ساده ترین راه برای اثبات برتری دین اسلام چیست؟

پرسش:

با سلام و خسته نباشید و قبول طاعات شما. ساده ترین دلیل برای ثابت کردن اینکه اسلام دین برتر است به یک انسان بی سواد و عامی چیست ؟ با تشکر

 پاسخ:
با عرض سلام و آرزوی توفیق الهی و قبولی طاعات

پاسخ ذیل تقدیم شما می شود امیدواریم این پاسخ قانع كننده باشد.
همه پیامبران از سوی خدا برای هدایت بشر مبعوث شده‌اند و همه مردم را به پرستش خدای واحد دعوت نموده‌اند ،پس چرا مسلمانان اعتقاد دارند که اسلام از همه ادیان بالاتر و کامل تر است؟
پاسخ : در آغاز لازم به یادآوری است که  خداوند سلسله پیامبران را به عنوان راهنمای راه سعادت بشریت برانگیخت وهر یک در ظرف زمانی خود به ارشاد و هدایت مردم پرداختند. آنان معلم بودند و دیگران آموزنده  .
انسان ها در تعلیمات انبیا مانند یك دانش آموزند كه از كلاس اوّل تا آخرین كلاس های بالا و بالاتر به تدریج گام برمی دارند . از این رو بشر در هر دوره ای طبق مقتضیات زمان و پیش‌رفتی كه پیدا می كند، نیازمند پیام نو و پیام آور نو است كه بدین لحاظ تجدید بعثت و ظهور پیامبران، تجدید دائمی شرایع ونزول كتاب‌های آسمانی انجام می گرفت. روشن است كه تعاليم كلاس هاي بالاتر ، كاملتر از كلاس هاي سال هاي پايين تر است. مقصود از كاملتر و بالاتر بودن دين اسلام نيز همين است كه آموزه هاي اسلام و تعاليم و احكامي كه درآن بيان شده است ، به تناسب رشد فكري انسان ها و گسترش نياز هاي بشري و و گستردگي روابط ميان انسان ها ، به صورت كامل تر براي انسان ها عرضه شده است. در عين حال هر ديني در زمان خود كامل بوده و به نياز هاي انسان ها در عصر خود پاسخ مي داد ، اما با وجود دين بعدي كه صورت كامل شده دين قبلي است ، دين قبل نسبت به دين بعد ناقص محسوب مي شود و به همين خاطر يهوديت نسبت به دين مسيحيت از نقص برخوردار بوده و دين حضرت مسيح كاملتر است.
بنابراين  با تكامل انسان، دین هم متكامل می شد، تا این كه بشریت به حدی می‌رسد كه بتواند برنامه كامل سعادت را دریافت نماید.
این زمان كه دوره خاتمیت است، توسط حضرت محمد(ص) كه آخرین پیامبر الهی است، دین اسلام به صورت كامل عرضه شد و با آمدن اسلام همه ادیان گذشته منسوخ گردید و همه بشر مكلف شدند از اسلام پیروی نمایند.(1) پس از آن جا كه اسلام آخرین دین آسمانی و كامل‌ترین ادیان است و با آمدن این دین، ادیان قبلی نسخ شده است، زیرا با وجود كامل،‌ نیازی به ناقص نمی باشد(2) تنها دین حق، اسلام است.
به بیانی دیگر: ‌دین حق در هر زمانی، یكی بیش نیست و بر همه كس لازم است از آن پیروی كنند. البته میان پیامبران اختلاف و نزاعی وجود ندارد. پیامبران خدا همگی به سوی یك هدف و یك خدا دعوت می كنند. آنان نیامده‌اند كه میان بشر گروه‌های متناقضی به وجود آورند، ولی این سخن به آن معنی نیست كه در هر زمانی چندین دین بر حق وجود داشته باشد و انسان می تواند در هر زمانی، هر دینی را كه می خواهد بپذیرد. بر عكس معنای سخن این است كه انسان باید همه پیامبران گذشته را قبول داشته باشد و بداند كه پیامبران سابق ، مبشّر پیامبران لاحق خصوصاً خاتم و افضل شان و پیامبران بعدی مصدّق پیامبران سابق بودند، پس لازمه ایمان به همه پیامبران این است كه در هر زمانی تسلیم شریعت همان پیامبری باشیم كه دوره‌ او است و قهراً لازم است در دوره خاتمیت به آخرین دستورهایی كه از جانب خدا به وسیله آخرین پیامبر رسیده است عمل كنیم.
قرآن كریم می فرماید: « هر كس غیر از اسلام دینی بجوید، هرگز از او پذیرفته نیست و او در جهان دیگر از جمله زیانكاران خواهد بود».(3)
لازمه تسلیم خدا شدن، پذیرفتن دستورهای او است، و روشن است كه همواره به آخرین دستور خدا باید عمل كرد و آخرین دستور خدا همان است كه آخرین رسول آورده است.(4)پس بعد از بعثت رسول اكرم(ص) تنها دین حق، اسلام است و ادیان دیگر منسوخ و زمان آن‌ها سپری شده است. چنان كه پیامبر اسلام(ص) رسالت خود را جهانی اعلام نمود و یهود و نصارا و همه پیروان ادیان دیگر را دعوت به اسلام كرد. قرآن خطاب به پیامبر(ص) می گوید:‌ «بگو ای مردم، من فرستاده خدا برای همه شما هستم».(5) «ای محمد، ما تو را برای همه مردم ، بشارت دهنده و بیم دهنده فرستادیم».(6)
« او است كه پیامبر خود را با هدایت و دین حق و پایداری فرستاد، تا پیامبر خود و آیین او را بر تمام دین ها غالب سازد، اگر چه مشركان نخواهند».(7)
افزون بر این می توان گفت: پس از ظهور اسلام،  غیر از اسلام، دین واقعی كه بتوان گفت دین خدا است، وجود ندارد، زیرا كتاب‌های آسمانی پیامبران صاحب شریعت كه در بردارنده قوانین الهی بودند و محتوای دین محسوب می شدند، به مرور زمان به كلی محو شدند و یا دستخوش تحریف قرار گرفتند؛چنان كه تورات موسی(ع) مورد تحریف های فراوان قرار گرفته و چیزی به نام انجیل عیسی(ع) باقی نمانده است، بلكه از دست نویس های افرادی كه از پیروان حضرت موسی و عیسی(ع) شمرده می شدند، مجموعه هایی تهیه شد و به نام کتاب مقدس ( عهدقدیم و عهد جدید ) معرفی گردیده است. هر شخص بی غرضی كه نظری بر عهدین (تورات و انجیل فعلی) بیفكند، خواهد دانست كه هیچ كدام از آن ها كتابی كه بر موسی(ع) یا عیسی(ع) نازل شده ، نیست. به عنوان مثال تورات خدا را به صورت انسانی ترسیم می كند كه نسبت به بسیاری از امور آگاهی ندارد.(8) و بارها از كار خود پشیمان می شود،(9)با حضرت یعقوب كشتی می گیرد و نمی تواند بر او غالب شود و سرانجام التماس می كند كه از او دست بردارد تا مردم خدا را در چنین حالی نبینند.(10)
وضع انجیل از تورات هم رسواتر است، زیرا اوّلاً چیزی به نام كتابی كه بر حضرت عیسی(ع) نازل شده، در دست نیست و مسیحیان چنین ادعایی ندارند كه انجیل فعلی كتابی است كه خدا بر حضرت عیسی(ع) نازل كرده، بلكه محتوای آن گزارش هایی است منسوب به چند تن از پیروان آن حضرت، و علاوه بر تجویز شرب خمر، ساختن آن را به عنوان معجزه عیسی قلمداد می كند.(11) در یك جمله: وحی های نازل شده بر این دو پیامبر بزرگوار تحریف شده است و نمی تواند نقش خود در هدایت مردم را ایفا كند و نمی تواند به عنوان دین و وحی الهی تلقی شود، ولی وحی نازل شده بر پیامبر اسلام(ص) بدون هیچ تحریف موجود است و برای همیشه از تحریف مصون باقی خواهد ماند، چرا كه خدا مصونیت قرآن كریم از هر گوفه تحریف را ضمانت كرده و فرمود: «ما قرآن را نازل كردیم و ما به طور قطع نگهدار آنیم».(12)
افزون بر این می توان با مقایسه احكام و قوانین اسلام با مسایل طرح شده در سایر ادیان هم به برتري و كامل تر بودن اسلام پی برد.

1- مرتضي مطهري، مجموعة آثار، ج 2، ص 181 و ج 3، ص 154.
2- علامه طباطبايي،‌ خلاصه تعاليم اسلام، ص 22.
3- آل عمران (3) آية‌ 85.
4- مرتضي مطهري، عدل الهي، ص 333.
5- اعراف (7) آية 158.
6- سبا (34) آية‌ 28.
7- توبه (9) آية 33.
8- ر.ك: تورات، سفر پيدايش، باب سوم، شمارة 8 - 12.
9- همان، باب 6، شمارة 6.
10- همان، باب 32، شمارة 24 – 32.
11- انجيل يوحنا، باب دوم.
12- حجر(15) آية 9.

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت