آیا براستی شهید مطهری از حوزه طرد شد؟

پرسش:

چرا استاد مطهری از حوزه طرد شد!؟؟؟

پاسخ:

با سلام و تشکر از حسن اعتماد جنابعالی

در منابع معتبر، مطلبی در مورد طرد استاد مطهری از حوزه مشاهده نکردیم؛ بنابراین ، این سخن نمی‌تواند پذیرفته باشد . استاد مطهری فرزند حوزه بوده ، میان حوزویان جایگاه بلند داشته و یکی از افتخارات حوزه محسوب می‌شود . همان گونه که این استاد فرزانه میان دانشگاهیان جایگاه بلند داشته و از افتخارات دانشگاه نیز محسوب می‌گردد، البته گاهی کسانی مانند استاد مطهری و یا حتی حضرت امام خمینی مورد بی مهری و حتی برخورد نادرست گروهی از حوزویان قرار می‌گرفتند، اما به معنای طرد ازحوزه نیست.

شاید مقصود از طرد شهید مطهری از حوزه آن باشد که چرا وی از حوزه به دانشگاه رفت؟ اگر این مقصود باشد می‌گویم: یکی از ویژگی‌های شهید مطهری، تکلیف گرایی است، بدین معنا که درصدد انجام تکلیف و رسالت خود بود. اگر استاد تشخیص می‌داد در فلان مکان می‌تواند بهتر به اسلام خدمت کند،  همان جا حضور می‌یافت. استاد تشخیص داد که در آن دوره و زمان، دانشگاه مناسب‌ترین مکان جهت دفاع از اسلام و هدایت دانشجویان است، این در حالی بود که دشمنان دین را نشانه گرفته و نسل جوان به ویژه دانشجویان – را از معارف دینی دور کرده بودند. جدایی نسل دانشگاهی از دین به طور عام و از معارف آن به طور خاص، یکی از اهداف پیدا و پنهان استعمار و مجریان آنها در داخل کشور بود.

شهید مطهری در قالب سخنرانی، تدریس، تدوین کتاب و مقاله و پرسش و پاسخ به تغذیه فرهنگی دانشجویان و دفاع از اسلام و آگاهی بخشی به نسل دانشگاهی و پرداخت. حضور استاد در هدایت جوانان و دانشگاه‌ها بسیار مؤثر بود . بسیاری از اساتید و دانشجویان با معارف بلند اسلامی آشنا شده و زمینه وحدت حوزه و دانشگاه فراهم شد؛ از این رو که برخی از بزرگان حوزه سفارش نمودند که شهید در دانشگاه بماند. البته استاد شهید مطهری در کنار حضور خود به دانشگاه، در حوزه نیز به تدریس و فعالیت‌های پژوهشی می‌پرداخت

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت