چرا مرد صاحب اختیار زن است؟

پرسش:

چرا مرد باید صاحب اختیار زن باشد و نه این که هر کدام اختیار خود را داشته باشند؟

پاسخ:

با سلام و ادب

پاسخ به این سوال به نكاتي در اين باره دقت كنيد:
1. آية 34 نسأ، مربوط به رابطه زن و شوهر در خانواده است‌. يعني شوهران به سبب انفاق‌، قدرت و... بر همسران خود حق سرپرستي دارند. بنابراين‌، اين آيه را نمي‌توان در مقايسه بين زن و مرد، در جامعه جريان داد.
2. از نظر اسلام‌، زن و مرد، داراي حقوق اجتماعي متساوي هستند; اما حقوق اجتماعي متشابه ندارند. قرآن كريم‌، زن و مرد را از نظر انساني‌، اراده و اختيار، هدف خلقت‌، برنامه‌هاي تكاملي مادي و معنوي‌، استقلال و آزادي‌، اقتصادي‌، تسلط بر اموال و... برابر مي‌داند; خطابات "يا ايها الناس‌" و "يا ايها الذين امنوا" كه شامل مرد و زن هر دو است‌، دلالت بر اين ادعا دارد. "وَ مَن‌ْ عَمِل‌َ صَـَـلِحًا مِّن ذَكَرٍ أَوْ أُنثَي‌َ وَ هُوَ مُؤْمِن‌ٌ فَأُوْلَئك‌َ يَدْخُلُون‌َ الْجَنَّة‌;(نساء آیه 124) هركس كار شايسته‌اي انجام دهد ـ خواه مرد يا زن ـ در حالي كه مؤمن باشد، آن‌ها وارد بهشت مي‌شوند."; "كُل‌ُّ نَفْس‌ِ بِمَا كَسَبَت‌ْ رَهِينَة‌"(مدثر آیه 38) (آري‌) هركس در گرو اعمال خويش است‌."; "لِّلرِّجَال‌ِ نَصِيب‌ٌ مِّمَّا اكْتَسَبُواْ وَلِلنِّسَآءِ نَصِيب‌ٌ مِّمَّا اكْتَسَبْن‌َ;(نساء آیه 32) مردان نصيبي از آن چه به دست مي‌آورند دارند، و زنان نيز نصيبي‌، (و نبايد حقوق هيچ يك پايمال گردد).
 اين آيات و مانند آن‌، نيز، دلالت بر تساوي حقوق انساني و اجتماعي دارند. اما همان طور كه گفتيم تساوي غير از تشابه است‌. زن مرد حقوق متساوي دارند، اما حقوق متشابه ندارند. متشابه نبودن زن و مرد به لحاظ تفاوت‌هاي جسمي‌، روحي و رواني است‌. زن‌، پايگاه پيدايش وجود انسان است‌، رشد نونهالان در دامن او انجام مي‌پذيرد، همان‌طور كه از نظر جسمي‌، متناسب با حمل و پرورش و تربيت نسل‌هاي بعد آفريده شده‌، از نظر روحي هم سهم بيشتري از عواطف و احساسات دارد.
همين امور، علت آن است كه هر يك از زن و مرد در مسئوليت‌هاي اجتماعي حتي در انتخاب رشته در دانشگاه‌ها، رشته و شغل متناسب با خود را دارا باشند.
با وجود متشابه نبودن زن و مرد، آيا مي‌توان گفت زن و مرد بايد در تمام شئون همراه يك ديگر گام برداشته و در تمام كارها صددرصد مساوي باشند؟! مگر نه اين است كه بايد طرف دار عدالت در اجتماع بود؟ آيا عدالت غير از اين است كه هركسي به وظيفه خود پرداخته و از مواهب و مزاياي وجودي خويش بهره‌مند گردد؟
اسلام‌، در عين طرفداري از عدالت‌، مرد را در پاره‌اي از كارهاي اجتماعي كه به خشونت و يا دقت بيشتري نيازمند است‌، و يا در كارهاي شاق‌ّ و طاقت فرسا، مسئوليت داده است‌; و زن‌ها را در كارهاي متناسب با روحيات او توصيه كرده است‌.
بر اين اساس‌، چنان چه در برنامه‌ريزي‌هاي كلان‌ِ مملكت‌، زن و مرد را مشابه هم قرار دهند كه متأسفانه كم و بيش مشاهده مي‌شود، به ويژه در انتخاب رشته در دانشگاه كار درستي نيست‌; و ترويج آن نيز كار غلطي است‌.
به هر حال خيلي از اشتباهات در جامعه مسلمانان وجود دارد، كه ربطي به اسلام ندارد.

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت