در تورات، چه مطالبى درباره حضرت محمد(ص)آمده است؟


پرسش:
در تورات، چه مطالبى درباره حضرت محمد(صلى الله عليه وآله وسلم)آمده است؟
پاسخ:
با سلام و عرض ادب و احترام
 در تورات و انجيل از احوال پيامبران به ويژه پيامبر گرامى اسلام(صلى الله عليه وآله وسلم)به تفصيل سخن گفته شده است، امّا متأسفانه اين دو كتاب دستخوش تحريف و نقصان گشته اند و از اين رو، دل نهادن به داستان هاى انجيل و تورات كنونى روا نيست.
در توراتى كه الآن در اختيار ماست، مطالبى مشاهده مى شود كه با مقام بلند رسالت و جايگاه والاى نبوّت منافات دارد و بى ترديد، اين كتاب، تورات اصلى و واقعى نيست.
در هر حال، در تورات كنونى نيز به مواردى بر مى خوريم كه به آمدن حضرت محمّد(صلى الله عليه وآله وسلم)و پشتيبانى خدا از آن حضرت اشاره كرده است. در اين باره به دو نمونه اشاره مى كنيم:
1. در «سِفْر تثنيه» آياتى وجود دارد كه ترجمه فارسى آن به نقل از تورات فارسى چنين است:
«يهود خدايت پيامبرى را از ميان تو از برادرانت مثل من براى تو مبعوث خواهد گردانيد؛ او را بشنويد و خداوند به من گفت: آنچه گفتند نيكو گفتند... پيامبرى را براى ايشان از ميان برادران ايشان مبعوث خواهم كرد و كلام خود را به دهانش خواهم گفت.»[1]
هرچند عالمان يهودى و مسيحى تلاش كرده اند كه اين بشارت را بر پيامبران بنى اسرائيل يا حضرت عيسى(عليه السلام)منطبق كنند، امّا به دلايل متعددى اين تلاش بيهوده است؛ زيرا قرائنى وجود دارد كه روشن مى سازد منظور از كلمه «برادرانت» به دو تيره اشاره مى كند كه همان تيره اسحاق و اسماعيل مى باشد. حضرت محمّد(صلى الله عليه وآله وسلم)از نسل حضرت اسماعيل(عليه السلام)بود و با نسل حضرت اسحاق و فرزندش حضرت يعقوب(عليه السلام)برادر به شمار مى رفت.
2. حضرت موسى(عليه السلام)در اواخر عمر، طى سخنانى كه انحطاط آينده قوم خود را نشان مى داد، عبارتى فرمود كه ترجمه فارسى آن در تورات امروزى چنين است: «و گفت: خدا از كوه سينا آمد و برخاست از سعير به سوى آن ها و درخشيد از كوه «فاران» و آمد با ده هزار مقدّس از دست راستش با يك قانون آتشين.»[2]
تحقيقات جغرافى دانان قديم و بعضى از دانشمندان مسيحى حاكى است كه مراد از كوه «فاران» مكّه مى باشد. در ترجمه عربى تورات تصريح شده است كه «فاران» در حجاز است.
ده هزار مقدّس كه در آيه معيّن گرديده، اشاره به پيروان و ياران حضرت محمّد(صلى الله عليه وآله وسلم)است همين امر نشان مى دهد كه اين بشارت، مربوط به حضرت مسيح(عليه السلام)نيست؛ زيرا آن حضرت در زمان حيات خود در دنيا موفقيتى نيافت و پيروان او بسيار اندك و انگشت شمار بودند .
در «تورات» سخنان ديگرى نيز درباره رسول خدا(صلى الله عليه وآله وسلم)آمده است .[3]
گفتنى است كه قرآن، برخى از بشارت ها و ويژگى هاى رسول خدا(صلى الله عليه وآله وسلم)را به نقل از كتب آسمانى پيشين مانند انجيل و تورات نقل كرده است كه در صحّت اين نقل، هيچ ترديدى وجود ندارد.

[1]. سفر تثنيه، باب 18، آيات 15 تا 17.
[2]. سفر تثنيه، باب 23، آيه 2.
[3]. ر.ك : پيامبر موعود در تورات و انجيل ، محمدرسول دريابى ، ص 203 ـ 210 بنياد فرهنگى امام مهدى(عليه السلام) .

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت