چگونه خدا زمان عمر امت پیامبر را به تأخیر انداخت؟

پرسش:

در روایات است در شب معراج خدا به پیامبر فرمود: «از نعمت‌های من بر امت تو این است که عذاب آنها را در دنیا قرار دادم و عمر آنها را کاستم که گناهانشان زیاد نگردد و ثروتشان را کم کردم تا در قیامت حسابشان سخت نباشد و زمان آنها را تأخیر انداختم که به قیامت نزدیک باشند و در قبر مدت زندانشان کم باشد». (معالم الزلفی) خداوند چگونه زمان را تأخیر می‌اندازد؟ منظورش از تأخیر زمان و نزدیک شدن به قیامت و کم شدن مدّت زندان در قبر چیست؟

پاسخ:

این روایت را صاحب تفسیر ‌مقتنیات الدرر نیز نقل کرده است که خدا در شب معراج به پیامبر اکرم(ص) فرمود: «إنّ مِنْ نعمتی علی اُمّتک قصَّرتُ اَعمارَهم کی لا تکثر ذنوبهم واَقْلَلْتُ أموالهم کیلا یشتدّ فی القیامة حسابهم وأخّرت زمانهم کیلا یطول فی القبور حبسهم»

منظور این است که امت پیامبر اسلام به زمان قیامت نزدیکتر باشند تا مدت توقّفشان در عالم برزخ کمتر باشد و با تحقق قیامت، از حالت بلا تکلیفی خارج شوند، زیرا طبق آیات و روایات، انسان‌هایی که از دنیا می‌روند، تا روز قیامت در عالم برزخ به سر می‌برند که همان عالم قبر است و بر اساس سخن پیامبر اکرم(ص) باغی از باغ‌های بهشت است و یا گودالی از گودال‌های جهنم!(1)

البته توقف در برزخ دارای فلسفه‌هایی است، از جمله کامل شدن پروندة اعمال نیکان و بدان. در صورت نیاز می‌توانید به کتابی که در این زمینه تألیف شده مراجعه نمایید، از جمله پیام قرآن، جلد پنجم، مبحث برزخ.

پی‌نوشت‌ها:
1ـ ر.ک: پیام قرآن، آیت الله مکارم، ج 5، ص 469؛ بحار، ج 6، ص 275 و ج 58، ص 89.

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت