نيازهاي مادي و معنوي انسان چه چيزهايي است؟

پرسش:

نيازهاي مادي و معنوي انسان چه چيزهايي است؟

پاسخ:

با سلام و ادب و سلامتي، از ارتباط شما با سایت طلبه پاسخگو سپاسگزاریم

نياز مادي بشر، گمشده اي نيست. او به خوبي مي داند كه چگونه از مواهب طبيعي و نعمت هاي الهي، بهره مند شود. طبيعت مادي انسان ها تفاوتي با طبيعت ديگر جانداران و حتي گياهان در وابستگي فطري به عالم ماده و رفع نياز غريزي از آن ندارد.

به جز بشر كه با حشر انساني محشور مي شود، ساير موجودات ابتدا و انتها شروع و پاياني دارند. البته در اين كه حيوانات نيز محشور مي شوند در سورة تكوير به آن اشاره شده است. تفصيل مطلب به بحثي گسترده نياز دارد، ولي معاد و قيامت و زندگي در عالم آخرت، مقصد اصلي انسان ها است. پس نياز اصلي و عمدة انسان ها ارضا شدن با زندگي حيواني و مادي نيست. خداوند روح انسان را بر مي گزيند و به نفخه اي از خود، با جسمي كاملاً مادي و زوال پذير به نام بدن، آشنا مي كند و او را با چنين حربه اي مي آزمايد تا دوباره آن را به سوي خود بخواند و در سراي ابدي به آن چه در اين دنيا پرداخته، سزايش دهد. در نتيجه انسان به چيزي فراتر از عالم طبيعت يعني مسائل مربوط به روح و به تعريف روشن تر معنويت نيازمند است.

در آن هنگام كه آدم و حوّا آفريده شدند، در منزلگاهي به نام دنيا به سر نمي بردند و آدم به خدعه و مكر شيطان از مصدر و مأواي اصلي اش دور شد:

"و گفتيم اي آدم! تو با همسرت در بهشت سكونت كن و از (نعمت هاي) آن از هر جا مي خواهيد گوارا بخوريد. (امّا) نزديك اين درخت نشويد كه از ستمگران خواهيد شد. پس شيطان موجب لغزش آن ها از بهشت شد و آنان را از آن چه در آن بودند، بيرون كرد و (در اين هنگام) به آن ها گفتيم: همگي (به زمين) فرود آييد در حالي كه بعضي دشمن ديگري خواهيد بود و براي شما در زمين، تا مدت معيّني قرارگاه و وسيلة بهره برداري خواهد بود".(1)

و اينك فرزند آدمي دمي چند به زندان تن و بدن مجبور است و مي بايست به نياز هاي معنوي اش كه جز تعبد و رسيدن به معرفت نيست، برسد. وجود عقل و ارسال رسل و تبيين احكام دين و الزام به تقليد، موجب رفع نيازند. خداوند بشر را جز براي عبادت و عرفان و شناخت، نيافريد: "من جنّ و انس را نيافريدم جز براي اين كه عبادتم كنند"(2)(و از اين راه تكامل يابند و به من نزديك شوند). رسيدن به نيازهاي معنوي موجب رسيدن به سعادت اخروي و بازگشت به اصل و مصدر است و اين به قصد و رضا و تسليم و اطاعت در برابر اوامر خدايي ميسر است و نياز معنوي تفسيري غيز از اين ندارد.

1.بقره (2) آيات 35 و 36.

2.ذاريات (51) آيه 56.

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت