آیا اسلام مرد را برتر از زن می داند؟

پرسش:

چرا اسلام مرد را برتر از زن مي‏داند؟

پاسخ:

با سلام و تشکر از ارتباط جنابعالی با سایت طلبه پاسخگو، آرزوی توفیقات روزافزون برای شما داریم
با ظهور اسلام موقعيت اجتماعي زن دگرگون شد و زندگي زن وارد مرحله نويني گرديد. اسلام زن را همانند مرد برخوردار از روح كامل انساني و اختيار دانست و هر دو را در يك صف قرار داد و با خطاب‏هايي مشترك، مثل «يا ايها الذين آمنوا» و «يا ايّها الناس» مخاطب نمود. آيات متعددي در قرآن تصريح دارند كه زن و مرد اگر به دستورات اسلام عمل كنند مي‏توانند به تكامل مادي و معنوي برسند. از جمله آيات ذيل:

1- من عمل صالحاً من ذكر أو أنثي و هو مؤمن فأولئك يدخلون الجنة؛ هر كس از مرد وزن عمل شايسته‏اي انجام دهد و ايمان داشته باشد داخل بهشت خواهد شد.{1}

2- من عمل صالحاً من ذكرٍ أو أنثي و هو مؤمن فلنحيينّه حيوة طيّبة و لنجزينّهم أجرهم بأحسن ما كانوا يعملون؛{2} هر كس از مرد و زن عمل صالح انجام دهد و مؤمن باشد به او حيات پاكيزه‏اي مي‏بخشيم.

3- كل نفسٍ بما كسبت رهينة؛{3} هر كس در گرو اعمال خود مي‏باشد.

4- من عمل صالحاً فلنفسه و من أساء فعليها؛{4} هر كس كار نيك كند به نفع خود و هر كس بد كند به زيان خويش كرده است. پس اسلام، هيچ‏گاه مرد را بهتر از زن نمي‏داند و زن‏ها براي رسيدن به قرب الهي هيچ تفاوتي با مردان ندارند و چه بسا زنهايي وجود داشته باشد كه از مردان بهتر و برتر باشند.

البته ميان زن و مرد از نظر جسمي و روحي تفاوت‏هايي وجود دارد كه اين تفاوت‏ها ناشي از شرايط طبيعي و جايگاه اجتماعي زن و مرد و نوع كاركرد آنها است، مثلاً از آنجا كه زن پايگاه پيدايش وجود انسان است و رشد كودكان در دامان او انجام مي‏گيرد داراي عواطف و احساسات ويژه‏اي است و اسلام بر اساس همين عواطف و احساسات وظيفه هر يك از زن و مرد را تعيين كرده است و هيچ‏گاه نخواسته يكي را بر ديگري ترجيح دهد.

[1].غافر، آيه 40.

[2].نحل، آيه 95.

[3].مدثر، آيه 38.

[4].جاثيه، آيه 15.

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت