سپاه اسلام چگونه توانست ایران و روم را شکست دهد؟

پرسش:

خدمت شما دوست عزیز سلام عرض می کنم. می دانیم در دوره ی خلافت عمر سپاه اسلام توانست سپاه ایران و روم را شکست دهد و حتی کشورهای افریقایی را نیز به تصرف خود در آورد. سوال من اینجاست که سپاه اسلام چگونه توانست این کارها را انجام دهد حتی اگر فرض کنیم سپاه ایران و روم ضعیف شده بودند اما کشورهای آفریقایی چه؟ با تشکر

 پاسخ:


با عرض سلام و سپاس از ارتباط با این سایت  در مورد پرسش مذکور به عرض شما می رسانیم  :
1- اگر مسلمانان توانستند بر دو قدرت بزرگ آن زمان یعنی ایران ساسانی و امپراتوری روم را شکست بدهند ،  تنها یکی از عوامل پیروزی مسلمانان  ضعف دو قدرت مذکور بود . عوامل دیگری همانند ایمان و شجاعت و ارزشمندی جهاد رهایی بخش نیز موثر بود .بلکه این بیشترین تاثیر را داشت.  چرا که اگر این عامل ایمان و برحق بودن مسلمانان نبود در همان آغاز و زمان پیامبر به پیروزی نمی رسیدند.  این تلاش صادقانه و حق گرایانه موجب امدادها و نصرت ویژه پروردگار می گردد .چرا که قرآن می گوید : ان تنصرواالله ینصرکم ویثبت اقدامکم   . یکی از شاخصه های جبهه حق بهره مندی از امدادهای غیبی الهی داشت  همان گونه که در جنگهای بدر و احد و احزاب و خیبر و حنین نصیب مسلملنان شد .
2- این که نوشته اید ضعف در دو کشور ایران روم بود چرا کشورهای افریقایی شکست خوردند ، به اطلاع شما می رسانم : در آن زمان  اولا : کشورهایی  که در شمال آفریقا قرار دارند مانند مصر،  لیبی ،تونس و مراکش این ها جزء قلمرو امپراطوری پهناور روم قرار داشتند  و کشور مستقلی نبودند.بنا براین نبرد در این مناطق همان نبرد با امپراطوری روم بود و ضعف حکومتی در این مناطق نیز وجود داشت.ثانیا: مسلمانان به كشورهای آفریقایی مستقل همانند کشورهایی که در شاخ آفریقا قراردارند مانند اریتره ، جیبوتی وسومالی (و حبشه آن زمان ) حمله نکردند . این دیار هیچ گاه با نبرد به اسلام نگرويدند ،  چرا که جنگ های اسلامی جنگ های رهایی بخش است .اگر حکومتی مانع حرکت های حق طلبانه مردم شود جهاد رهایی بخش معنا پیدا می کند . در سر زمین شاخ افریقا و حبشه از حکومت خوبی بهره مند بود که با وجود آن نبرد در این منطقه توجیه مکتبی نداشت و مسلمانان به آن اقدام ننمودند.

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت