چه ضرورتى داشت كه گروهى از انسان ها معصوم باشند؟

پرسش:
چه ضرورتى داشت كه گروهى از انسان ها معصوم باشند؟
پاسخ:
با سلام و عرض ادب و احترام
 دلايل زير را مى توان براى ضرورت عصمت گروهى از انسان ها برشمرد:
1. رحمت پروردگار و حكمت الهى، اقتضا كرده كه پيامبرانى را براى هدايت مردم انتخاب كند. اگر پيامبران داراى عصمت نبودند، هرگز پيام هدايت خداوند به مردم
نمى رسيد؛ زيرا فرد غير معصوم، احتمال داشت كه در گرفتن وحى و رساندن آن به مردم گرفتار اشتباه شود يا از ترس جان و مال خود، پيام الهى را به مردم نرساند.
پيامبران الهى چون در گرفتن وحى و رساندن آن به مردم خطا نمى كنند و در اين كار، ترسى به خود راه نمى دهند و گرفتار وسوسه هاى شيطانى نيز نمى شوند، به درستى فرمان خدا را به مردم مى رسانند.
2. اگر پيامبران معصوم نبودند، سخنان آن ها بر مردم تأثير نمى گذاشت؛ زيرا انسانى كه خود از هدايت بهره اى ندارد، نمى تواند هدايت گر مردم باشد.
3. خداوند به هر موجودى، كمال شايسته اش را به او عطا مى كند. او فيّاض است و اگر شايستگى و لياقتى در فردى ببيند، او را از كمال متناسب با آن شايستگى محروم نمى سازد. چون پيامبران و امامان هم شايستگى برخوردارى از عصمت را داشتند، خدا به آنان نيز اين مقام را عنايت كرد.
4. خداوند پيامبران و امامان را از عصمت برخوردار ساخت تا ديگر انسان ها الگوهايى كامل و بى نقص پيش رو داشته باشند و با كمال اطمينان بتوانند به اين شخصيت هاى ممتاز اقتدا كنند و رفتار و گفتار و كردار آنان را سرمشق خود سازند.

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت