آیا رفتن به قبر اموات موجب بخشش گناهانش می شود؟

پرسش :

آیا رفتن به سر قبر اموات یا انجام اعمال خیر برای آن ها واقعا گناهان آن ها را از بین می برد و یا موجب ارتقاء درجه آن ها می شود ؟

پاسخ :

با سلام و ادب

بر اساس روایات، دعا و طلب مغفرت و انجام کارهای نیک به نیت و نیابت از اموات، برای آن ها در عالم برزخ مفید و کارساز است. در روایات ما نقل شده که حضرت عیسى (ع) روزی از کنار قبری عبور نمود، دید که صاحب قبر گرفتار عذاب است، مدتی بعد نیز گذرش از همان جا افتاد، متوجه شد که از عذاب خبری نیست، سبب را از خداوند پرسید، خداوند فرمود: از این شخص فرزندی صالح در دنیا به جا مانده که کارهای نیک از او سر زد و به برکت کارهای خیر فرزندش عذاب از او برداشته شد.
 امام صادق (ع) فرمود :
« به خدا سوگند که اموات از رفتن بازماندگان به زیارت قبورشان مطلع میشوند و با حضور آنان مسرور می¬شوند و با آنان اُنس میگیرند و بهرهمند می¬شوند».
 امام هشتم نیز فرمود:
« هر بندهای که قبر مؤمنی را زیارت کند و بر سر قبرش سوره قدر را هفت مرتبه بخواند، خدا او و صاحب قبر را مشمول مغفرت خود می¬گرداند ».
از این گونه روایات چند نکته به دست می¬آید:
 اول : روح بعد از مرگ و انتقال به برزخ با بدن مادی و با قبر خاکی خود ارتباط خاصی داشته ، به بدن و قبر خود توجه بخصوصی دارد . به این لحاظ با حضور سر قبر می توان به نحو بهتر و کامل تری با روح اموات رابطة باطنی بر قرار کرد تا این که ثمرات دعا ،طلب رحمت و مغفرت بهتر و بیشتر به آن ها عاید گردد.
 دوم : به یقین خیرات و مبرات و صدقات ما می تواند تأثیر بسزایی در وضعیت اموات داشته باشد و موجب بخشش گناهان آن ها و بهبود وضعیت ایشان گردد .

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت