آیا دین اسلام هم مثل دین یهود، زن حائض را نجس فرض می کند؟

پرسش:

هر گاه شخص با احترام یا عزیز تر یا مهمان یا با مقام یا هر ارزش بیشتری با ما می خواهد وارد جایی شود, به او تعارف می کنیم که جلوی ما وارد شود و سر سفره بالای سفره بشیند یا در مجلس او جلو بشیند و ما پشت سر او درست است؟ حال چرا موقع نمازمردها و پسر ها باید جلوی ما بایستند و اگر ما جلوشان نماز خواندیم نمازمان باطل می شود؟ یعنی اگر برادر من که از من کوچک تر است پشت سرم نماز خواند نمازم باطل می شود؟ آیا ارزش و مقام انها نزد خدا بالاتر است ؟ مشهد که بودیم من تو حرم شیخ حر عاملی داشتم نماز می خوندم که وسط نمازم یهو یه مردی اومد و بی توجه به نماز من پشت سرم ایستاد ونماز خوند ومامور کفشداری اون جا جلوی همه وسط نمازم داد زد و گفت خانم نمازت رو بشکن مرد پشت سرته نمازت باطله و ازین حرفا؟ خب گناهم چی بود که نمازم باطل می شد؟ حرصم در اومد و می خواستم بزنم زیر گریه. از این هم بگذریم.....

2.در دین یهودی ها دختر خیلی بی ارزش است طوری که مردها در هفته 4 نماز واجب دارند ولی زنها خیر. خیلی ببخشید که این چیز ها را می گویم ولی وقتی دختر یهودی دچار عادت ماهیانه می شود عین نجاست می شود یعنی اگر دست مرد به او یا جایی که در ان نشسته خورد , مرد باید سریع غسل کند و خودش را آب بکشد. یعنی دختر در این حالت نجس است!!!! در دین ما ورود چیزهای نجس به مسجد حرام هست یعنی اگر سگ وارد مسجد شد باید اورا از مسجد بیرون کرد اگر کودکی فرش مسجد را نجس کرد سریع باید ان فرش را شست اگر خون یا چیزی نجس به خطوط قران مالید باید سریع ان را طاهر کرد و تماس نجاست با قران حرام است حال چرا در این وضعیت دختر 1:نباید نماز بخواند مثل دختر یهودی که بی ارزش و نجس است؟ 2:دستش نباید به قران بخورد مثل چیزهای نجس. 3:قران فقط تا 7 ایه برایش مستحب است و بیش از ان مکروه. 4:اجازه ی ورود به مسجد را ندارد حتی در حیاتش حق توقف ندارد و باید سریع محل را ترک کند مثل ببخشیدا همون سگ یا همون دختر بی ارزش یهودی که حق ورود به معبد رو نداره. آیا در این حالت دختر نجس تلقی می شود؟ من باز هم در این مورد سوال کردم و بهم گفتند برای جلوگیری از هتک حرمت به جای مقدس. اخه مگه غیر از اینه که یه امر طبیعیه که خود خدا قرارش داده؟ پس چرا همین امر طبیعی ارزش رو این قدر پایین ما آره که حکمش شبیه حکم چیز های نجس می شه و هتک حرمت می شه؟ مگه نماز خوندن که حرف زدن با خداست به خدا بی حرمتی می شه؟ من خیلی گیج شدم و این سوالها خیلی ذهنم رو پر کرده تو رو خدا جوابمو هر جور که هست بدید ببخشید اگر پر رو بودم و بد حرف زدم. اجرتون با خدا و امام زمان...

پاسخ:

با سلام و احترام

در مسئله ایستادن زن و مرد در نماز ، چند نکته وجود دارد:

1 ـ روايات و احاديث در اين زمينه ، دستور صريح و كاملا مشخص نداده است. در این زمینه روایاتی وارد شده که تنها به فاصله داشتن زن و مرد در نماز اشاره کرده، یا به جلو بودن مرد اشاره کرده‌اند.(1) به همين خاطر فتواي فقها در اينجا متفاوت است.
لذا در این مسئله چهار نظر وجود دارد:
1ـ رعایت فاصله بین زن و مرد در نماز لازم نیست، ولی مستحب است زن عقب‌تر از مرد بایستد و جای سجده او از جای ایستادن مرد کمی عقب‌تر باشد.(2)
2ـ باید بین مرد و زن در حال نماز اقلاً مقدار یک وجب فاصله باشد، و فرقی نمی‌کند زن جلوتر بایستد یا مرد و یا مساوی هم بایستند.(3)
3ـ باید در نماز زن عقب‌تر از مرد بایستد و جای سجده او از جای سجده مرد کمی عقب‌تر باشد و گرنه نماز باطل است و در این حکم محرم و غیر محرم تفاوتی ندارد.(4)
4ـ مکروه است زن در نماز جلوتر از مرد یا مساوی با او بایستد(5).
همان گونه که از فتاوای مختلف برمی‌آید ، این مسئله مورد اختلاف است و عموم فقها آن را واجب نمی‌دانند؛
البته در اين حكم ، خواه واجب يا مستحب ، فرقي بين محرم و نامحرم نيست.

رفتاری که خادم حرم با شما داشت، از چند جهت اشتباه بود و شما به خوبی می‌دانید اشتباه و نادانی برخی از مسلمانان را نمی‌شود به حساب دین گذاشت.
اوّل این که حتى به فتوای کسانی که جلوتر ایستادن زن را دارای اشکال می‌دانند، نماز آن کس که دیرتر اقامه می‌کند، اشکال دارد، خواه زن باشد یا مرد(6). پس نماز شما هیچ اشکال نداشت و فقط می‌توانست نماز مردی که پس از شما اقامه کرد، به فتوای برخی از فقها اشکال داشته باشد.
دوم: اگر نماز کسی باطل شد، کار خادم کاملاً اشتباه بود و نباید در حضور دیگران (علاوه بر نادانی در مسئله) صدا می‌زد و چنان سخن می‌گفت.

1– وسائل الشيعه ج 3  ص 427 ابواب مكان المصلي باب 6 و7 و8 .
2ـ امام خمینی، توضیح المسائل مراجع، ج 1، مسئله 886.
3ـ همان، آیةالله خویی و آیةالله تبریزی.
4ـ همان، آیةالله مکارم شیرازی.
5ـ آیةالله بهجت و آیةالله صافی گلپایگانی.
6-  توضیح المسایل مراجع، ج 1، مسئله 887.

پاسخ 2-
 اوّلاً: مسئله‌ای که بیان کردید، اختصاص به زنان ندارد، برای مردان نیز در هنگام جنابت همین احکام وجود دارد.
دوم: اگرچه نماز از زن حائض برداشته شده، اما همان گونه که در توضیح المسایل مراجع آمده،‌ مستحب است آن حائض در وقت نماز،‌خود را از خون پاک نماید و پنبه و دستمال را عوض کند و وضو بگیرد و اگر نمی‌تواند وضو بگیرد، تیمم نماید و رو به قبله بنشیند و مشغول ذکر، دعا و صلوات شود.(1)
بنابر این زنان در ایام عادت از سخن گفتن و مناجات با خداوند محروم نشده‌اند، بلکه وجوب نماز از آنها برداشته شده و ذکر و مناجات با خداوند و نشستن بر محل نماز برای آنان پاداش به همراه دارد، نه اینکه حرام باشد.
امیدواریم که با توضیح‌ها و پاسخ‌های ارائه شده، مقداری از شبهات و اشکالاتی که در مسایل مورد نظر داشتید، برطرف شده باشد. می‌توانید با مطالعه بیشتر آثار و متون اسلامی، با حقایق دین اسلام بیشتر آشنا شوید. چنانچه در مسایل مورد نظر و موارد مشابه آن شبهاتی برایتان باقی ماند، مجدداً با ما مکاتبه نمایید.
موفق و سربلند باشید.

1ـ توضیح المسایل مراجع، ج 1، مسئله 476

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت