چرا وجود حضرت مهدی(عج) به خورشید پشت ابر تشبیه شده است؟

پرسش:

چرا وجود حضرت مهدی(عج) به خورشید پشت ابر تشبیه شده است؟

پرسش:

 پاسخ این سوال برمی برگردد به سخن خود امام زمان(ع) که وجود خویش را در عصر غیبت کبری، به خورشید در پس ابر تشبیه کرده است. آنجا که می‌فرمایند:
 «أَمّا وَجْهُ الاِْنْتِفاعِ بی فی غَیْبَتی فَکَالاِْنْتِفاعِ بِالشَّمْسِ إِذا غَیَّبَتْها عَنِ الاَْبْصارِ السَّحابُ؛ امّا چگونگی استفاده از من در غیبتم، همانند استفاده از خورشید است هنگامى که ابرها آن را از دیدگان پنهان نگاه دارد.»(1)

 در این تشبیه، نکات جالبى نهفته است که به بعضى از آن‌ها اشاره مى‌کنیم:

1⃣همان گونه که خورشید، منشأ حیات موجودات و مایه‌ى گرمى و حرارت و نور و حرکت و … است، حیات معنوى جامعه، از وجود امام زمان(ع)، و بقاى آن نیز به بقاى وجود آن حضرت وابسته است.

2⃣ همان گونه که خورشید واسطه‌ ى بهره‌ گیرى موجودات از نور و حرارت است، امام نیز واسطه‌ ى اعلا براى فیض بردن موجودات است.

3⃣همان گونه که مردم، انتظار خارج شدن خورشید از پَسِ ابرها را دارند، تا از وجود و ظهورش استفاده ببرند، در ایّام غیبتِ آن حضرت نیز مردم، منتظر ظهور و خروج اویند و از ظهورش مأیوس نمى‌گردند.

4⃣ همان گونه که ابر، کاملاً خورشید را نمى‌پوشاند و نور خورشید به زمین و زمینیان مى‌رسد، غیبت هم مانع کامل براى بهره ‌دهى حضرت نیست. و مردم از وجود مبارک او بهره مى‌برند.

5⃣ همان گونه که شعاع خورشید، به مقدار روزنه‌ها و اندازه‌ى پنجره‌ها، داخل اتاق‌ها مى‌شود و مردم از آن بهره مى‌برند، مقدار بهره‌ى مردم از وجود و آثار و برکات آن حضرت نیز، به اندازه‌ى قابلیّت آنان است.

(1) الغیبة، شیخ طوسى، ص292، ح247 ؛ / احتجاج، ج2، ص284.

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت