چرا ممالک غیر عرب از نعمت دین محروم ماندند؟

پرسش:

چرا خداوند متعال چند پیغمبر را به به زبانهای مختلف به ممالک مختلف ارسال نکرد و تنها یک پیامبر به زبان عرب نازل کرد در حالیکه در سایر ممالک تبلیغات خیلی کمی در آن دوره انجام یافت و بسیاری از مردم از نعمت دین محروم ماندند؟

 پاسخ:

با سلام و تشکر از ارتباط جنابعالی
مقدمه: رسالت و نبوت فراتر از نژاد، ملیت، زبان و مانند آن است، زیرا بر اساس: «الله اعلم حیث یجعل رسالته(1)؛ خداوند بهتر می‌داند چه کسی از میان بندگان او شایسته مقام پیامبری و رسالت است» هر کسی شایستگی لازم را داشت، همو را برای هدایت بندگان خود بر می‌گزیند و همراه با کتاب آسمانی به سوی مردم می‌فرستد. در تفسیر آیه یاد شده آمده است، در بین مردم عرب عده ای که از موقعیت مالی و اجتماعی برتر برخوردار بودند گمان می‌کردند که برای مقام رسالت شایسته‌ترند، ولی خداوند خطاب به آنها فرمود: پیامبری و نبوت چیزی نیست که با معیار قبایلی، مالی و اجتماعی قابل ارزیابی باشد، بلکه تنها خداوند است که می‌داند چه کسی شایسته آن مقام مقدس است.(2
دلایلی که می توان برای این مسئله ذکر کرد ، متعدد است و از آنچه به فهم انسانی می آید ، می توان چند دلیل برشمرد:
اوّل: پیام هر دین، فراتر از زبان آن است؛ بنابر این وقتی پیام همگانی و جهانی است، ضرورتی ندارد برای هر طایفه‌ای پیامبر و کتابی با زبان خود آنها فرستاد شود، بلکه زبان دین، زبان فطرت است که زبان مشترک همه انسان‌ها است.
چون این با زبان فطرت سخن می‌گوید و خواست‌های فطری بشر را بازگو می‌کند، با هر لغت و الفاظی باشد، مهم نیست. در قرآن آمده: «وما ارسلنا من رسولٍ الاّ بلسان قومه(1)؛ هیچ پیامبری را نفرستادیم مگر به زبان مردمش». مفسر بزرگوار استاد جوادی آملی می‌فرمود: مراد و پیام حقیقی آیه این است که زبان دین، زبان فطرت است و مراد قوم در آیه نژاد و ملیت نیست ، .
دوم: گرچه زبان مادری پیامبر عربی بود، ولی حضرت با همه نژادها با زبان خود ارتباط برقرار می‌کرد و پیام وحی را به آنها می‌رساند؛ حتی با جنیان، متناسب با فهم آنها سخن می‌گفت و معارف قرآن را به آنها ابلاغ می‌نمود(2). بنابر این عربی بودن زبان پیامبر محدودیت برای رسالت او ایجاد نکرده. همین که افرادی نظیر سلمان فارسی، بلال حبشی و اویس قرنی جزء برجسته ترین یاران پیامبر بودند، دلیل بر آن است که زبان برای رسالت جهانی حضرت، محدودیت ایجاد نکرده است.
سوم: ممالک غیر عربی به دلیل زبان‌شان از دین اسلام محروم نبوده‌اند . در زمان پیامبر، حضرت به اقصی نقاط جهان مبلّغان دینی را فرستاد و مردم مناطق مختلف جهان را از پیام دین آگاه کرد و هیچ‌کشوری از پیام اسلام بی‌خبر و محروم نماند ، اگر چه وسایل ارتباطی مثل امروز گسترده نبود ، اما با همان ابزارهای اندک ، پیام اسلام در طول چندین سال به مناطق مختلف رسید.
چهارم: چون با بعثت خاتم انبیا نبوت پایان یافت، خاتمیت با کامل‌ترین فرد انسانی می‌باید حاصل می‌شد و آن فرد غیر از وجود مقدس «محمد بن عبدالله» نبود و شایستگی آن را نداشت که در عرض او به مقام نبوت برسد به همین دلیل پیامبر دیگری همعرض ایشان برانگیخته نشد و رسالت کامل حضرت محمد(ص) خاتمیت تحقق یافت و اسلام به عنوان کامل‌ترین دین تا قیامت پاسخ‌گوی آدمیان است.
پنجم: برای فرستادن پیامبر در یک منطقه و سرزمین، تنها وجود انسان کامل که لیاقت به دست گرفتن پيام وحی و مسئولیت رسالت را بر عهده گیرد،‌ کفایت نمی‌کند، بلکه شرایط و زمینه‌های دیگر نیز لازم است. سرزمین عربستان در آن روزگار، بدترین وضع فرهنگی، اقتصادی و دینی را داشت. مردم در بدترین شکل زندگی می‌کردند و بدترین عقیده دینی (بت‌پرستی) را داشتند، چنان که بدترین فرهنگ (جنگ، غارت، زنده به گور کردن دختران و...) در آن جامعه حاکم بود و این مسئله زمینه پذیرش پیام آسمانی را آماده و فراهم می‌کرد، در حالی که سرزمین‌های امپراطوری ایران و روم از جهات فوق، کاملاً برتر از عربستان بودند. هم وضع اقتصادی مطلوب داشتند و از تمدن و فرهنگ برتری برخوردار بودند و هم دارای دین آسمانی بودند و این مسئله کاملاً با بت‌پرستی متفاوت بوده، بنابر این نیاز مردم عربستان به پیام آسمانی بسیار فراتر و بیشتر از سرزمین‌های دیگر بود و زمینه پذیرش فراهم پیام اسلام نیز بود و تحولی که در آن جامعه نیز به وقوع پیوست، بسیار عمیق و گسترده بود.

1ـ انعام (6) آیه 124.
2ـ تفسیر نمون، ج 5، ص 331 نشر دار الکتب الاسلامیه، تهران، 1379ش.
3ـ ابراهیم (   ) آیه 4.
4ـ مجمع البیان، ج 9 ـ‌ 10، ص 554، نشر دار المعرفة،‌ بیروت، 1408ق.

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت