چه مدت در عالم ذر زندگی کرده ایم؟

پرسش:

قبل از اين كه به اين دنيا بياييم، چه عالم هايي را پشت سر گذاشته ايم؟ آيا عالم ذر جزء آن ها است؟ يعني در آن جا هم زندگي كرده ايم؟ اگر زندگي كرده ايم، چه مدت بوده و اعمالمان چه بوده است؟

پاسخ:

با سلام و ادب

انسان قبل از اين كه به اين جهان پا بگذارد، در دنياي ديگري زندگي نكرده است و آغاز زندگي وي هنگام دميدن روح در جنين مادر مي باشد. بلي قرآن كريم از عالمي خبر مي دهد كه در آن از همة انسان ها پيمان توحيد گرفته شد،‌ يعني همة‌ انسان ها در آن عالم به ربوبيت خداوند اعتراف نمودند كه از آن به عالم ذر تعبير مي‌شود: "به خاطر بياور زماني را كه پروردگارت از پشت فرزندان آدم "ذريه" آن ها را بر گرفت (و آشكار ساخت). آن ها را گواه بر خودشان گرفت، و از آن ها پرسيد: آيا من پروردگار شما نيستيم، آن ها نيز همگي گفتند: آري ما گواهي داديم".

ليكن بايد توجه داشت كه به نظر اكثر محققان عالم ذر عالمي قبل از عالم دنيا نيست، بلكه مراد از عالم ذر اين است كه ذرات نخستين وجود انسان يعني نطفه، از پشت پدران به رحم مادران انتقال مي يابد، و تدريجاً در عالم جنين به صورت انسان كاملي در مي آيد. در همان حال خداوند قوا و استعدادهايي به او مي دهد كه بتواند حقيقت توحيد و آيين حق را درك كند،‌و اين فطرت توحيدي را در وجود او عجين مي سازد. پس منظور از عالم ذر عالم استعداد ها و تكوين و آفرينش است كه خداوند در وجود هر بشري استعداد و آمادگي براي حقيقت توحيد داده است،‌ هم در نهاد و فطرش اين سرّ الهي به صورت يك حس دروني ذاتي به وديعه گذارده شده و هم در خِرَدش به صورت يك حقيقت خود آگاه.

پس انسان قبل از اين دنيا زندگي ديگري نداشته و مراد از عالم ذر،‌ عالم استعدادها و عقل و فطرت است.

 

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت