علت اين كه خداوند حضرت محمد (ص) را به پيامبري برانگيخت چه بود؟


سؤال:

علت اين كه خداوند حضرت محمد (ص) را به پيامبري برانگيخت چه بود؟
جواب

سلام

خداوند حكيم انسان هاي والايي را براي هدايت و راهنمايي بشر برانگيخته و آنان را حامل پيام خويش براي افراد قرار داده است. اينان پيامبرانند كه واسطه جريان فيض هدايت از سوي خداوند به بندگان مي باشند، و اين فيض از نخستين روزي كه بشر شايستگي بهره گيري از آن را يافته، از جانب خدا نازل گرديده و تا عصر پيامبر گرامي اسلام (ص) نيز ادامه داشته است. در پيامبران الهي عصمت از گناه و پاكي از تمام آلودگي ها شرط است، يعني كسي شايستگي نبوت را دارد كه معصوم باشد و عصمت در انسان صفتي است كه غير از خداوند كسي قدرت تشخيص آن را ندارد، زيرا غير از خدا هيچ كس از تمام حالات و زندگي دروني و بيروني و افكار و عقايد باطني انسان با خبر نيست، تا بداند فلان شخص معصوم و پاك از تمام گناهان است يا نه؟ فقط خدا عالم بر همه چيز است، از اين رو انتخاب پيامبر از بين انسان ها با خدا است «الله اعلم حيث يجعل رسالته؛ خداوند آگاه تر است كه رسالت خود را براي چه كسي قرار دهد». (1)
انتخاب پيامبر مثل انتخاب رئيس جمهوري يا نماينده مجلس نيست كه مردم بتوانند آنان را انتخاب نمايند.
پيامبر را خدا بر مي گزيند و به مردم معرفي مي كند. پيامبر اسلام نيز از اين قانون مستثني نيست.
در عصر رسالت پيامبر اسلام (ص) زمان آن رسيد كه آخرين پيامبر براي هدايت بشر برانگيخته گردد تا آنان كه مايلند راه سعادت را بپيمايند، سر در گم نمانند و در منجلاب بدبختي غوطه ور نگردند، در اين وقت بود كه خداوند مهربان حضرت محمد (ص) را به خاطر دارا بودن شرايط پيامبري از جمله معصوم بودن از گناه و خطا به پيامبري برانگيخت.
پس از طرفي در زمان پيامبري حضرت محمد (ص) لازم بود پيامبري مبعوث گردد و از سوي ديگر هيچ كس جز حضرت محمد(ص) شايستگي پيامبر شدن را نداشته. خداوند حضرت را به پيامبري مبعوث فرمود.

1 – انعام (6) آيه 124.

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت