله او بماذا؟ «...يخرج القائم‏عليه السلام عهداً من رسول‏صلى الله عليه وآله». (114)] درجه آن‏ها بدون شك خيلى بالا است. من احتمال مى‏دهم كه درجه اين ياران بعد از كارشان با حضرت رشد مى‏كند و بعداً حكّام جهان مى‏شوند و حضرت يك پيمان و «عقد اتفاق» با اصحابش انجام مى‏دهد و آن مشورت درامور كلى است و بعداً خودش از قدرتى كه خدا به او داده به اين ياران مى‏دهد؛ مثلاً مى‏گويد به يارانش، «اذا قام القائم ابعث فى اقاليم الارض فى كل اقليم رجلاً يقول عهدك (فى) كفك فإذا وَرَدَ عليك ما لا تفهمه و لا تعرف القضاء فيه فانظر إلى كفك و اعمل بما فيها...»(115) اگر خواستيد يك نظر بدهيد و قضاوتى بكنيد و شك كرديد، نگاه كن به كف دستت مى‏بينى حكمش را. اين اعمال ولايت تكوينى حضرت(عج) است. يا مى‏توانند با حضرت تماس بگيرند و صحبت بكنند و همديگر رامى‏بينند و جواب مسأله را از ايشان مى‏پرسند. به هرحال مقام آن‏هاخيلى بالا است؛ ولى من نمى‏دانم كه بالاتر از اصحاب امام حسين‏عليه السلام باشند.


 11-س : آيا امكان دارد براى امام زمان(عج) درحال حاضر حوادث طبيعى اتفاق بيفتد؛ مثلاً سرماخوردگى، مريضى، تصادف، سيل و زلزله و چنين خطراتى هست يا نيست. اگر بفرماييد نيست، پس دعاهايى كه توصيه شده براى سلامتى و دستور صدقه براى سلامتى آن حضرت، چگونه قابل توجيه است؟
ج : از يك جهت ما مى‏دانيم كه قطعاً خداوند تبارك و تعالى آقا را حفظ مى ‏كند تا به هدفش برسد. حتى اگر ما دعا نكنيم، «وعداللَّه» است «ان هذا شى‏ء وعداللَّه و رسوله و اهل بيته.»(116) اين را مى‏دانيم حتى اگر تمام اهل زمين عليه حضرت دعا كردند و يا اگر ما دعا نكرديم باز هم محفوظ است. دعا براى حضرت(عج) فايده ندارد و بيش‏تر براى خودمان است كه مرتبط به حضرت باشيم. دعا مى‏كنيم براى حفظ حضرت كه ما محفوظ باشيم. مثلاً يك كارى داريم حل نشده است دعا براى تعجيل حضرت براى حل مشكل خودمان است و نفع اين دعاها براى خودمان است و الا خداوند تبارك و تعالى نقشه و هدفش اين است كه حضرت را به نتيجه و هدف برساند.
12-س : اين نكته كه امام زمان(عج) را خانمى در ايران به شهادت خواهد رساند، چقدر درست است؟

ج-من در لبنان شنيدم خانمى از اهل كوفه، در نجف شنيدم خانمى از اهل كوفه در مسجد كوفه و اين‏جا آمدم شنيدم خانمى از ايران آقا را به شهادت مى‏رساند. تتبع كردم هيچ روايتى را نديدم و اصلاً اين روايت هيچ منبعى ندارد. مطلب ديگر اين‏كه روايتى كه مى‏گويد بعد از 7 سال يا 9 سال حضرت به شهادت مى‏رسد، ديدم اصل اين روايت كه حكومت حضرت 7 سال يا 9 سال است، اصلش سنى است. ما روايتى از ائمه‏عليهم السلام نداريم. همين راوى سنى مى‏گويد از پيامبرصلى الله عليه وآله پرسيدم «كم يملك المهدى(عج)»، قال‏صلى الله عليه وآله: «يخرج من عترتى يملك سبعاً او تسعاً فيملاء الارض قسطاً و عدلاً.(117)» حالا چرا نمى‏گويد هفت، گفت: تا پرسيديم از پيامبرصلى الله عليه وآله كه مهدى موعود(عج) چقدر حكومت مى‏كند، «اشار بيده خمساً واثنين(118)». شايد اين اشاره به 5 مرحله و شايد 5 قرن باشد. روايتى نداريم كه حكومت حضرت مهدى(عج) كوتاه باشد و بعد به شهادت مى‏رسد. من روايتى را ترجيح مى‏دهم كه مى‏گويد: حضرت(عج) قيام مى‏كند تا اين‏كه جهان را پر از عدل و نور خدا كند و زحمات انبيا را به ثمر برساند. پس معقول نيست كه مدتى كوتاه حكومت بكند. معقول اين است كه 12 نفر بعد از حضرت از اولاد حضرت حكومت بكنند. بعداً رفت و آمد به زمين و آخرت طبيعى مى‏شود. اين‏قدر پيشرفت مى‏شود كه برگشتن كسى از بهشت مثل امام حسين‏عليه السلام از عالم آخرت و اين‏كه بيايد و حكومت كند، چيزى معقول مى‏شود و رجعت شروع مى‏شود و روايت صحيح داريم، «أوَّلُ مَنْ يَرْجِعُ إلَى الدُّنيا الْحُسَيْنِ بنِ عَلِى عليهما السلام»(119) بعد از امام حسين‏ عليه السلام و حكومتش پيغمبر و اميرالمؤمنين صلوات اللَّه عليهم بر مى ‏گردند.

 

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت