چگونه می توان هویت زن را به او باز شناساند؟

پرسش:

با توجه به اين كه دين اسلام و معصومان(ع) براي زن ارزش والايي قائلند، چگونه مي‏توان با توجه به تبليغات غرب - زنان را به هويت شان آشنا نمود و شخصيت آن‏ها را حفظ نمود؟

پاسخ:

با سلام و تشکر از ارتباط جنابعالی با سایت طلبه پاسخگو، آرزوی توفیقات روزافزون برای شما داریم

براي بازيابي هويت و احياي شخصيت زن، عوامل و زمينه‏هاي متعددي نقش دارند كه اين عوامل مكمل يكديگر هستند. در اين جا به برخي از آن‏ها اشاره مي‏شود:
1 - بيان جايگاه زن در اسلام
2 - واگذاري برخي از مسئوليت‏ها به آنان‏
3 - مبارزه با تهاجم فرهنگي غرب
4 - تذكر و يادآوري آثار زيانبخش آزادي از نوع غربي با استفاده از آمار و مستندات يكي از عوامل مهم احياي شخصيت زن، بيان جايگاه زن در اسلام است، در جامعه اسلامي كه قرآن و معصومان(ع) از قداست خاصي برخوردار است، بيان جايگاه و ارزش واقعي و شخصيت انساني زن با بهره‏گيري از قرآن و روايات، يكي از عوامل تأثير گذار در هويت‏يابي زنان به حساب مي‏آيد. اگر زنان بدانند كه شخصيت آنان در بي حجابي و بي عفتي ظهور نمي‏كند، بلكه شخصيت آن‏ها در عفت، دين داري و رعايت ارزش‏هاي اسلامي ظهور مي‏كند، به هويت خويش بر مي‏گردند. البته بيان جايگاه زن در اسلام بايد مبتني بر منطق و استدلال صورت گيرد. استاد شهيد مطهري يكي از راه‏هاي جذب زنان به حجاب را بيان فلسفه حجاب دانست، همين طور وي تشخيص داد كه براي آشنايي زنان به جايگاه خود در آموزه‏هاي ديني، تدوين كتاب‏هاي تحليلي و علمي مانند نظام حقوق زن در اسلام نياز است كه خود به تدوين چنين كتابي پرداخت. براي تعيين جايگاه زن در اسلام، حوزه‏هاي علميه، عالمان دين، نويسندگان و رسانه‏هاي گروهي وظيفه دارند كه با برنامه‏هاي نظام‏مند به بيان جايگاه زن در آموزه‏هاي اسلامي، بپردازند. بايد به زنان آموخت كه زن با افكار جاهليت مبارزه نموده و به زن بها داد تا آن جا كه قرِآن درباره حضرت مريم (مادر عيسي) فرموده است كه: درمحراب عبادت همواره ملائكه با او سخن مي‏گفتند و از غيب براي او روزي مي‏رسيد. از لحاظ مقامات معنوي آن قدر كارش بالا گرفته بود كه پيغمبر زمانش را در حيرت فرو برده بود.(1) با آگاهي زنان از شخصيت و ارزش واقعي خود، ارزش و شخصيت و سعادت خود را در امور پست و پايين جستجو نمي‏كنند.
يكي از راهكارهاي مهم هويت يابي زنان، واگذاري برخي از مسئوليت‏ها به آنان است.
حضور زنان در صحنه‏هاي سياسي و اجتماعي موجب مي‏شود: زنان باور كنند كه در آموزه‏هاي ديني براي آن‏ها مسئوليت‏هاي مهم تعريف شده و آنان مانند مردان مي‏توانند مسئوليت‏هاي همسو با شرايط روحي و فيزيكي زنان را داشته باشند.
بهتر است حضور زنان صدر اسلام در صحنه‏هاي مختلف و بيعت آنان با پيامبر اسلام بيان شود.
مبارزه با تهاجم فرهنگي نيز راهكار مفيد جهت خنثي سازي تبليغات غرب عليه زنان را مي‏طلبد. غرب با بهره‏گيري از ابزار و وسايل تبلغي همسو با شرايط زمان چنين وانمود كرده است كه در اسلام حقوق زن ناديده گرفته شده و به زن آزادي سياسي، اقتصادي و اجتماعي داده نشده است از سوي ديگر غرب از جايگاه زن در غرب تبليغ نموده و به فرهنگ سازي پرداخته كه غرب آزادي سياسي، اجتماعي و... براي زن به ارمغان آورده است. همچنين از تساوي حقوق زن و مرد سخن گفته و جهان اسلام را متهم به نقض حقوق زنان نموده است.
براي خنثي سازي تهاجم فرهنگي غرب بايد به فرهنگ سازي و تغذيه فرهنگي پرداخت و اثبات نمود كه اسلام پاسدار حقوق زنان بوده و به زنان استقلال سياسي واجتماعي و... داده است.(2) شهيد مطهري با انتقاد از تبليغات غرب باور دارد كه اگر غرب در عصر حاضر استقلال اقتصادي و... زن را مطرح كرده، اسلام در هزار و چهارصد سال آن را مطرح كرده است. وي مي‏نويسد: "اسلام درهزارو چهارصد سال پيش اين قانون را گذرانده و گفت: "للرّجال نصيب ممّا اكتسبوا و للنّساء نصيبٌ ممّا اكتسبن"(3)... پس قرآن كريم سيزده قرن قبل از اروپا به زن استقلال اقتصادي داد"(4)
4 - امروزه مسئله آزادي بي حد و حصر جنسي، فمينيسم وسايلي از اين دست، مشكلات عديده‏اي را حتي درآن جوامع ايجاد كرده است با مسائل از قبيل به هم ريختن بنيان خانواده، انواع آلودگي و امراض، بيمارهاي رواني ناشي از عدم آرامش و سكون و اعتماد و آمارهايي كه از بيماري‏هاي روحي و رواني و خودكشي‏ها و... ارائه مي‏شود. آگاه كردن زنان جامعه از اين مشكلات و سخنان بعضي از انديشمندان آن‏ها در اين موارد نيز يكي از راه‏هاي ايجاد آگاهي در اين مسائل است.
يكي از راه‏هاي مهم مبارزه با تهاجم فرهنگي، شبهه‏شناسي و شبهه زدايي است، يعني بايد نخست شبهه‏هايي را كه در خصوص حقوق و جايگاه زن در اسلام وجود دارد، شناسايي كرد و سپس با اتخاذ سياست‏هاي منطقي و راهكارهاي مفيد شبهه زدايي نمود.
ايجاد زمينه‏ها و شرايط لازم براي ازدواج و ايجاد تعادل در مسايل جنسي و توجه به خواسته‏هاي جوانان در حدودي كه شرع و دين مشخص نموده است نيز بايد مورد توجه قرار گيرد.

1 - نظام حقوق زن در اسلام، ص 175.
2 - ر. ك: حسين نوري همداني، جايگاه بانوان در اسلام، ص 59 به بعد؛ تفسير الميزان، ج 2، ص 273؛ اسد اللَّه جمشيدي، جستاري در هستي‏شناسي زن، ص 59 به بعد.
3 - نساء (4)، آيه 32.
4 - ن
واحد پاسخ به سؤالات دفتر تبليغات اسلامي

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت