چرا طبل زدن در هیئات اشکالی ندارد؟

پرسش:

چرا زدن طبل در هيئت‌ها اشكال ندارد، ولي روشن كردن و گوش كردن به نوارهاي شاد گناه دارد؟

پاسخ:

با سلام و ادب سلامتي، سعادت و موفقيت شما را از درگاه ايزد منان خواستاريم

آهنگ‌ها و آوازها به سه دسته تقسيم مي‌شوند:
الف‌) آهنگ‌ها و آوازهايي كه به شيوة مجالس‌ِ عيش و عشرت و محافل‌ِ رقص و پايكوبي اجرا مي‌شود و انسان را از حالت‌ِ اعتدال‌ِ فكري و ذهني دور مي‌سازد و به بي‌بند و باري‌، لاقيد بودن و بي‌تعهّد زيستن دعوت و تشويق مي‌كند كه اصطلاحاً به آن "ساز و آوازهاي مبتذل‌" و مناسب مجالس "لهو و لعب‌" مي‌گويند.
ب‌) آنهايي كه هم از نظر محتوا (مضمون اشعار) داراي معنايي با شكوه و زيباست و هم از نظر اجرا، خوب و زيبا اجرا مي‌شود و در عين حال تناسب و شباهتي با ساز و آوازهاي مجالس لهو، عيش و عشرت و فساد ندارد. گوش دادن به نوع اوّل حرام است‌; امّا نوع دوم اشكال ندارد.( جامع‌المسائل "استفتائات‌، آيت‌الله فاضل لنكراني‌، ص 252 مطبوعاتي امير، چاپ دوم‌، بهمن 1375. )
ج‌) ساز و آوازهايي كه نسبت به آن شك داريم و نمي‌دانيم آيا از نوع اوّل است تا از آن پرهيز كنيم و يا از نوع دوم است تا پرهيز لازم نباشد. گوش دادن به موارد مشكوك (نوع سوم‌) اشكال ندارد; امّا بهتر است كه به اين نوع آهنگ‌ها هم گوش نكنيم‌.
دليل حرمت موسيقي (قسم اول‌). آيات و رواياتي است كه درباره پرهيز از "باطل‌"، "لهو"، "لغو" و... وارد شده است‌: برخي از آيات مربوط به اين مسأله عبارتند از:
1. آية "وَ الَّذِين‌َ لاَ يَشْهَدُون‌َ الزُّورَ وَ إِذَا مَرُّوا بِاللَّغْوِ مَرُّوا كِرَامًا;(فرقان‌،72) بندگان خاص خداوند (عباد الرحمن‌) كساني هستند كه شهادت به باطل نمي‌دهند (و در مجالس باطل شركت نمي‌كنند). و هنگامي كه با لغو و بيهودگي برخورد كنند، بزرگوارانه از آن مي‌گذرند.
2. آية "وَ الَّذِين‌َ هُم‌ْ عَن‌ِ اللَّغْوِ مُعْرِضُون‌َ;(مؤمنون‌،3) مؤمنان كساني هستند كه از لغو و بيهودگي روي گردانند.
3. آية "وَ إِذَا سَمِعُوا اللَّغْوَ أَعْرَضُوا عَنْه‌;(قصص‌،55) هر گاه چيز بيهوده‌اي بشنوند از آن روي مي‌گردانند.
جهت آگاهي بيشتر از آيات و روايات مربوط به اين موضوع مي‌توانيد به كتاب‌هاي "كافي‌، كليني‌;، ج 6، ص 431، باب الغنأ، مؤسسة الوفأ / المكاسب المحرمه‌، امام خميني‌;، ج 1، ص 299 ـ 369، مؤسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني‌; / بحارالانوار، علامه مجلسي‌، ص 264 و ج 76، ص 240، نشر موسسة الوفأ / وسائل الشيعه‌، الشيخ الحر العاملي‌، ج 17، ص 304، باب تحريم الغنأ، نشر آل‌البيت‌" مراجعه فرماييد".
بنابراين‌، چون زدن طبل در هيئت‌ها، مناسب با آن چه در مجالس عيش وعشرت و مجالس رقص و پايكوبي اجرا مي‌شود، نيست اشكال ندارد.

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت