آیا ممکن است قیامت قبل از ظهور امام زمان (ع) باشد؟

پرسش:
در مورد مسئله قیامت که می گویند زمان قیامت معلوم نیست، ممکن است همین امروز یا فردا باشد، آیا ممکن است قیامت قبل از ظهور امام زمان (ع) باشد؟ چون ایشان برای گسترش عدالت می آید و این ممکن نیست که اول قیامت شود و بعد امام ظهور کنند.
پاسخ :
با سلام و عرض ادب و احترام
دلیل عقلی (همانطور که خودتان اشاره کرده اید،) و همینطور دلایل نقلی نشان می دهند که ظهور حضرت (ع) قبل از بر پایی قیامت خواهد بود.
بر اساس فلسفه الهی ، باطن جهان بر اساس حق است و سر انجام روزی خواهد رسید که ظاهر جهان نیز همانند باطن گردد و حق جلوه گر خواهد شد و غلبه با آن خواهد بود تا قیامت بر پا گردد.
لازمه جلوه گر شدن حق و غلبه آن، تشكيل حكومت جهانى با هدف مندى برقرارى عدالت و حاكميت دين بر جهان به دست  حضرت می باشد.
همچنین  در انديشه شيعى رجعت مطرح است و معناى رجعت آن است كه برخى از بزرگان زنده شده، در سايه حكومت عدالت گراى امام زمان(ع) زندگى مى‏كنند.
از سوی دیگر، برپایی قیامت همراه با خصوصیات و شرایط و اهدافی است  که با تحقق آن ها، جایی برای تحقق ملزومات قیام حضرت نخواهد بود. قیامت ،روزی است که تمام انسان ها از اولین تا آخرین برانگیخته می شوند ؛ بنابراین باید امام(ع) ظهور نماید و انسان ها در آن دوران نیز زندگی نمایند و سپس همه در قیامت جمع گردند. نیز با برپایی قیامت ، بساط زندگی مادی در روی زمین برچیده ، کوهها از هم پاشیده ، دریاها به طغیان در آمده و ...آنگاه هیچ کس در آن روز در زمین باقی نمی ماند تا پس از آن شاهد ظهور و حکومت عدل گردند ؛بنابراین ظهور و حکومت عدالت گستر ، قبل از این اتفاقات خواهد بود.
همان طور که می دانید قيامت ناگهانى بر پا مى شود. قرآن كريم مى فرمايد: « از تو دربارة رستاخيز مى پرسند كه كى بر پا مى شود، بگو: آن علم نزد پروردگار من است كه جز  وى آن را به موقع آشكار نمى كند».(1)
و اما روایاتی که درباره زمان ظهور و اوصاف آن و همچنین قیامت به ما رسیده است، نشان می دهد که حضرت قبل از قیامت ظهور خواهند فرمود.
در برخى روايات تصريح شده است كه حكومت امام زمان(ع)تا قيامت ادامه مى‏يابد كه اين حديث ناظر به طولانى بودن مدت حكومت امام زمان(ع) است. پيامبر اسلام(ص) فرمود: «در شب معراج خداى عالم به من فرمود: من سلطنت مهدى را ادامه مى‏دهم و روزگار او را بين دوستانم تا روز قيامت طولانى خواهم كرد».(1)
روایاتی که مدت حکومت حضرت را بیان می کنند، گرچه در فاصله آن تا قیامت اختلاف دارند، اما در این که ظهور قبل از قیامت خواهد بود  اتفاق دارند.
مرحوم شيخ مفيد در اين مورد مى فرمايد: غالب روايات مى گويند: مهدى موعود چهل روز پيش از قيامت مى ميرد و در آن چهل روز هرج و مرج خواهد شد و علامت بيرون آمدن مردگان و روز رستاخيز براى حساب و پاداش اعمال آشكار خواهد شد.(2)
عياشى در تفسير خود از جابر بن يزيد جعفى روايت نموده كه گفت ازحضرت باقر(ع) شنیدم که فرمود: به خدا قسم مردى از ما اهل بيت بعد از مرگش سيصد و نه سال سلطنت مى كند. عرض كردم: اين در چه زمانى خواهد بود؟ فرمود: بعد از مرگ قائم است. عرض كردم: حضرت قائم در عالم خود چقدر باقى مى ماند؟ فرمود: نوزده سال از موقع قيام تا هنگام مرگش. عرض كردم:‌ آيا بعد از مرگ قائم هرج و مرج مى شود؟ فرمود: آرى پنجاه سال. آن گاه امام منتصر به دنيا باز مى گردد براى خون خواهى خود و يارانش. وى بى دين ها را به قتل مى رساند و به اسارت مى برد. پس از ايشان امام سفاح به دنيا بر مى گردد پس تمام دشمنان ستمگر ما را مى كشد و تمام زمين را مالك مى شود و خداوند كار او را اصلاح مى گرداند و سيصد و نه سال سلطنت مى كند آن گاه امام فرمود: اى جابر مى دانى امام منتصر و سفاح كيست؟ منتصر حسين(ع) و سفاح، اميرالمؤمنين(ع) است.(3)
همه این روایات علی رغم برخی از اختلافات ، بیانگر آن هستند که ظهور امام زمان(ع) قبل از وقوع قیامت است.

پى نوشت ‏ها:
    1.  ينابيع المودة، ص 486، نقل از محمد جواد نجفى، ستارگان درخشان، ج 14، ص 73.
    2. علامه مجلسي،‌ مهدى موعود،‌ ص 1238.
    3.  مهدى موعود، ص 1239.

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت