چطور دین اسلام می تواند جاودانه باشد؟


پرسش:
از اونجای که دنیا دنیای تغییر است و هیچ چیز در این دنیا قابل بقا و دوام نیست،همه چیز وجود موقت و محدود ناپایدار دارد پس چطور دین اسلام می تواند برای همیشه باقی بماند؟
پاسخ:
سلام علیکم
بله دنیا دنیای تغییر است نه به این معنی که همه چیز در تغییر است این  درست نیست.ولی به این معنی که جهان مادیات،ترکیبات مادی این دنیا در تغییر است صحیح است یعنی شما در این دنیا ماده ای پیدا نمیکنید که از ازل به همین شکل بوده و تا ابد هم به همین شکل باقی خواهد بود.
حکمای اسلامی از قدیم الایام این آیه 88 سوره نمل قرآن را که می فرماید: "وتری الجبال تحسبها جامده و هی تمر مر السحاب صنع الله الذی اتقن کل شی"
ناظر به تغییری که در همه ی اشیا و اجسام عالم رخ میدهد دانسته اند به قرینه "صنع الله الذی اتقن کل شی" آیه می گویید این کوه ها را که می بینی خیال میکنی یکنواخت و ثابت است و حال اینکه اینها دائما در تغییر است همان طور که ابرها را می بینی که به یک حال باقی نمی مانند.البته کوه به عنوان مثال است،یعنی همه اشیا اینجور است.
در اینکه اجسام و مواد این عالم دائما در تغییر است هیچ بحثی نیست.همان طور که در آیات 1و2 سوره تکویر داریم که می فرمایند:"اذا الشمس کورت. و اذا النجوم انکدرت"
روزی که خورشید پیر میشود روزی که ستارگان پیر می شوند،دریا دیگر به شکل دریا نیست.
بله ،قرآن هم می گوید هیچ جسمی از اجسام این عالم ابدیت ندارد.ولی بحث ما درباره اجسام نیست درباره قوانین است .حرف ما این است که بشر یک سلسله قوانین آسمانی دارد که این قوانین برای همیشه باقی است .مثلا قانون جاذبه عمومی خودش یک قانون ثابت است.و قرآن هم قانون است اگر کسی بگوید کاغذهایی که خطوط و آیات قرآن روی آن نوشته شده است کهنه نمی شود ما می گوییم نه کاغذ جسم است و کهنه می شود ولی قرآن حقایق را بیان می کند ،قوانین را بیان میکند و این دیگر کهنگی پذیر نیست .قانون که جسم نیست .جسم کهنه و فانی می شود.
 ولی قانون اگر حقیقت باشد یعنی مطابق با واقع باشد ،همیشه باقی است .مثلا اینکه می گوییم راستی موجب رضای خداست یا برای انسان استقامت صفت خوبی است ،قانونی برای زندگی بشر است و تغییر پذیر نیست.
ولی اگر مطابق با واقع نباشد از اول هم درست نبوده است مثلا می گویند فئودالیسم دیگر کهنه شده است (یعنی آدمی که بزور قلدری سرزمین زیادی تصاحب میکردو عده ی رو بزور ازشون کار میکشیده تا خودش بخورد)بد است چون دیگر کهنه شده مگر روزی که نو بود خوب بود؟؟اینها که دیگر نو و کهنه ندارد .روز اولش هم مثل امروز بد بوده .کهنه شده یعنی چی؟
به هر حال مانعی ندارد که بشر یک سلسله قوانین داشته باشد که اینها برای همیشه ثابت و باقی بماند. از خصوصیات دین مقدس اسلام این است که همیشه روی حاجتهای ثابت انسان مهر ثابت زده است اما حاجتهای متغییر انسان را تابع حاجتهای ثابت قرار داده است .

موفق باشید. 

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت