آیا بهشت و جهنم, طبقه بندی دارد؟

پرسش:

لطفا توضیحاتی درباره ی طبقات بهشت و جهنم بیان بفرمایید.

پاسخ:

با سلام و تشکر از حسن اعتماد شما دوست عزیز


از آيات متعدد قرآن استفاده مى ‏شود كه طبقات جهنم و اركان آن متفاوت است. جهنم درهاى متعدد دارد شايد به اين صورت باشد وقتى فردى از درى وارد جهنم شد دوباره در ديگرى باز مى‏ شود وارد جهنم بدترى مى ‏شود و همين طور.

قرآن مى ‏فرمايد: و سيق الذين كفروا الى جهنم زمرا حتى اذا جائوها فتحت ابوابها.(1) كسانى كه كفار شدند وگروه گروه به جهنم رانده مى‏ شوند وقتى به دوزخ مى ‏رسند درهاى آن گشوده مى ‏شود.

ان المنافقين فى الدرك الاسفل من النار و لن تجدلهم نصيرا. (2) منافقان درپايين‏ترين مرحله دوزخ قرار دارند و هرگز ياورى براى آن‏ها نخواهى يافت.
در آيه "و انّ جهنم لموعدهم اجمعين لما سبعة ابواب لكلّ باب منهم جزء مقسوم.(3) جهنم ميعادگاه همه آن‏ها است هفت در دارد و برای هر درى گروه معينى از آن‏ها تقسيم شده ‏اند.

در حديثى از على(ع) آمده است كه فرمود: «آيا م ى‏دانيد درهاى دوزخ چگونه است. سپس امام يك دست خود را بر روى ديگر گذارد و آن را گشود (اشاره به اين كه آن‏ها طبقاتى روى هم ديگر قرار دارند).(4)

در حديث ديگرى از همان حضرت نقل شده است كه بعد ازتفسير درهاى هفتگانه دوزخ به طبقاتى كه بعضى بالاى بعض ديگر قرار دارند نام‏هاى اينطبقت را چنين مى ‏شمرد: از همه پايين‏تر، جهنم و بالاى آن لظى و بالاى آن حطمه و فوقآن سقر و بالاى آن جحيم و فوق آن سعير و فوق آن هاويه است.(5)

طبقات جهنم يكى از ديگر دردناك‏تر و گروه هايى كه وارد آن‏ها مى ‏شوند يكى از ديگرى گنه كارترند واعمالى كه آن‏ها انجام مى ‏داده ‏اند يكى از ديگرى بدتر است.

1. زمر (39) آيه 71.

2. نساء (4) ،یه 145.

3. حجر (15) آيه 43 و 44.

4. پيام قرآن، ج 6، ص 417، به نقل از در المنثور، ج 4، ص 99.

5. همان، به نقل ازنور الثقلين، ج 3، ص 19، حديث 64.

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت