با چه دلیل و سندی می توان پی برد که تاریخ پیامبران صحت دارد؟

پرسش:

 چه دليل و سندى وجود دارد كه ماجراهاى پيامبران را باور داشته باشيم؟ از كجا صحت و سقم داستان هايشان را بپذيريم؟
پاسخ :

با سلام و عرض ادب و احنرام 

براى اطلاع از داستان و زندگى پيامبران دو مأخذ معتبر وجود دارد.
1- قرآن كريم. قرآن وحى الهى است و كلام خدايى است كه از گذشته و آينده و نهان و آشكار آگاه است و چيزى بر وى پوشيده نيست. از اين رو هر چه قرآن بگويد، كاملاً با واقعيت مطابقت دارد. بنابراين داستان هايى كه قرآن براى پيامبران نقل كرده حقيقت دارد مثل ماجراى حضرت يوسف(ع) و حضرت يونس و پيامبران ديگر.
2- روايات حضرات معصومين(ع). پيامبر اسلام(ص) و امامان معصوم(ع) داراى علم خدادادى هستند و مى‏ توانند از گذشته و آينده خبر دهند. بنابراين هر داستان و مطلبى را كه يكى از معصومين(ع) درباره زندگى پيامبران(ع) نقل كند، مورد قبول ما است چرا كه با واقع مطابقت دارد، و حقيقت را بازگو كرده است.
غير از اين دو مأخذ معتبر، برخى اسناد تاريخى و باستانى، وجود پيامبران را در گذشته مورد تأييد قرار مى‏دهد. از روى نوشته‏ ها و آثارى كه بر جاى مانده و از راه تعاليم و آداب و سنن دينى كه در گذشته وجود داشته و بعضاً بر جاى مانده، يا آثار و بناهايى كه باقى مانده و... مى‏ توان به وجود برخى پيامبران در گذشته پى برد.
قطعيت و اعتبار اين روش و مأخذ، به مقدار اعتبار اسناد تاريخى و باستان‏شناسى و چگونگى تحليل و تفسير آن يافته ‏ها بستگی دارد 

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت